قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / انتشار نسخه دیجیتال ۵۸ عنوان از آثار «شهیدین»

انتشار نسخه دیجیتال ۵۸ عنوان از آثار «شهیدین»

نرم‌افزار مجموعه آثار شهیدین قدّس‌سرّهما، حاوی متن کامل ۵۸ عنوان کتاب در ۱۸۹ جلد تولید و منتشر شد.

به گزارش شبکه اجتهاد، نرم‌افزار مجموعه آثار شهیدین قدّس سرّهما به همت مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی (نور)، حاوی متن کامل ۵۸ عنوان کتاب در ۱۸۹ جلد، از آثار شیخ شمس‌الدین محمدبن‌مکی عاملی جزینی معروف به شهید اوّل و شیخ زین‌الدین‌بن‌علی عاملی جبعی معروف به شهید ثانی است.

محمد‌بن‌مکی مشهور به افقه‌الفقهاء، امام‌الاعظم از فقهای مشهور شیعه در قرن هشتم هجری قمری بوده که مهم‌ترین اثرش کتاب فقهی اللمعه‌الدمشقیه است که شروح متعددی بر آن نوشته شده است.

شهید ثانی نیز از بزرگان فقه بوده که معروف‌ترین تألیفش در فقه الروضه‌البهیه فی شرح اللمعه‌الدمشقیه نام دارد که شرح مزجی کتاب لمعه دمشقیه از شهید اول است و دیگر مسالک‌الافهام است که شرح شرایع‌الاسلام محقق حلی است. آثار مرتبط با این دو شهید، به زبان عربی و فارسی در موضوع کلام، اخلاق، حدیث، فقه، اصول فقه، محتوای علمی این نرم‌افزار را تشکیل می‌دهند.

اللمعه‌الدمشقیه از شهید اوّل، الروضه‌البهیه فی شرح اللمعه‌الدمشقیه از شهید ثانی، الجامع‌البین من فوائدالشرحین (مجلدات ۱۶ و ۱۷ موسوعه الشهید الأول) برای نخستین بار، و همچنین ارائه چند کتاب اخلاقی از شهید ثانی، مانند منیه‌المرید، التنبهات‌العلیه، کشف‌الریبه، مسکن‌الفؤاد و ارائه شرح‌حال شهیدین (قدّس سرّهما) به همراه اطلاعاتی درباره مؤلفان از جمله کتاب‌های  ارائه شده در مجموعه آثار شهیدین قدّس سرّهما هستند.

ارائه این نرم‌افزار در قالب جدید کتابخانه استاندارد ارائه شده است که این قالب، علاوه بر قابلیت‌های  فنی و پژوهشی تولیدات گذشته مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی(نور)، مانند جستجوی ساده و پیشرفته در کتاب‌ها، انتقال متن به نرم افزار word، دسترسی سریع به بخش‌های  مفید لغت‌نامه، قرآن، کتاب‌شناسی، ویژگی‌های  تازه و مفیدی را در خود جای داده است.

برطرف شدن محدودیت در خصوص ابعاد صفحه نمایشِ دستگاه‌های  مختلف، امکان به روزرسانی مستقیم نرم‌افزار از طریق اینترنت توسط کاربر، در نظر گرفتن میز پژوهشی برای محقق، جستجو در متن کتاب‌ها با قابلیت اولویت‌دهی به نتایج و با عملگرهای استاندارد، بهبود نتایج جستجو بر اساس کتاب، نویسنده و زبان از جمله قابلیت‌های  این قالب جدید به شمار می‌رود.

این قالب به کاربران نرم‌افزار مجموعه آثار شهیدین قدّس سرّهما، این اجازه را می‌دهد که بر هر قسمت دلخواه از متن کتاب، یادداشت‌نویسی کنند؛ همچنین امکان رنگی کردن، نوشتن عنوان و انتساب چند نمایه برای جستجوی سریع‌تر نیز برای کاربر فراهم شده است که همه این یادداشت‌ها و نمایه‌ها در یک ابزار واحد به نام پژوه‌نگار جمع‌آوری شده و قابل مدیریت توسط کاربر هستند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و تهیه با نرم‌افزار مجموعه آثار شهیدین قدّس سرّهما، اینجا کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics