قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / انتقاد علمای الازهر از «طرح تساوی ارث زن و مرد»
از «بطلان وضو در فرض استعمال دخانیات» تا حرمت استعمال «شوک برقی در ذبح طیور»

انتقاد علمای الازهر از «طرح تساوی ارث زن و مرد»

علمای الازهر مصر از طرح پارلمانی این کشور مبنی بر تساوی ارث زن و مرد به شدت انتقاد کردند.

به گزارش شبکه اجتهاد، علمای الازهر از طرح پیشنهادی پارلمان مصر در تساوی ارث زن و مرد به شدت انتقاد و این اقدام را تعدّی به حدود الهی توصیف کردند.

علمای الازهر خاطر نشان کردند که فلسفه تقسیم ارث در شریعت اسلامی تنها مبتنی بر معیارهای جنسیتی (مذکّر و یا مونث بودن) نیست بلکه درجه قرابت و سایر موضوعات دیگر نیز در احکام الهی دخیل هستند.

شیخ نشأت زارع روحانی و خطیب اوقاف مصر در واکنش به این طرح گفت: مساله چگونگی تقسیم ارث میان زن و مرد در زمره احکامی است که آیات قطعی و ثابت با تکیه بر مصلحت، شرایط و موقعیت‌ها و مسائل اجتماعی بدان حکم کرده است.

وی افزود: زن همیشه نصف مرد ارث نمی‌برد بلکه در برخی حالات همانند مرد و گاهی بیشتر از مرد و حتی در مواردی تنها زن بدون مرد ارث می‌برد بنابر این نحوه تقسیم ارث در اسلام به معیارهای مذکر و مونث بودن ارتباطی ندارد.

عالم اهل سنت مصر اظهار داشت: درجه قرابت میان وارث و موروث از معیارهای تقسیم ارث است به گونه‌ای که به هر میزان ارتباط نزدیکتر باشد میزان ارث افزایش یافته و به هر میزان که رابطه خویشاوندی دورتر باشد سهم ورثه کمتر خواهد شد.

شیخ هشام محمود الصوفی از علمای مجمع پژوهش‌های الازهر نیز در واکنش به این طرح تصریح کرد: احکام ارث از احکام ثابت و قطعی در اسلام است و هیچ بشری حق تغییر احکام الهی را ندارد و تنها کسانی که از مسیر حق گمراه شدند به چنین اقداماتی روی می‌آورند.

وی با دعوت از حامیان طرح تساوی زن و مرد در ارث به رعایت تقوای الهی تاکید کرد: احکام ارث در شریعت ثابت است و هیچ فردی در هیچ جایگاهی حق اعتراض به احکام الهی را ندارد./ رسا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics