قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / انتظارات و توقعات از فقه حکومتی هرروز در حال افزایش است/ فقه اساساً یعنی حکومت
گوهر مباحث نصیری خنثی‌سازی حکومت اسلامی در دوران غیبت است/ رضا غلامی

رئیس مرکز پژوهشی علوم انسانی و اسلامی صدرا:

انتظارات و توقعات از فقه حکومتی هرروز در حال افزایش است/ فقه اساساً یعنی حکومت

حجت‌الاسلام غلامی با بیان اینکه به برکت انقلاب اسلامی اتفاقات بزرگی در مباحث فقهی به‌ویژه فقه حکومتی ایجاد شده است، افزود: برکات این مهم وقتی قابل‌تأمل است که دیده می‌شود وضعیت موجود ما نسبت به سنوات قبل هرروز تغییر کرده است و نمود پیشرفت در این راستا دیده می‌شود.

به گزارش شبکه اجتهاد، رئیس مرکز پژوهشی علوم انسانی و اسلامی صدرا با اشاره به اهمیت حضور نخبگان حوزوی در مباحث نقد و بررسی ابراز کرد: حُسن بزرگ برگزاری این نوع نشست‌ها تعامل و نقد است که باعث می‌گردد بیان یک‌طرفه کاهش یافته و بهره‌گیری از نظرات دیگران برای رفع نقاط ضعف مباحث به‌ویژه فقه حکومتی افزایش یابد.

وی با تأکید بر اینکه برکات مطلوب این نشست سبب افزایش دقت و کیفیت فقه حکومتی خواهد شد، گفت: نقدهای بی‌رحمانه و صریح و درعین‌حال عالمانه و مشفقانه باعث آن می‌شود که فرصت رشد، گسترش، تقویت نظریه و دیدگاه موجود فراهم شود

غلامی اهمیت برگزاری چنین نشست‌های تخصصی را ایجاد مباحث نوظهور دانست و عنوان کرد: این نشست کمک می‌کند که نشست‌های فرهنگی دیگری نیز در طول سال برگزار شود و این اتفاق مبارک ادامه‌دار باشد.

فقه اساساً یعنی حکومت

وی با اشاره به سخنان امام راحل که فرموده‌اند “فقه اساساً یعنی حکومت”، ادامه داد: وقتی ما از فقه صحبت می‌کنیم نمی‌توانیم جنبه حکومتی آن را یک جزء و یا قسمتی از فقه در نظر بگیریم و طبعاً تمام فقه در حکومت مؤثر بوده و حکومت نیز بستری را فراهم می‌نماید که فقه بتواند بروز و ظهور خود را در مسیر عینی شدن قرار دهد و به همین دلیل بوده که این دو باهم یک رابطه متقابل دارند.

رئیس مرکز پژوهشی علوم انسانی و اسلامی صدرا یادآور شد: مباحث مطرح‌شده در این نشست هرچند سبب رشد می‌شود ولی نشان می‌دهد که هرچند پس از انقلاب در این مباحث شاهد سونامی بوده‌ایم ولی ما هنوز در ابتدای راه قرار داریم و انتظارات و توقعات از فقه حکومتی همچنان پابرجاست.

وی با انتقاد از عدم پاسخگویی مناسب به مباحث عمده فقه حکومتی اظهار داشت: باید چندین برابر میزان سرمایه‌گذاری کنونی در این بحث تلاش و سعه‌صدر انجام دهیم تا بتوانیم فاصله خود را با آنچه شایسته آن هستیم کاهش داده و به نقطه مطلوب موردنظر برسیم.

جهش فقهی با نگاه حکومتی

استاد حوزه علمیه، حکومت اسلامی را یک هدیه الهی برای مردم دانست و افزود: متأسفانه امروز احساس می‌شود که این پشتوانه به شکل مطلوب وجود ندارد که امید است با تلاشی که فضلای جوان در حال انجام آن هستند، این نسل‌های جدیدی که امروز هم میراث گذشتگان را در اختیار دارند و هم خودشان دست‌پرورده انقلاب و دارای روحیه جهادی هستند به یک جهش فقهی با نگاه حکومتی برسند.

وی لازمه رسیدن نسل جوان به تمدن نوین اسلامی را ایجاد روحیه مطالبه گری برشمرد و گفت: رویکرد لازم در این زمینه نیز باید یک رویکرد سیستمی باشد که متأسفانه در حال حاضر این مهم به شکل مطلوب نیست.

رئیس مرکز پژوهشی علوم انسانی و اسلامی صدرا تصریح کرد: ما امروز با مسائل جزئی روبرو نیستیم، بلکه با شبکه‌ای از موضوعات مرتبط با یکدیگر مواجه هستیم که باید در این زمینه به مرحله‌ای برسیم که از پتانسیل اجتهاد برای رفع نظام‌مند این مهم بهره‌گیری نماییم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics