قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / امکاناتی که «جامع‌الاحادیث» پیش روی پژوهشگران قرار می‌دهد
امکاناتی که «جامع‌الاحادیث» پیش روی پژوهشگران قرار می‌دهد

معرفی نرم افزار؛

امکاناتی که «جامع‌الاحادیث» پیش روی پژوهشگران قرار می‌دهد

نرم‌افزار جامع‌الاحادیث ۳,۵ از بهترین نرم افزارهای حدیثی است که موسسه نور آن را تولید کرده است. این نرم‌افزار ترکیبی از چند نرم افزار، از جمله جامع الاحادیث  ۲.۵ و گنجینه روایات نور می‌باشد.

به گزارش شبکه اجتهاد، نرم‌افزار «جامع‌الاحادیث» مهم‌ترین نرم‌افزار در حوزه حدیث است که شامل بخش‌هایی چون: نمایش، جست‌وجو، کتب مرتبط و آیات در کتب و حدیث می‌باشد. در ادامه به معرفی هر بخش پرداخته می‌شود.

۱- نمایش

در بخش نمایش ۴۲۷ عنوان کتاب وجود دارد که از جمله مهم‌ترین کتاب‌های حدیثی می‌توان به الکافی با دو چاپ و تهذیب، استبصار، من لا یحضره الفقیه، امالی شیخ صدوق، امالی شیخ مفید، امالی شیخ طوسی،امالی سید مرتضی بحارالانوار، وافی، وسائل الشیعه، الغیبه شیخ طوسی، مصباح کفعمی و غیره اشاره کرد که برخی از کتاب‌های این نرم‌افزار ترجمه هم دارند.

۲- جست‌وجو

در بخش جست‌وجو می‌توان به دو شکل ساده یا پیشرفته جست‌وجو نمود. همچنین می‌توان دامنه جست‌وجو را محدود کرد و حتی در یک کتاب خاص جست‌وجو نمود. یکی از مهم‌ترین قابلیت‌های جست‌وجو در نرم افزارهای نور مخصوصاً جامع الاحادیث، جست‌وجوی ریشه کلمه است که به توضیح آن می‌پردازیم.

جست‌وجوی ریشه کلمه در نرم افزارهای نور: برای اینکه بدانیم مشتقات یک کلمه (مثلاً خوف -یخاف تخاف تخف یخافون و غیره) چند بار در یک کتاب حدیثی  آمده است می‌توانیم از روش #ریشه کلمه# در نرم افزارهای نور استفاده کنیم، در نرم جامع الاحادیث نسخه ۳ به بعد و در جامع التفاسیر نسخه ۲,۵ این قابلیت وجود دارد. کاربرد و فایده  این #ریشه کلمه# این است که

اگر خواستیم راجع به یک موضوعی برای مثالتقوا در صحیفه سجادیه،  مقاله بنویسیم، با این روش همه مواردی که مشتقات «وقی» در صحیفه سجادیه به کار رفته را در سریع‌ترین زمان و به راحتی به دست می‌آوریم و دیگر نیازی نیست که همه صحیفه سجادیه را، از ابتدا تا انتها مطالعه کنیم. لازم به ذکر است که این جست‌وجو باید در بخش جست‌وجوی ساده انجام شود و قبل و بعد ریشه کلمه باید هشتک # قرار دهد. مانند #ربب #  یا #وقی#

از دیگر فواید ریشه کلمه این است که اگر کسی بخواهد مفهوم یک واژه را در یک کتاب بررسی کند و با یک کتاب دیگر مثلاً قرآن، مقایسه کند مانند کارهای ایزوتسو که شبکه معنایی است می‌تواند از این روش استفاده کند. و یا اگر کسی خواست فرهنگ لغت نهج‌البلاغه یا صحیفه یا غیره را بنویسد، این روش بسیار مفید می‌باشد همچنین اگر کسی خواست که همه روایت‌هایی را که مثلاً یک اصطلاح خاص را بیان کرده‌اند، بداند، مفید است برای مثال اگر کسی بخواهد مفهوم نسخ را در روایات به طور دقیق بررسی کند این روش بسیار مناسب می‌باشد.

۳- کتب مرتبط

در بخش کتب مرتبط، تصویر نرم‌افزار به دو بخش تقسیم می‌شود در نیمه بالا کتاب‌ها وجود دارند و در بخش پایین شرح‌ها و ترجمه‌ها و کتاب‌های مرتبط به نمایش در می‌آید که کاربر می‌تواند ترجمه‌ها و شرحه‌ای کتاب‌های حدیثی را به راحتی رؤیت نماید.

۴- آیات در کتب

در این بخش، قرآن با قابلیت جست‌وجوی آیه مورد نظر وجود دارد. در احادیث گاهی اهل‌بیت علیهم‌السلام از آیات استفاده می‌کنند برای مخاطب مشخص می‌شود که در چه کتاب حدیثی‌ای چه آیه‌ای استفاده شده است.

۵- حدیث

بخش حدیث، دو قسمت دارد. قسمت اول، مشابه‏یابى روایات است. که با انتخاب هر حدیث از پنجره سمت راست، احادیث مشابه آن به‏صورت خودکار شناسایى شده و به همراه آدرس، سند و درصد شباهت در پنجره‏ى سمت چپ نمایش داده مى‏شود.

قسمت دوم، بازسازى اسناد است که در این قسمت، اسنادى که در اصل کتاب به‏صورت سند عادى نبوده و مشتمل بر تحویل، تعلیق، بهذا الاسناد و موارد مشابه بوده‏اند، با عنوان اسناد بازسازى شده در کنار اسناد اصل کتاب نمایش داده مى‏شوند.

نکته قابل توجه دیگر این است که بسیاری از کتاب‌ها در این نرم‌افزار اعراب دارند. همچنین کتاب‌های لغت زیادی مانند العین، لسان العرب، التحقیق، فرهنگ ابجدی و غیره در این نرم‌افزار قرار داده شده است که به پژوهش‌های حدیثی لغوی کمک شایانی می‌کند.

نرم‌افزار جامع الاحادیث در این سایت قرار داده شده است و کتاب‌های این نرم‌افزار با قابلیت جست‌وجو و کپی قسمت موردنظر، در این سایت وجود دارد. کاربرانی که به نرم‌افزار دسترسی ندارند می‌توانند از طریق نشانی http://www.noorhadith.ir/ از کتاب‌های این نرم‌افزار استفاده کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics