قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / انتشار جلد دوم تقریرات «درس خارج اصول سیدحسن خمینی» به قلم سیدعلی خمینی
انتشار جلد دوم تقریرات «درس خارج اصول سیدحسن خمینی» به قلم سیدعلی خمینی

رشید داودی؛

انتشار جلد دوم تقریرات «درس خارج اصول سیدحسن خمینی» به قلم سیدعلی خمینی

شبکه اجتهاد: هرچند مهر ماه سرآغاز فصل خزان است اما در کشور ما و بسیاری از کشور‌های دنیا، آغاز بهار علم است. علمی که به فرموده پیامبر «حیات اسلام و ستون ایمان است» و خدای متعال اجر معلمان و متعلمان را متکفل شده است. «العلم حیاهالإسلام و عماد الإیمان و من علم علما أتم اللَّه له أجره و من تعلّم فعمل علّمه اللَّه ما لم یعلم».

مهرماه امسال آغاز نهمین سال درس خارج استاد سید حسن خمینی است؛ درسی که از مهر ۱۳۸۹ در مدرسه دارالشفاء -که کانون علم در شهر مقدس قم است- آغاز و تا کنون ادامه دارد.

ویژگی منحصر به فردی که در سیستم آموزشی حوزه علمیه-به ویژه در سطوح عالی و دروس خارج- تا کنون رواج داشته، بحث انتخاب آزادانه استاد است. روشی که رونق مجلس درس را نه در گرو ساز و کار قانونی و اجبار سیستمی که مرهون تلاش علمی و عملی اساتید در اقناع علمی و اخلاقی شاگردان قرار داده است. و در هشت سال گذشته دروس خارج یادگار امام همواره در زمره پر رونق ترین دروس خارج حوزه علمیه قم بوده و بارها مورد تحسین و تمجید بزرگان و مراجع عظام تقلید واقع شده است.

درس خارج از یک سو، مشق راه و رسمِ استنباط و کرسی مجتهد پروری است و از سوی دیگر، بیانگر توانایی علمی استاد در تلقّی درست مباحث پیچیده فقهی، اصولی، فلسفی و …، و احاطه جامع بر آراء و اقوال علمای گذشته و معاصر و نقد و بررسی آنها، و همچنین اتخاذ مبانی مختار در مباحث مختلف است.

تا کنون ده‌ها کتاب و مقاله علمی- پژوهشی از استاد سید حسن خمینی انتشار یافته که نمودی از تلاش علمی ایشان در گذشته و حال است و تحسین و تکریم بسیاری از بزرگان را در پی داشته است. اما در میان همه آثار علمی استاد به طور خاص می‌توان از کتاب «الافادات و الاستفادات» که تقریرات سال اول و دوم درس خارج اصول استاد است نام برد؛ کتابی که جلد اول آن در سال ۱۳۹۲ با قلم توانای شاگرد ممتاز و برادر گرامی ایشان جناب حجت الاسلام و المسلمین سید علی خمینی که خود از اساتید سطوح عالی حوزه علمیه است، به زیور طبع آراسته شد و به تعبیر برخی بزرگان نه تنها فضل و مراتب بالای اجتهاد استاد که جایگاه بالای علمی شاگرد و مقرّر را نیز تایید می‌کند.

برادر ارجمندم جناب سید علی آقای خمینی در تابستان امسال جلد دوم این کتاب گران سنگ -که در ادامه و تکمیل مباحث الفاظ است- را نیز به مراحل پایانی رسانده و در حال تدوین نسخه نهایی آن است و امید می‌رود که در هفته‌های آینده نشر یافته و در دسترس جامعه علمی قرار گیرد.

این جلد از کتاب، مباحث مقدماتی علم اصول را پایان می‌برد و در آینده باید منتظر جلد سوم «الافادات و الاستفادات» باشیم که از ابتدای مباحث «امر» را شامل می‌شود.جماران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics