قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / اگر شیخ انصاری سر از خاک بردارد، فقه تجارت الکترونیک و انرژی هسته‌ای می‌نویسد
اگر شیخ انصاری سر از خاک بردارد، فقه تجارت الکترونیک و انرژی هسته‌ای می‌نویسد

وحدتی شبیری:

اگر شیخ انصاری سر از خاک بردارد، فقه تجارت الکترونیک و انرژی هسته‌ای می‌نویسد

استاد حوزه و دانشگاه گفت: مکاسب دریاست و می‌تواند پاسخگوی سؤالات باشد؛ اما در ابتدا باید سوال را بفهمیم؛ با واقعیات دنیای امروز آشنا باشیم و حوزه علمیه ما باید در قلب بازار باشد تا با واقعیات روز بازارها آشنا گردد و سپس فتوا دهد.

به گزارش شبکه اجتهاد، حجت‌الاسلام والمسلمین سید حسن وحدتی شبیری در ادامه سلسله نشست علمی «نقش اجتهاد شیعی در جهان مدرن» که در مدرسه عالی خاتم الاوصیاء قم برگزار شد، ضمن گرامیداشت دهه فجر انقلاب، اظهار داشت: فقه ما با پیروزی انقلاب اسلامی پا به عرصه اداره اجتماع گذاشته و نخستین سؤالی که در ذهن ما نقش بست، این است که اگر محقق حلی امروز سر از خاک بردارد؛ اگر علامه حلی به دنیای امروز برگردد؛ اگر شیخ طوسی و مفید مجدد زنده شوند، آیا فقهی که با همان محتوای ۷۰۰ سال پیش را قلم می‌زنند و تألیف می‌کنند؟

این استاد حوزه و دانشگاه اظهار داشت: برای حضور در یک نشست علمی در یکی از مدارس علمیه اصفهانی حضور پیدا کرده و مشاهده کردم که این حوزه در قلب بازار اصفهان ساخته شده است؛ به طلاب آن مدرسه گفتم: چرا علامه بهایی این مدرسه علمیه را در منطقه‌ای خوش آب و هوا در کنار زاینده رود نساخته است؟ و ادامه دادم که ایشان این مدرسه را در قلب بازار ساخته تا طلابی که مکاسب می‌خوانند، در بازار رفت و آمد داشته و مباحث آن را از نزدیک مشاهده کنند.

وحدتی شبیری ابراز داشت: فقیهی که بازار را نمی‌شناسد، نمی‌تواند برای بازار فتوا دهد؛ او باید مشکلات را لمس کرده و مباحث مرتبط را بداند.

وی خاطرنشان ساخت: شیخ انصاری اگر مکاسب را نوشته است، با توسل به حضرت امیر(ع) این کار را انجام داده که تا به امروز ماندگار شده است؛ ما هم باید با توسل به کریمه اهل بیت(ع)، حضرت فاطمه معصومه(س) مباحث علمی خود را پیگیری نموده تا بتوانیم دستاوردهای بزرگی داشته باشیم.

این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: امروز اگر شیخ انصاری سر از خاک بردارد، فقه تجارت الکترونیک، فقه محیط زیست، فقه انرژی هسته‌ای و … می‌نویسد.

با مکاسب می‌توانیم جواب نیازهای امروز را بدهیم

وحدتی شبیری بیان داشت: اگر مکاسب شیخ را دقیق بخوانیم و به آن «قیل»، «اللهم الا ان یقال» و … دقیق توجه نماییم، می‌توانیم با مکاسب ایشان، جواب نیازهای امروز را بدهیم.

وی اظهار داشت: فقه بسیار ارزشمند است؛ چراکه حکم خداست؛ اما در قالب‌ها تعبدی نیست و می‌توانیم آن را از غربی‌ها گرفته و محتوای اصیل خود را در آن عرضه نماییم و پاسخ نیازهای روز جامعه را بدهیم.

این استاد حوزه و دانشگاه ابراز داشت: فقه ما دارای این ظرفیت است که با ابزارهایی که در آن وجود دارد با مباحث روز مواجهه نماید.

وحدتی شبیری خاطرنشان ساخت: مکاسب دریاست و می‌تواند پاسخگوی سؤالات باشد؛ اما در ابتدا باید سوال را بفهمیم؛ با واقعیات دنیای امروز آشنا باشیم و حوزه علمیه ما در قلب بازار باشد تا بتوان فتوایی متناسب با مشکلات و نیازهای روز ارائه کرد.

بنابرگزارش حوزه این استاد حوزه علمیه در پایان تصریح کرد: امروز باید محور دروس خارج حوزه علمیه قم مباحث مورد نیاز روز باشد تا بتوان به مشکلات روز جامعه پرداخت و پاسخی متناسب ارائه کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics