قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / انتقاد آیت‌الله فاضل از اهانت به بزرگان حوزه در فضای مجازی
هنوز شخصیت علمی امام برای حوزه‌‌ها روشن نشده است/ از ولایت فقیه، کبرویاً و صغرویاً امانت‌داری کنیم

انتقاد آیت‌الله فاضل از اهانت به بزرگان حوزه در فضای مجازی

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) گفت: یک اهانت به مرحوم امام، نوزده دی را به وجود آورد، اکنون حوزه ما را چه شده که امروز یک طلبه کم ‌سواد، در مقابل بزرگ حوزه در فضای مجازی اهانت می‌کند و کسی به او حرفی نمی‌‌زند، این برای انسان خیلی دردآور است.

به گزارش شبکه اجتهاد، آیت‌الله محمد جواد فاضل لنکرانی در درس خارج فقه خود در مدرسه آیت‌الله گلپایگانی ضمن گرامی داشت روز ۱۹ دی اظهار داشت: این اتفاق در اوایل طلبگی ما بود که در آن صحنه حضور داشتیم و واقعا زمان عجیبی بود که بعد از اینکه در روزنامه اطلاعات، به امام(رضوان الله تعالی علیه) اهانتی شد، حوزه علمیه واقعا منقلب شد. طلبه‌ها آرام و قرار نداشتند و بی‌اختیار بودند و از این خانه به آن خانه می‌رفتند، به سراغ مراجع می‌رفتند تا تکلیفشان را روشن کنند و این به حادثه نوزده دی قم منجر شد که راهپیمایی و شهدای نوزده دی را در پی داشت و بعد هم در شهرهای دیگر ایران ادامه پیدا کرد و الحمدلله به پیروزی انقلاب منتهی شد.

او بیان داشت: اولا خود نوزده دی از برگهای زرین افتخار حوزه علمیه است. یعنی کسانی که در خیابان آمدند، طلبه‌ها و روحانیون بودند و مردم هم به آنها ملحق شدند. این مطلبی است که باید به آن توجه داشته باشیم.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار با اشاره به سخنان روز گذشته رهبر انقلاب در دیدار مردم قم گفت: این اقتداری که امروز برای نظام هست که آمریکا هم می‌داند و این را فهمیده است که نمی‌تواند در مقابله با این نظام، توطئه‌هایی ایجاد کند، همان‌طور که رهبری فرمودند: اگر بار دیگر هم شما بیایید سرتان به سنگ خواهد خورد، این مسئله خیلی مهمی است.

او تصریح کرد: مجموعه‌‌ی نظام، روحانیت، مردم و در رأس همه رهبری، در مقابل استکبار محکم حرف می‌زند و بی‌اعتنا به تهدیدات آنهاست و عدم تزلزل در مقابل اینکه اگر یک عده‌ای را فریب دادند و آنها در کشور و حتی در شهر قم شعارهایی دادند، این نظام کالجبل الراسخ است. کالجبل الراسخ بودن نظام در سخنان رهبری برای ما کاملا مشهود بود.

رهبر انقلاب توجه و اعتقاد خاصی نسبت به مردم دارند

فاضل لنکرانی ابراز کرد: این توجه و اعتقاد خاصی که ایشان نسبت به مردم دارند، ریشه‌اش در خود امام(رضوان الله تعالی علیه) است. از برجستگیهای مرحوم امام این بود که این مردم را به خوبی شناخته بود. مردم با همه مشکلات و اعتراضات و اشکالاتی که دارند اما پای انقلابشان ایستاده‌اند. این مردم دیگر نگاه نمی‌کنند ببیند که ما درست در مسیر حرکت می‌‌کنیم یا نه؟ اینها پای انقلابشان محکم ایستاده‌اند، انقلابشان را دست اجنبی و بیگانه نخواهند داد و اهداف شهدا را به خوبی دنبال می‌کنند.

او عنوان کرد: به این جهت نیز ما باید توجه داشته باشیم که مردم اینطور هستند. همین مردم که اگر وقتی که به ما می‌رسند اگر در اثر ناراحتی، اهانتی هم بکنند، این رفتار مقداری در اثر تبلیغات گسترده‌ای است که علیه روحانیت وجود دارد، تبلیغات علیه روحانیت بسیار زیاد و عجیب است. یکی از محورهای اصلی ماهواره‌ها و شبکه‌های خارجی این است که به انحاء و اقسام راهکارهایی که بلد هستند مردم را به روحانیت بدبین کنند و روحانیت را از چشم مردم بیندازند.

این استاد حوزه گفت: البته مقابله با این مسأله مستلزم این است که روحانیت مراقبت کند و نگذارد در میان خود روحانیت اختلاف ایجاد شود و یکی از اهداف دشمن این است که در میان خود روحانیت حاضر در صحنه و روحانیت انقلابی اختلاف ایجاد کند که خود این یک بحث مفصلی دارد و یک درد جداگانه‌‌ای است.

بالاخره به اختلاف مراتب، همه قبول دارند که الان هیچ طلبه‌ای نیست که اگر از او سؤال کنند که این نظام به عنوان یک نظام امامت، نظام اهل‌بیت، نظام شیعه، آیا نبود آن بهتر از بود آن است؟ هرگز تصور نمی‌کند که جوابش مثبت باشد.

قطعا نظام اسلامی ایران، موجب تقویت وعظمت شیعه است

او خاطرنشان کرد: قطعا بودن این نظام، موجب تقویت شیعه است و قطعا بودن این نظام، موجب این است که شیعه عظمت پیدا کند.

فاضل لنکرانی عنوان داشت: تبلیغاتی که برای به انحراف کشاندن شیعه از مسیر واقعی خودش انجام می‌شود اینقدر فراوان است که برای انسان بهت‌آور است. بگونه‌‌‌ای که امسال در بعضی از عزاداریها راهکارهایی را دشمن پیاده می‌کند و پیاده کرد، که هر انسان عاقلی اگر دقت کند می‌‌بیند نتیجه این کارها این می‌‌شود که همین جوانی که برای امام حسین(علیه السلام) سینه می‌‌زند، یک‌‌روز همین جوان به امام حسین(ع) اهانت می‌‌کند و هدف اینها همین است.

او ادامه داد: اینکه هم مراجع و هم رهبری راجع به تحریفات عزاداری تذکر دادند، این مسئله ساده‌ای نیست و بایستی نسبت به آن تأمل کرد و حرکتهایی انجام می‌شود که شیعه اصیل را منحرف کند، یعنی همان شیعه که به تبع ائمه(ع) نسبت به اهل سنت باید مدارا کند، شیعه‌ای است که ائمه(ع) توصیه کرده‌اند که شیعه باید روابطش با بقیه مسلمین از جمله اهل‌سنت را حفظ کند. اما الان در بخشی از شیعه افکاری به وجود می‌‌آورند که تقابل ایجاد کنند.

ایجاد افتراق بین شیعه و سنی از توطئه‌‌های بسیار خطرناک دشمن است

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار یادآور شد: این مسئله ایجاد افتراق بین شیعه و سنی از توطئه‌‌های بسیار خطرناک دشمن است و متأسفانه ما هم خیلی به آن توجهی نداریم و آن را در مسائل سطحی تمام می‌کنیم و حال آن که فوق اینهاست و عمقش خیلی بیشتر از اینهاست

او افزود: اگر توطئه‌های اینها کنار هم چیده شود، به خوبی این نتیجه بدست می‌‌آید که آنها می‌خواهند کاری کنند که این جوان که خودش با عشق و علاقه زیر علم امام حسین(ع) سینه می‌زند، همین جوان به یک مخالف تبدیل شود.

فاضل لنکرانی بیان داشت: آنها دنبال ایجاد اختلاف در روحانیت هستند، در صدد ایجاد اختلاف و انحراف در شیعه هستند. دشمن بشدت برای هدف خود تلاش می‌‌کند. حالا اگر این نظام نبود، چه کسی می‌توانست در مقابل اینها بایستد؟ ما با چه قدرتی می‌توانستیم در مقابل اینها بایستیم؟ در این حرف واقعا مبالغه نیست که اگر این نظام نبود، اثری از اسلام در ایران که نبود، در این چهل سال معلوم نبود که در این کشورهای دیگر هم از اسلام چیزی باقی مانده باشد.

او افزود: با این هدفی که یهود و صهیونیسم دارد و آن را دنبال می‌‌کند، بر هر انسان و طلبه و روحانی‌ای، حفظ این نظام لازم است. همه مراجع ما می‌گویند که امروز حفظ این نظام واجب است، آنهایی که مرجع هستند و فقیه به معنای واقعی هستند، یکی از آنها یافت نمی‌‌شود که بگوید این نظام باید از بین برود و مخالفت با آن لازم است، یا بگوید بود و نبودش یکی است. لذا حفظ نظام لازم است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه ما این قدرت را پیدا کرده‌ایم که به راحتی توی دهن آمریکا می‌زنیم، گفت: ما؛ یعنی کل مجموعه، نظام، روحانیت، مردم و رهبری. این مجموعه آمریکا را مستأصل و زمینگیر کرده، لذا باید قدر نظام ، قدر رهبری و قدر مردم را نیز بدانیم.

او اضافه کرد: مسئولین نیز همان‌گونه که رهبری فرمودند گرچه برای حل مشکلات مردم تلاش می‌کنند و گرچه آسان هم نیست، ولی بایستی تلاششان را بیشتر کنند و نگذارند که مردم تحت فشار قرار گیرند. شرایط به گونه‌ای است که مردم متحمل فشارهای زیاد اقتصادی هستند و مسئولین نیز باید بیشتر رعایت کنند.

فاضل لنکرانی ادامه داد: یک بلیه‌ای را دولت نهم و دهم آوردند به اسم یارانه، که من همان زمان در تلویزیون در بحثی که به طور زنده هم پخش ‌شد عرض کردم ما روایاتی داریم که اگر انسانی نگاهش به دست دیگری باشد، این می‌‌شود «کَلّ بر دیگری» و در دین می‌گویند که این آدم ملعون است.

باید دولت چشمش را باز کند و بار بر روی دوش مردم نگذارد

او افزود: گفتم این دولت آمده است و هفتاد میلیون جمعیت را کلّ بر خودش کرده، این با فرهنگ دینی ما اصلا سازگاری ندارد ولی آن زمان تمام کارشناس‌ها و همه و همه تعریف کردند و گفتند که باید این باشد و پیاده هم شد و امروز ببینید که کشور به کجا رسیده است! آن زمان می‌گفتند که بخشی از این گرانی‌های آب و برق و گاز را می‌خواهیم صرف عمران کنیم. صرف کدام عمران شد؟! قبل از یارانه‌ها این قبوض و اینها متعارف بود، یکدفعه سیر صعودی پیدا کرد و دیگر نمی‌‌توان با آن کاری کرد.

فاضل لنکرانی ادامه داد: این اشتباهات بوده و باید دولت چشمش را باز کند و بار بر روی دوش مردم نگذارد و مسئله تولید را با سفارشاتی که رهبری انقلاب مکرر در این ایام کرده‌اند توجه نماید.

بنابر گزارش شفقنا، او بیان داشت: ما باید واقعا بر وجود چنین رهبری و چنین مردمی و چنین حوزه‌ای، چنین روحانیتی شکرگذار باشیم. یک اهانت به مرحوم امام، نوزده دی را به وجود آورد، اکنون حوزه ما را چه شده که امروز یک طلبه کم ‌سواد، در مقابل بزرگ حوزه در فضای مجازی اهانت می‌کند و کسی به او حرفی نمی‌‌زند. این برای انسان خیلی دردآور است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: ما باید حد خودمان را حفظ کنیم. اینکه کسی بیاید در فضای مجازی به عنوان اینکه یک بزرگی از یک کسی از یک بزرگ دیگر برای او پیام داده و حمایت کرده، با کمال وقاحت بنویسد که معلوم شد که فصوص الحکم خواندن هم عرفان نمی‌‌آورد، باید عارف به زمان بود. آیا ما روایت نداریم که «مَنْ أَهَانَ عَالِماً فَقَدْ أَهَانَنِی وَ مَنْ أَهَانَنِی فَقَدْ أَهَانَ اللهَ فَمَصِیرُهُ إِلَى النَّار»؟! این روایت‌‌ها کجا رفته؟ ببینید کار حوزه به کجا کشیده می‌شود؟! البته کسی که بزرگانی همچون شیخ انصاری و آخوند و اینها را همینطور به باد اشکال و ایراد می‌گیرد، از او بعید هم نیست، ولی چرا در حوزه کسی نیست که با چنین آدم‌هایی مقابله کند؟! چرا باید اینقدر عادی باشد که ما این را بخوانیم و از کنارش هم رد شویم؟ یک اهانت به امام در آن زمان حوزه را تکان داد، این بزرگان حوزه به عدد انگشتان یک دست نیستند و آن وقت یک انسان این چنینی به آنها اهانت کند. این واقعا برای ما خیلی درد است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics