قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / برای رسیدن به تمدن نوین اسلامی باید با یهودیت و مسیحیت گفتگو کرد
هیچ دینی مثل اسلام نسبت به كودك توجه و برنامه‌ریزی نكرده است/ تدوین بزرگترین دائره المعارف کودک در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)/ بیماری‌ه اوتیسم، مقداری ریشه تربیتی دارد!

فاضل لنکرانی در سمینار «تمدن نوین اسلامی»:

برای رسیدن به تمدن نوین اسلامی باید با یهودیت و مسیحیت گفتگو کرد

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)، اقامه دین، حرکت به سوی جهانی شدن دین و امر به معروف و نهی از منکر را راه‌های رسیدن به وحدت و تمدن نوین اسلامی عنوان کرد و گفت: تمدن اسلامی نمی‌تواند مسأله یهود و نصاری را نادیده بگیرد، چون این‌ها بخش وسیعی از بشر را تشکیل می‌دهند. و باید با گفتگو و استدلال مسأله را مطرح کرد.

به گزارش شبکه اجتهاد، آیت‌الله محمدجواد فاضل لنکرانی، رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) در دومین سمینار بین‌المللی «وحدت، پیش شرط تمدن نوین اسلامی» که در دانشگاه مذاهب اسلامی تهران برگزار شد، با بیان این که به اعتقاد برخی از اندیشمندان دانشگاهی و حوزوی اسلام ناسخ شرائع گذشته است که برای آن آثاری مترتب است، تصریح کرد: وقتی به قرآن مراجعه می‌کنیم گرچه با ظهور نبی اکرم(ص) احکام آن‌ها تغییر می‌کند، ولی شرایع و ادیان گذشته منسوخ نمی‌شود. براساس آیات، قرآن و حضرت محمد(ص) مصدق تورات و انجیل هستند.

وی افزود: از نظر قرآن شرط مسلمانی این است که مسلمان به آن چه بر پیامبر اکرم(ص) و انبیای گذشته نازل شد، مؤمن باشد. مسلمان تنها نباید بگوید پیامبری به نام موسی(ع) و عیسی(ع) بوده که شریعتشان برای زمان خودشان بوده است، بلکه باید فراتر از این را معتقد باشیم.

اسلام جامع تمامی ادیان گذشته است

عضو جامعه مدرسین حوزه با اشاره به این که اسلام جامع تمامی ادیان گذشته است، اظهار کرد: امروزه یکی از راه‌های رسیدن به تورات و انجیل واقعی خود قرآن است. چون آنچه در تورات و انجیل واقعی آمده در قرآن نیز آمده است، به همین دلیل وقتی برای یک فقه شیعه روشن شود که در تورات و انجیل واقعی احکامی آمده که نسخ نشده، باید آن‌ها را بپذیرد که این خود نگاه وسیعی به مسلمان می‌دهد و اسلام را در برابر مسیحیت و یهودیت قرار نمی‌دهد.

وی ادامه داد: امروزه روشنفکران در دانشگاه‌ها، مجلات و… نگویند این‌ها همه راهی برای رسیدن به حق و عبادت خدا است، بلکه ما می‌گویم آن چه جامع تمامی راه‌ها است، اسلام است. فرد اگر می‌خواهد مسیحی و یهودی واقعی باشد باید مسلمان باشد، چون آنچه تورات و انجیل گفته را قرآن کامل تر گفته است. تمدن اسلامی نیز نمی‌تواند مسأله یهود و نصاری را نادیده بگیرد، چون این‌ها بخش وسیعی از بشر را تشکیل می‌دهند. باید با گفتگو و استدلال مسأله را مطرح کرد.

راه‌های رسیدن به وحدت و تمدن نوین اسلامی

فاضل لنکرانی، اقامه دین، حرکت به سوی جهانی شدن دین و امر به معروف و نهی از منکر را راه‌های رسیدن به وحدت و تمدن نوین اسلامی عنوان کرد و یادآور شد: قرآن می‌فرماید وظیفه انبیاء اقامه دین در جهان است که اگر آن را به عنوان تکلیف قلمداد نکنیم، بحث وحدت یک بحث بی نتیجه‌ای خواهد بود.، البته برخی می‌گویند دین مسائل شخصی است و به آن ظاهر حقوق بشری نیز می‌دهند، ولی وظیفه حکومت اسلامی و انبیا اقامه دین است و اگر حاکم اسلامی ببیند حکمی از احکام دین در جامعه معطل است وظیفه او است آن را حل کند.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) تأکید کرد: اگر بخواهیم تمدن اسلامی داشته و شیعه و سنی وحدت داشته باشند، باید همه بپذیریم که دین اجرا شود. امروز اگر بخشی از شیعه بگوید در زمان غیبت وظیفه‌ برای اجرا دین نداریم، چه زمانی تمدن اسلامی برای او معنا پیدا می‌کند؟! اگر اهل سنت بگوید ما وظیفه‌ برای اجرای تمدن اسلامی نداریم و باید تابع حاکم باشیم چه زمانی می‌توانند فکر بلندی همانند تمدن اسلامی را تصور کنند؟! البته به عقیده شیعه دین واقعی با ظهور حضرت حجت(عج) اجرا می‌شود، ولی اکنون نیز باید برای مقدمات آن تلاش کرد.

استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: باید نشست‌هایی میان شیعه و سنی برگزار و راه‌های برپایی دین در جامعه بررسی شود. باید جوهره و اساس دین را مشخص کرد. اقامه دین مفهوم بسیار عمیق و مهمی است که نیاز به بحث دارد. بر روی کره زمین بیش از ۷ میلیارد انسان وجود دارد که تنها ۱۰ درصد آن‌ها مسلمان هستند، سؤال اینجاست که این همه کتب و انبیا فرستاده شدند تا همین مقدار از افراد مسلمان شوند؟ این با حکمت خدا سازگاری دارد؟ اسلام و قرآن می‌گوید باید انسان‌های روی زمین به اسلام مؤمن شوند.

مهدویت، از محورهای اساسی تمدن اسلامی

عضو جامعه مدرسین حوزه، مهدویت را از محورهای اساسی تمدن اسلامی و وحدت شیعه و سنی عنوان کرد و گفت: قرآن می‌گوید باید زمانی بیاید که تمام دین برای بشر ظاهر شود و شیعه معتقد است باید به این سمت حرکت کنیم. اهل سنت نیز باید چنین اعتقادی داشته باشد. علما، دانشمندان و دانشجویان اهل سنت باید در این زمینه فکر کنند و بدانند باید به سمتی حرکت کنیم که دین برای بشر ظاهر شود.

وی، امر به معروف و نهی از منکر را از دیگر محورهای اساسی رسیدن به تمدن نوین اسلامی و وحدت برشمرد و خاطرنشان کرد: یکی از ضرورت‌هایی که جامعه مسلمانان باید به آن توجه کند امر به معروف و نهی از منکر است. البته یک امر به معروف و نهی از منکر شخصی داریم که هر کسی در این زمینه وظیفه دارد ولی براساس آیات سوره آل عمران امت اسلامی نیز وظیفه امر به معروف و نهی از منکر دارد. امروزه در حوزه‌های علمیه شیعه فقهی به نام «فقه اجتماعی» تدریس می‌شود که در آن موضوع، اشخاص نیستند بلکه متوجه امت اسلامی و جامعه است.

امت اسلامی نسبت به مجموعه اموری که در عالم واقع می‌شود، امر به معروف و نهی از منکر کند

فاضل لنکرانی تصریح کرد: باید امت اسلامی نسبت به مجموعه اموری که در عالم واقع می‌شود، امر به معروف و نهی از منکر کند. امت اسلامی نسبت به یک دیگر وظیفه دارد و اگر این وظیفه را انجام ندهد یک ابر قدرتی با روحیه استکباری می‌گوید بیت المقدس پایتخت فلسطین نیست، بلکه آن را پایتخت یک رژیم جعلی و ظالم قرار می‌دهد.

بنابر گزارش حوزه، رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) در پایان گفت: علمای شیعه و سنی نسبت به امت وظیفه دارند و نمی‌شود امت اسلامی دست بر روی دست بگذارد و دشمنان طرح‌های خود را پیش ببرند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics