قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / باید در «فقه مقارن» به امتیازات فکری مذهب حقه شیعه رسید
باید در «فقه مقارن» به امتیازات فکری مذهب حقه شیعه رسید

استاد مروی:

باید در «فقه مقارن» به امتیازات فکری مذهب حقه شیعه رسید

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه قم، گفت: از نگاه بنده وظیفه یک طلبه که خودش را سرباز حوزه شیعی می‌داند این است که اگر در مورد فقه مقارَن کار می‌کند، صرف دانستن مطالب سایر مذاهب اسلامی و فِرَق فقهی، کاری را پیش نمی‌برد؛ باید با مقارنه به امتیازات تفکر شیعی رسید.

به گزارش شبکه اجتهاد، استاد شیخ جواد مروی، عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه قم در دیدار جمعی از طلاب مدرسه علمیه نواب مشهد با وی، به تبیین الزامات و بایسته‌های پژوهش در فقه مقارن پرداخت و گفت: طبیعی است برای سیاست گذاری در پژوهش یا آموزش در یک موضوع ابتدا باید هدف روشن شود؛ باید دید ما از بررسی فقه مقارن چه هدفی را دنبال می‌کنیم؟

وی افزود: ممکن است هدف به صورت‌های متفاوتی بیان یا تفسیر شود؛ از نگاه بنده وظیفه یک طلبه که خودش را سرباز حوزه شیعی می‌داند این است که اگر در مورد فقه مقارن کار می‌کند در مقارنه بین نحله‌های فقهی مختلف به امتیازات فکری مذهب حقه امامیه برسد.

این استاد خارج فقه و اصول، خاطرنشان کرد: صرف دانستن مطالب سایر مذاهب اسلامی و فِرَق فقهی، کاری را پیش نمی‌برد؛ باید با مقارنه کردن به امتیازات تفکر شیعی رسید.

مروی سیاست گذاری‌ها را بر اساس هدف دانست و گفت:مشاهده می‌گردد که گاهی برخی از بزرگان اهل سنت مقارنه کار می‌کنند، چگونه امتیازات تفکر شیعی را به خوبی بیان می‌نمایند؛ اگر هدف ما تبیین این امتیازات باشد بر این اساس نیز سیاست گذاری و برنامه ریزی علمی برای خود خواهیم داشت.

عضو جامعه مدرسین حوزه تصریح کرد: اولین الزامی که مورد تأکید بنده است و با کمال تأسف باید عرض کنم در محصولات فقه مقارن کمتر دیده می‌شود دقت کافی در فهم مبانی و افکار طرف مقابل است.

این استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه یکی از مباحث ابتدایی در فقه مقارن بهره‌گیری از روش‌های بزرگان و علمای شیعی است، افزود: باید در مورد روش کارهای علمی بزرگانی همچون علامه حلی پژوهش شود تا این روش‌ها مورد استفاده قرار گیرند.

مروی بیان داشت: ما تا در مورد بحث‌هایی همچون اجماع، قیاس و انواع این مباحث اصولی و فقهی نتوانیم کار علمی و شناختی در حد درس خارج انجام دهیم در فقه مقارن نیز نمی‌توانیم حرف مفیدی برای گفتن داشته باشیم.

وی گفت: معتقدم کسی که فقه مقارن می‌خواند می‌بایست حداقل در چهار ترم قوی بحث «علم الجرح و التعدیل عندهم و عندنا» را به خوبی مسلط گردد؛ در غیر این صورت آورده‌اش در دیدگاه متخصصین فن از مذاهب مختلف مورد توجه قرار نخواهد گرفت.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه قم، اظهار کرد: حداقل در هرکدام از مذاهب اربعه باید بزرگترین اندیشمندان فقهی صاحب تطور و تولیدات علمی آنان را بشناسیم؛ در غیراین صورت راه به جایی نخواهیم برد.

منبع: حوزه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics