قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / انتشار دو کتاب «الوَجیزهُ الحقّیه» و «رساله فی حجّیه المظنّه» از سوی آستان قدس عباسی
انتشار دو کتاب «لوَجیزةُ الحقّیة» و «رسالة في حجّية المظنّة» از سوی آستان قدس عباسی

انتشار دو کتاب «الوَجیزهُ الحقّیه» و «رساله فی حجّیه المظنّه» از سوی آستان قدس عباسی

مرکز تراث البصره وابسته به بخش امور معارف اسلامی و انسانی آستان قدس عباسی کتاب (الوجیزه الحقیه) تالیف مهذب الدین احمد بن عبدالرضا البصری را اخیرا منتشر کرده است. همچنین، مرکز مطالعات و تحقیقات شیخ طوسی وابسته به بخش امور فکری و فرهنگی آستان قدس عباسی به تازگی کتاب (رساله فى حجیه المظنه) تالیف فقیه و محقق، شیخ علی بن شیخ جعفر کاشف الغطاء النجفی را منتشر نموده است.

به گزارش خبرنگار اجتهاد، مرکز تراث البصره وابسته به بخش امور معارف اسلامی و انسانی آستان قدس عباسی کتاب «الوجیزه الحقیه» تالیف مهذب الدین احمد بن عبدالرضا البصری را اخیرا منتشر کرده است. این کتاب مشتمل بر تحقیق، شرح و پژوهش همراه با محوریت آموزش فرایند استنباط و مراحل فنی آن است. کتاب توسط محمود العیدانی، مورد تحقیق قرار گرفته و از سوی مرکز تراث البصره بازنگری و تصحیح شده است. این کتاب همچنین حاوی ۳۳۸ صفحه است.

یاسین الیوسف، معاون رئیس مرکز تراث البصره در این باره گفت: فقه نقش محوری در زندگی امت اسلام دارد زیرا به تعیین راه و مسیر زندگی مسلمانان‌ می‌پردازد و بخشهای وسیعی از رفتارهاى آنها را پوشش‌ می‌دهد. در این میان تعدادی از فقها هستند که تولیدات و نوشته‌هایشان در طول زمان جاودانه شده است. آنها زندگی خود را با این تحقیقات سپری کردند و مشعل رسالت و دین را در غیاب اهل بیت (علیهم السلام) برافروختند.

الیوسف تصریح کرد: این مسئله از موضوعات مهمی است که در پژوهشهای دانشمندان مورد توجه بوده و بزرگان مفهوم و حکم آن را شرح دادند یک بار در کتاب المکاسب یا المتاجر و بار دیگر در رساله دیگری.

علامه مهذب الدین احمد بن عبد الرضا البصری رساله معروف خود تحت عنوان (الوجیزه الحقیه) را تالیف کرده است. وی همه روایات معارض را مورد بررسی قرار داده و حکم مساله را با اسلوبی محکم تبیین کرده است.

بنابر این گزارش، شیخ محمود العیدانی به تحقیق این رساله و بررسی مطالبی که مولف در استنباط حکم تغنی در قرآن به آن تکیه کرده پرداخته است و این امر در قالب رویکردی است که پژوهشگران را نسبت به رویکرد استنباط مطلع‌ می‌کند و مراحل استدلال به روش منطقی را به آنها توضیح‌ می‌دهد.

انتشار کتاب رساله فى حجیه المظنه

همچنین مرکز مطالعات و تحقیقات شیخ طوسی (قدس سره) وابسته به بخش امور فکری و فرهنگی آستان قدس عباسی به تازگی کتاب (رساله فى حجیه المظنه) تالیف فقیه و محقق، شیخ علی بن شیخ جعفر کاشف الغطاء النجفی مولف کتاب الخیارات (متوفى ۱۲۵۳ قمری) را منتشر کرد.

این کتاب که توسط شیخ النجفی طى یکی از سفرهایش به کربلای معلى تالیف شده از سوى شیخ محمد علی کرباسی بر اساس نسخه نوه مولف مورد تحقیق قرار گرفت. سپس این اثر جهت بازنگرى در اختیار مرکز مطالعات و تحقیقات شیخ طوسی قرار گرفت.

مسئولان این مرکز نسخه دوم از رساله به خط شاگرد مولف، شیخ عبدالله نعمه العاملی را نیز مورد بررسى قرار دادند و هر آنچه از نگاه محقق بزرگوار جا مانده بود تکمیل کردند.

مسلم رضایی، رئیس این مرکز به «شبکه الکفیل» گفت، این رساله با تقسیم بندی به سه مبحث قطع، ظن، شک و گمان متمایز شده است؛ راهى که شیخ اعظم مرتضی انصاری در کتاب فرائد الاصول در پیش گرفت.

شایان ذکر است، مرکز مطالعات و تحقیقات شیخ طوسی به تحقیق در زمینه میراث حوزه علمیه همچون فقه، اصول و رجال اهتمام می ورزد. این مرکز آثار بسیاری را در چارچوب محورهای فعالیت خود منتشر کرده است. برای دستیابی به این کتاب به نمایشگاه دائمی کتاب بخش امور فکری و فرهنگی واقع در بین الحرمین مراجعه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics