قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / با حفظ استقلال حوزه و مرجعیت حامی نظام اسلامی هستیم
چالش‌‌های جهان اسلام در سال 1398

آیت‌الله مکارم شیرازی تصریح کرد:

با حفظ استقلال حوزه و مرجعیت حامی نظام اسلامی هستیم

اگر بنده در مقابل دولت، مجلس و افراد مختلف‌ می‌ایستم و درباره FATF سخنی‌ می‌گویم و فتوایی‌ می‌دهم، به دلیل استقلال ما از دولت است و ما‌ می‌توانیم تمام حرف‌های خودمان را بزنیم، بدون اینکه هیچ نیازی به آن‌ها داشته باشیم. حمایت ما از نظام غیر از این است که مانند شیخ الازهر دست نشانده باشیم. ما به کسانی که دست نیاز به سوی دولت دراز کردند و کمک از دولت‌ می‌گیرند هشدار دادیم که این کار را نکنید، بگذارید حوزه مستقل باشد.

به گزارش شبکه اجتهاد، حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی در دیدار جمع کثیری از اساتید سطوح عالی و خارج حوزه علمیۀ قم که برای تشکر و تقدیر از مواضع ایشان نسبت به کنوانسیون FATF آمده بودند، با گرامی داشت سالروز میلاد مسعود حضرت فاطمه معصومه(س) و میلاد ثامن الحجج علی بن موسی الرضا(ع) و آغاز دهه کرامت فرمود: امیدوارم این دهه مبارک، برکتی برای جامعه ما و مسلمانان دنیا و ذلت دشمنان باشد.

ایشان ضمن تشکر از بیاناتی که اساتید در مورد FATF و حمایت از مواضع معظم له داشتند، افزود: ما یک وظیفه‌ای داشتیم و آن را انجام دادیم.

معظم له خاطرنشان ساخت: مسئله استقلال روحانیت شیعه از مسائل مهمی است که ما باید آن را حفظ کنیم. روحانیت شیعه برخلاف روحانیت اهل سنت، مستقل است و وابسته به حکومت‌ها نیست. در روحانیت اهل سنت حتی جناب شیخ الازهر هم از طرف حکومت تعیین‌ می‌شود و از حکومت حقوق‌ می‌گیرند.

ایشان با بیان این که بر اساس تعالیم ائمه هدی(ع) ما توانسته‌ایم روحانیت شیعه را مستقل از حکومت‌ها قرار بدهیم، فرمود: حتی در حکومت اسلامی ما حامی حکومت اسلامی هستیم نه وابسته به آن.

ایشان افزود: زمانی که ما در مهاباد تبعید بودیم، دیدیم تمام مملکت پر از جوش و خروش است، اما مهاباد خاموش است. از علمای اهل سنت آنجا که رفیق بودیم، پرسیدیم که مملکت دارد‌ می‌جوشد، چرا اینجا اینقدر خاموش است؟ گفت: شما خودتان را با ما مقایسه نکنید. شما دارای دو امتیاز هستید که علمای ما ندارند. امتیاز اول استقلال شماست و شما خودتان دولت هستید. حرف‌هایتان را‌ می‌زنید و از کسی‌ نمی‌ترسید؛ اما ما علمای اهل سنت از اوقاف حقوق‌ می‌گیریم و اگر حرفی بزنیم آن را قطع‌ می‌کنند و اگر قطع کنند، زندگانی ما را قطع کردند. امتیاز دوم شما این است که شما تشکیلاتی به نام امام حسین(ع) دارید. یک پرچم سیاه بلند‌ می‌کنید، مردم گروه گروه جمعیت جمع‌ می‌شوند و شما تمام حرف‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی تان را‌ می‌زنید؛ اما جمع کردن ما کار ساده‌ای نیست و این از برکات تعلیمات ائمه(ع) است.

استقلالی که روحانیت شیعه داشت، نیازی به ناصر الدین شاه و غیرش نداشت

آیت‌الله مکارم شیرازی با بیان این که وقتی داخل نعمت‌ها هستیم قدر آن را‌ نمی‌دانیم، ابراز داشت: اگر میرزای شیرازی در حکومت ناصر الدین شاه توانست قد علم کند و در مقابل سیاست استعماری تنباکوی بایستد، به وسیله همین استقلال بود. استقلالی که روحانیت شیعه داشت، نیازی به ناصر الدین شاه و غیرش نداشت، حرفش را زد و پیروز شد.

ایشان افزود: اگر امام(ره) قیام کرد به دلیل استقلال روحانیت بود. اگر روحانیت استقلالی نداشت امام‌ نمی‌توانست قیام کند و این برنامه را به راه بیندازد. هنگامی که رئیس شورای عالی حوزه بودم، یکی از کارهای مهم تنظیم اساس نامه برای حوزه بود و ماده مهم اساسنامه، استقلال حوزه علمیه است؛ که امام به رسمیت‌ می‌شناخت و رهبری معظم انقلاب نیز به رسمیت‌ می‌شناسد. ایشان‌ می‌گوید من در حوزه به عنوان یک مرجع دخالت‌ می‌کنم؛ یعنی احترام حوزه را به عنوان یک تشکیلات مستقل حفظ‌ می‌کند.

ایشان افزود: ما به کسانی که دست نیاز به سوی دولت دراز کردند و کمک از دولت‌ می‌گیرند هشدار دادیم که این کار را نکنید، بگذارید حوزه مستقل باشد. صرفه جویی کنیم، برنامه‌ها را محدود کنیم ولی دست نیاز به سوی دولت دراز نکنیم.

حمایت ما از نظام غیر از این است که مانند شیخ الازهر دست نشانده باشیم

معظم له ادامه داد: امام (ره) نیز بر استقلال حوزه تأکید داشتند. حمایت ما از نظام غیر از این است که مانند شیخ الازهر دست نشانده باشیم. هرگز نشنیدیم یک امام اهل سنت یک قیامی بر ضد حکومتشان کرده باشند. برای اینکه موقعیت آنان از آنجا تامین‌ می‌شود.

آیت‌الله مکارم شیرازی افزود: اگر بنده در مقابل دولت، مجلس و افراد مختلف‌ می‌ایستم و درباره FATF سخنی‌ می‌گویم و فتوایی‌ می‌دهم، به دلیل استقلال ما از دولت است و ما‌ می‌توانیم تمام حرف‌های خودمان را بزنیم، بدون اینکه هیچ نیازی به آن‌ها داشته باشیم.

FATF یک کنوانسیون استعماری است

ایشان با بیان این که کنوانسیون FATF یک کنوانسیون استعماری است، چون سه چیز در آن روشن نیست، فرمود: اخیراً مجدداً این کنوانسیون را مطالعه کردم، دیدم سه مطلب در آن روشن نیست، یکی این که‌ می‌گویید منابع مالی تروریست‌ها باید مسدود شود، اما مصداق را چه کسی تعیین‌ می‌کند؟ اگر آنها مصداق را تعیین کنند حزب الله لبنان را تروریست‌ می‌دانند اما داعش را نه که قطعا آن‌ها‌ می‌خواهند مصداق را تعیین کنند.

ایشان افزود: مطلب دومی که باید روشن گردد این است که ارباب کنوانسیون‌ می‌خواهند حساب‌های بانکی را تفحص کنند که مبادا به تروریست‌ها کمکی شده باشد یا پولشویی صورت گرفته باشد؛ اما منظور از دیدن حساب‌ها چیست؟ آیا تمام حساب‌ها را‌ می‌خواهند ببینند که منظورشان تمام حساب‌هاست؛ یعنی تمام هزینه‌ها و درآمدهای مالی را در اختیار ما بگذارید و ما از همه ما باخبر باشیم. آیا هیچ عاقلی این کار را‌ می‌کند که تمام اسرار مالی اش را در اختیار دشمنانش بگذارد.

معظم له اظهار داشت: نکتۀ دیگر این است که باید شفاف سازی شود اگر کسی به تعهدات عمل نکرد چه‌ می‌شود؟ آنچه‌ می‌بینیم این است که این‌ها تصمیماتی برای تضعیف ما‌ می‌گیرند و‌ می‌خواهند به کشورهای مستقلی مانند ایران تحمیل کنند، چرا آن‌ها باید کنوانیسیون تنظیم کنند و به دیگران پیشنهاد بدهند؟ چرا ایران کنوانسیون تنظیم نکند و در اختیار آن‌ها قرار ندهد؟

ایشان افزود: بر فرض که این کنوانسیون را قبول کردیم، از مسألۀ موشکی صرف نظر کردیم، اسرائیل را هم به رسمیت شناختیم، باز هم آنها قانع‌ نمی‌شوند، چرا که‌ می‌گویند قدرتی به نام ایران در منطقه نباید در مقابل ما باشد که بتواند سرنوشت داعش را در عراق، در سوریه و در جاهای دیگر تعیین بکند. این‌ها‌ می‌گویند بودن چنین قدرتی در منطقه، آرامش ما یعنی آن چیزی که به نفع ما است را بر هم‌ می‌زند.

اگر کنوانسیون FATF را بپذیریم، بعد نوبت حقوق بشر غربی و به رسمیت شناختن اسرائیل است

آیت‌الله مکارم شیرازی با بیان این که حرف اصلی آنها این است که ما تسلیم آن‌ها باشیم، افزود:‌ می‌خواهند تسلیم آنها باشیم و قدرتی در مقابل آنها نداشته باشیم، اگر کنوانسیون FATF را بپذیریم، نوبت حقوق بشر است، آن هم اگر پذیرفته شود، نوبت رسمیت اسرائیل است، سپس نوبت این است که ما باید برای همه چیز اجازه بگیریم.

ایشان افزود: خواسته آنها این است که ما اجازه بدهیم تمام حساب‌های بانکی ما مورد بررسی آنها قرار گیرد، بلکه آنها در ادعای دیگری مایل هستند مراکز نظامی ما را بررسی کنند. ما‌ می‌گوییم شما چرا اجازه‌ نمی‌دهید که ما بیاییم مراکز نظامی شما را بررسی کنیم؟ در هر صورت این کنوانسیون یک طرفه به نفع دشمنان است و اگر ماده و شرطی بر آن بیفزاییم آن هم تشریفاتی است که از نظر آنها قابل قبول نیست.

معظم له خاطرنشان ساخت: پذیرش چنین کنوانسیونی خطرناک است. هم مصداق را آن‌ها تعیین کنند، هم تمام حساب‌های ما را آن‌ها بررسی کنند. همه کار یک طرفه باشد، آن‌ها تصمیم بگیرند و ما قبول کنیم و ما تصمیم بگیریم آن‌ها قبول نکنند. این غیر از ذلت چه‌ می‌تواند باشد؟ بنابراین اگر ما ایراد و اشکالی داریم دلایل روشن و شفاف دارد.

آیت‌الله مکارم شیرازی افزود: اگر قبول کردند که مصداق تروریسم را دو طرفه تعیین کنیم و اگر حزب الله لبنان، الحشد الشعبی، سپاه پاسداران را جزو گروه‌های تروریستی ندانستند و اگر گفتند که فقط حساب‌های مشکوک را باید ببینیم و اگر گفتند این کار یک طرفه نیست بلکه دو طرفه است و شما هم‌ می‌توانید حساب‌های ما را ببینید، در این صورت‌ می‌توان قبول کرد.

معظم له با بیان این که دشمنان گام به گام‌ می‌خواهند انقلاب ایران را از بین ببرند و این یک گام است، فرمود: اینها‌ می‌خواهند مثل عربستان که تسلیم است، نفتش را‌ می‌دهد، حکومتش را‌ می‌دهد و به قول آن‌ها اگر دو هفته دست از حمایت حکومت سعودی بردارند، سقوط‌ می‌کنند،‌ می‌خواهند در مقابل آنها یک قدرت نباشد. مشکل این است که ایران به قدرتی در مقابل منافع نامشروع آنان در منطقه تبدیل شده است و آنها این را‌ نمی‌پذیرند.

چاره‌ای جز قوی بودن نداریم

ایشان افزود: ما نیز چاره‌ای جز قوی بودن نداریم، زیرا دشمنان منطق ندارند، یک سال و نیم طول کشید تا برجام را تصویب کردند، حال‌ می‌گویند ما‌ می‌خواهیم نباشد و از شورای حقوق بشر چون مخالف اسرائیل است خارج‌ می‌شوند؛ یعنی تمام عهد نامه‌ها و پیمان‌ها از نظر آنها یک طرفه قابل نقض است.

آیت‌الله مکارم شیرازی با بیان این که در زمان جاهلیت هم به پیمان‌هایشان احترام‌ می‌گذاشتند، افزود: در این جاهلیت مدرن به پیمان‌هایشان پایبند نیستند و یک طرفه خارج‌ می‌شوند. الان‌ می‌گویند بشینیم مذاکره کنیم و دوباره تصویب کنیم، چه اعتمادی به شما وجود دارد که دوباره زیر عهد خود نزنید. واقعا دنیایی است که زور بر آن حاکم است. نام تمدن و حقوق بشر بازیچه است و در چنین دنیایی باید زورمند و قوی بود.

معظم له بار دیگر از حمایت این گروه عظیم از اساتید حوزه تشکر کرده و گفت: راهتان را ادامه بدهید و در حمایت از نظام ان شاء الله کوشا باشید و در مقابل خواسته‌های نامشروع غربی‌ها تسلیم نشوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics