قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / انتقاد آیت‌الله شبیری از افرادی که با نقاب روشنفکری و عقل‌گرایی احادیث شیعه را نفی می‌کنند
پاسخ آیت‌الله‌ شبیری به پرسش‌‌هایی درباره مراسم سوگواری محرم در ایام شیوع کرونا

در دیدار با مسئولان همایش «اصالت میراث حدیثی شیعه» مطرح شد؛

انتقاد آیت‌الله شبیری از افرادی که با نقاب روشنفکری و عقل‌گرایی احادیث شیعه را نفی می‌کنند

آیت‌الله سیدموسی شبیری زنجانی، علامه مجلسی «رضوان‌الله‌علیه» را «مظلوم» خواند و از کسانی که بحارالأنوار این محدّث بزرگ جهان اسلام را تضعیف می‌کنند، انتقاد کرد.

به گزارش شبکه اجتهاد، آیت‌الله سید موسی شبیری زنجانی از مراجع تقلید شیعه در دیدار با مسئولان همایش «اصالت میراث حدیثی شیعه»، گفت: مرحوم مجلسی خیلی مظلوم واقع شدند و برخی از دانشگاهیان و مدّعیان فکر، متأسّفانه جایگاه ایشان را نمی‌شناسند، درحالی‌که آنان که اهلیّت و اعتقاد واقعی دارند، طرز فکرشان نسبت به ایشان متفاوت است.

معظم‌له افزود: از مرحوم حاج آقا نصرالله شاه آبادی شنیدم که می‌گفت: پدر ما -مرحوم آقای حاج شیخ محمد علی شاه آبادی- خیلی به مرحوم مجلسی معتقد بودند و من وقتی به اصفهان رفتم و برگشتم، گفتند: سر قبر مرحوم مجلسی رفتی؟ گفتم: خیر. گفتند: پس برای چه به اصفهان رفتی؟ ایشان خیلی اعجاب و احترام برای مرحوم مجلسی قائل بود.

آیت‌الله شبیری در انتقاد از افرادی که با نقاب روشنفکری و یا عقل‌گرایی تلاش می‌کنند احادیث را نفی کنند، تصریح کرد: آن‌هایی که اهل علم و عمل هستند با عظمت از کتاب علامه مجلسی یاد می‌کنند، اما متأسفانه امروزه افراد مدّعی و بی‌مایه زیاد شده‌اند که ادّعای سواد می‌کنند و جوامع ما را نیز پر کرده‌اند. از مرحوم آقای میرزا عبدالله مجتهدی شنیدم که از تقی‌زاده نقل می‌کرد که من سه مرتبه از اول تا آخر کتاب «السماء و العالَم» بحار‌الأنوار را مطالعه کردم. و روشن است که تا عظمت یک اثر نباشد، افراد برای آن وقت نمی‌گذارند.

ایشان در ادامه افزود: از آقای سید جعفر شهیدی شنیدم که می‌گفت با اینکه بحارالأنوار کتاب مفصلی است، اما از اول تا آخر بحار یک دروغ و تحریف از جانب ایشان نیست. مرحوم مجلسى ازنظر وثاقت خیلى محکم بود.

معظم له در ادامه‌ی سخنانشان به موضوع رجعت در فرهنگ شیعه اشاره کرد و گفت: مرحوم والد ما، نسبت به حدیث خیلی اهتمام داشتند و کتابی راجع به رجعت دارند. آقای محدّث ارموی که سالیان متمادی راجع به رجعت می‌نوشتند، تمام آن کتاب را در کتاب خود وارد کرده‌اند و می‌گفتند که تحقیقی‌ترین مطلبی که در این‌باره نوشته شده همین کتاب است.

آیت‌الله شبیری زنجانی در پایان سخنان خود یادآور شد: مرحوم آقای خمینی هم در کشف‌الأسرار گفته‌اند که برخی از آقایان حوزه در ردّ شریعت سنگلجی کتابی نوشته‌اند و در آن‌جا از کتاب والد ما تعریف کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics