قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / بدون «فقه» نمی‌شود به درون دین رسید
اشکال‌‌ علما به بانک‌ها به خاطر صوری بودن عقود است/ باید برای آشنایی مردم با عقود اسلامی برنامه ریزی شود

بدون «فقه» نمی‌شود به درون دین رسید

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)، با طرح این پرسش که آیا بدون علم می‌توان به توحید رسید؟ تصریح کرد: قطعاً بدون فقه نمی‌شود به درون دین رسید و اگر بخواهیم اهمیت فقه را کم کنیم کار درستی نکرده‌ایم.

به گزارش شبکه اجتهاد، آیت‌الله محمدجواد فاضل لنکرانی، رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) در مراسم اختتامیه دروس دانش‌پژوهان مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) در تهران، با تبریک اعیاد شعبانیه، اظهار داشت: امروز احیای حوزه علمیه تهران یکی از ضرورت‌های جامعه شیعه و نظام اسلامی است و با عنایت به توجهات اخیر، این افق روشن را دارد.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) در ادامه افزود: موضوع مهمی که یک طلبه باید دنبال کند، بحث عقل و تعقل است، چرا که در روایات ائمه اطهار(ع) و آیات شریفه به آن بهای زیادی داده شده است.

عضو جامعه مدرسین حوزه ادامه داد: در روایات ما اطاعت خدا بر محور عقل و تعلم بر محور تعقل است و این دو امر در زندگی بسیار اساسی است، یعنی اطاعت خدا و دیگری مسئله تعلم و تعلیم که در عقل مطرح است.

از اهمیت فقه نکاهیم

وی اضافه کرد: زمانی در حوزه‌های برخی می‌گفتند بعد از این همه درس و بحث و مبانی اصولی و مرجع تقلید شدن، اگر توحید درست نباشد، این اجتهاد به چه درد می‌خورد. اما بحث این است که آیا بدون علم می‌توان به توحید رسید؟ قطعاً بدون فقه نمی‌شود به درون دین رسید و اگر بخواهیم اهمیت فقه را کم کنیم کار درستی نکرده‌ایم.

چراغ عقل را روشن نگه داریم

آیت‌الله فاضل لنکرانی با بیان این که ثمره رکوع و سجود بدون عقل و تعقل، خوارج دوران امیرالمؤمنین(ع) و تکفیری‌های زمان است، تصریح کرد: اگر در مسیر زندگی چراغ عقل را روشن نگه نداریم، قطعاً در مسیر نابودی حرکت کرده‌ایم، بنابراین افرادی که بلافاصله تابع جریان‌های سیاسی قرار می‌گیرند، قوه تعقل خود را به کار نمی‌برند.

بقاء حوزه و نظام مرهون تعقل است

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)، بقاء حوزه‌های علمیه و نظام اسلامی را مرهون نظام تعقل دانست و افزود: طلبه اگر می‌خواهد نگاهبان خوبی برای دین باشد، باید جایگاه تعقل را به خوبی درک کند.

عضو جامعه مدرسین حوزه با تاکید بر این که نباید هیچ حکم الهی در جامعه تضعیف شود، یادآور شد: یکی از علل بقاء روحانیت در طول تاریخ این است که علمای ما همانند امام خمینی (ره) خودشان را محصور در زمان نمی‌کردند، لذا ما باید نسبت به آینده نظام و شیعه در ایران و دنیا احساس مسئولیت داشته باشیم و تلاشمان را دو چندان کنیم، چرا که امروز صدای اسلام و شیعه در دنیا بلند شده و جهانیان هم به سمت شیعه روی آورده‌اند.

ترمی و ساعتی بودن از آسیب‌های بزرگ نظام آموزشی حوزه است

وی در ادامه به نظام آموزشی حوزه اشاره کرد و گفت: ترمی، واحدی و ساعتی بودن از آسیب‌های بزرگ نظام آموزشی حوزه است. یک روحانی باید مثل گذشته عمیق و اصولی درس بخواند و مسئولین حوزه به فکر تربیت طلاب به سبک سنتی حوزه باشند.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با بیان این که شهید مطهری تربیت یافته و محصول حوزه و کلاس درس آیت‌الله بروجردی(ره) و امام خمینی(ره) بود، گفت: امروز طلاب باید همین گونه تربیت شوند، علم و فقه را نباید فدای مدارک و نمره کرد و امروز درس خواندن طلبه برای رسیدن به منصب آسیب است.

آیت‌الله فاضل لنکرانی در پایان تصریح کرد: فقه شیعه در دنیا حرف‌های زیادی برای گفتن دارد، لذا طلاب باید به صورت عمیق درس بخوانند، چون بقاء نظام اسلامی به وجود روحانیون مسلح به علم و تعقل است. / حوزه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics