قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / اگر فقه جواهری تضعیف شود، روز مصیبت روحانیت است
عزاداری‌ها علت مبقیّۀ تشیّع است/ شروط عزاداری در بیان آیت‌الله مظاهری

ابراز نگرانی آیت‌الله مظاهری نسبت به تضعیف فقه جواهری در حوزه‌ها

اگر فقه جواهری تضعیف شود، روز مصیبت روحانیت است

رییس حوزه علمیه اصفهان با اشاره به تأکیدات امام خمینی(ره) مبنی بر اهمیت زنده نگهداشتن فقه جواهری برای جلوگیری از آسیب دیدن حوزه علمیه، گفت: برای این کار لازم است طلاب در زمینه قرآن، اخلاق و روایات به خوبی و با دقت کار کرده و اصول دین و مبانی ولایت را به خوبی و درستی فراگرفته باشند.

به گزارش شبکه اجتهاد، آیت‌الله‌ حسین مظاهری، رییس حوزه علمیه اصفهان، با اشاره به تأکید امام خمینی(ره) بر لزوم حفظ فقه جواهری و تقویت آن، گفت: امام راحل معتقد بودند که ضربه وارد آمدن به فقه جواهری سبب وارد شدن ضربه‌ای بزرگ و غیر قابل جبران به روحانیت و حوزه علمیه خواهد شد.

وی با تصریح بر مخالفت جدی امام خمینی(ره) بر تخطی از فقه جواهری و عدم جواز این کار در نظر امام راحل، اظهار کرد: منظور امام خمینی(ره) این است که طلاب باید با قرآن کریم مأنوس باشند و از نظر فراگیری ادبیات عرب در سطح بسیار خوب و عالی باشند تا بتوانند به خوبی کلام قرآن را فهمیده و دروس علمای بزرگ که همگی به زبان عربی است را به خوبی درک کنند.

عدم حفظ فقه جواهری، خیانت در امانت است

رییس حوزه علمیه اصفهان فقه جواهری را امانتی مهم و نیازمند محافظت توصیف کرد و افزود: باید فقه جواهری را به خوبی حفظ کنیم تا خیانت در امانت نکرده باشیم، برای این کار لازم است تا طلاب در زمینه قرآن، اخلاق و روایات به خوبی و با دقت کار کرده باشند و اصول دین و مبانی ولایت را به خوبی و درستی فراگرفته باشند.

آیت‌الله‌ مظاهری با بیان اینکه تقویت ادبیات عربی برای طلبه مهم است، ادامه داد: قرآن، روایات و احادیث ما همگی عربی است؛ به همین دلیل باید ادبیات عرب یک طلبه  خوب باشد تا بتواند عبارات را خوب تجزیه و تحلیل کند.

وی افزود: پس از ادبیات نوبت دروس سطح است، یک طلبه باید راجع به رسائل و مکاسب خوب بداند، مکاسب دایره المعارف فقه است و طلبه باید به خوبی با آن آشنا باشد.

این استاد برجسته حوزه علمیه با تأکید بر اهمیت مباحثه در فراگیری دروس حوزه علمیه، تصریح کرد: آشنایی به کفایه نیازمند استاد خوب، مباحثه خوب و تلاش و کوشش است، امام راحل نیز می‌فرمودند این کفایه را سبک نشمارید، چرا که بیش از ۱۰۰ مجتهد پای منبر مرحوم آخوند و درس کفایه بودند، البته در این راه تلاش و کوشش استاد نیز برای تربیت طلاب و فراگیری کفایه توسط طلبه بسیار مهم است.

رییس حوزه علمیه اصفهان با تأکید بر اهمیت تسلط طلاب بر ادبیات عرب برای یادگیری دروس حوزوی، خاطرنشان کرد: پس از ادبیات و سطح نوبت خارج فقه است که طلبه باید بر اصول و فقه تسلط یابد.

مطالعه، مباحثه و پیش مطالعه از اصول فقه سنتی است

آیت‌الله‌ مظاهری با اشاره به جدیت علما و بزرگان حوزه علمیه در فراگیری علوم و معارف دین، اظهار کرد: سیره بزرگان دینی ما این گونه بوده است که هر شب بیش از ۲ الی ۳ ساعت روی درس روزانه استاد خود تمرکز و مطالعه می‌کردند، پیش مطالعه، مباحثه و جزوه نویسی جزء اصول فقه سنتی ماست که نباید فراموش شود.

وی رعایت حق الناس و بیت المال را از مهمترین واجبات برای همه مردم به ویژه طلاب و روحانیون توصیف کرد و گفت: باید به اندازه‌ای که شهریه می‌گیریم خوب درس بخوانیم و به وظایف خود به خوبی عمل کنیم، در همه امور حتی نگارش نامه‌ها و مکاتبات نیز باید برای حفظ بیت المال و جلوگیری از هدر رفتن آن دقت لازم را داشته باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics