قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / امکان دانلود پایان‌نامه‌های فقهی در پایگاه «ایرانداک» فراهم شد
امکان دانلود پایان‌نامه‌های فقهی در پایگاه «ایرانداک» فراهم شد

امکان دانلود پایان‌نامه‌های فقهی در پایگاه «ایرانداک» فراهم شد

پایگاه اطلاعات علمی ایران به‌تازکی برای اساتید، پژوهشگران و طلاب امکان دسترسی و دانلود متن کامل پایان‌‌نامه‌ها را که مدت مشخصی از دفاع آنها گذشته باشد را فراهم ساخته است.

به گزارش خبرنگار اجتهاد، پایگاه اطلاعات علمی ایران (گنج)، دستاورد کاربرد فناوری اطلاعات در خدمات مدیریت اطلاعات علم و فناوری در پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک) است. پیشینه این بخش از خدمات ایرانداک به دهه چهل بازمی‌گردد که کار گردآوری، سازمان‌دهی،‌ و اشاعه اسناد علمی و فناورانه در مرکز اسناد علمی آغاز شد. هر چند اکنون بیشترین داده‌های روزآمد گنج از پایان‌نامه‌ها و رساله‌هاست، ولی قلمرو مدیریت اطلاعات علم و فناوری بسیار گسترده بوده و طرح‌های پژوهشی، پایان‌نامه‌ها،‌ رساله‌ها، پیشنهاده‌ها، پروانه‌های اختراع، گزارش‌های دولتی، همایش‌های علمی، نشریه‌های علمی، مقاله‌های علمی، ناشران علمی، و روزنامه‌ها و همچنین کتاب‌شناسی‌ها، واژه‌نامه‌ها، و فهرست‌های مستند نام‌ها را در بر داشته است. کار پایگاه اطلاعات علمی ایران، نخستین بار در سال ۱۳۷۰ در رایانه‌های «مین‌فریم» و محیط نرم‌افزار «سی‌دی‌اس‌آی‌اس‌‌آی‌اس» شروع شد. در سال ۱۳۷۳ این پایگاه با فناوری «دایال‌آپ» در شبکه‌ای با نام «صبا» از دور در دسترس کاربران قرار گرفت. سال ۱۳۷۸ بود که اینترنت به ایرانداک وارد شد و دسترسی به گنج نیز در وب فراهم شد. از آن پس‌ با پیشرفت فناوری اطلاعات، این پایگاه نیز قابلیت‌های تازه‌ای یافته است و در گذر زمان، نسخه‌های گوناگونی از آن با فناوری‌های روز به‌کار رفته‌اند.

این پایگاه هم‌اکنون مرجع بسیاری از پژوهشگران ایران و جهان است و روزانه بیش از ده هزار کاربر، ده‌ها هزار جست‌وجو در آن انجام می‌دهند. این سامانه بنیان سامانه‌های دیگری در ایرانداک همچون سامانه همانندجو، سامانه پیشینه پژوهش، و برخی از داشبوردهای رصدخانه پژوهش و فناوری نیز هست.

بنابراین گزارش، اخیرا ایرانداک امکان دسترسی پژوهشگران را به متن کامل پایان نامه‌هایی که مدت مشخصی از دفاع آنها گذشته باشد را فراهم کرده است و افراد متقاضی می‌تواند در هر هفته ۵ مورد دانلود رایگان پایان‌نامه داشته باشد.

از این‌رو، دانشوران و فقه‌پژوهانی که در این پایگاه عضو هستند می‌توانند به‌آسانی از تمامی پایان‌نامه‌های موجود به نشانی https://ganj-beta.irandoc.ac.ir بهره‌مند گردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics