قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / بررسی ابعاد و مسائل «اذن ولی در ازدواج باکِره»
ازدواج

تازه‌های نشر؛

بررسی ابعاد و مسائل «اذن ولی در ازدواج باکِره»

«اذن ولیّ در ازدواج باکِره» در میان موضوعات فقهی به کثرت روایات متعارض‌نما مشهور است و همین نکته سبب شکل‌گیری دیدگاه‌های فقهی متفاوتی شده است. ابعاد و مسایل مختلف این مسئله برای نخستین بار در قالب کتابی بررسی شده است.

به گزارش خبرنگار اجتهاد، در فتاوای شماری از فقها یکی از مواردی که دوشیزه بالغ و رشید باید اذن پدر یا جدّ پدری را داشته باشد، مسئله ازدواج است. آنچه در این مسئله موجب اختلاف نظر فقها شده، اختلاف در مبانی اصولی و رجالی، همچنین تفاوت مفاد روایات این باب و کیفیت جمع آن‌هاست. به سبب وجود روایات مختلف در مسئله «ولایت ولیّ در ازدواج باکره» این مسئله به یکی از مهم‌ترین مباحث فقهی تبدیل شده است که فقهای بزرگی همچون شهید ثانی(ره) فتوا دادن در آن را مشکل دانسته‌ است.

از این رو، حجت‌الاسلام مهدی سجادی عضو هیأت علمی گروه فقه و حقوق مرکز تحقیقات زن و خانواده در کتاب «اذن ولی در ازدواج باکِره» که به‌تازگی از سوی مرکز تحقیقات زن و خانواده چاپ شده است‌، سعی نموده ابعاد و مسائل پیرامونی این موضوع را مطرح نماید.

نگارنده در مقدمه کتاب آورده است: نص‌مداری از ویژگی‌های فقه شیعه است. تلاش اصلی فقیه آن است که مراد شارع را از متون دینی کشف نماید. هرگونه اعتماد به «رأی» در مسیر تبیین حکم شرعی مصداق خروج از دائره «تعبد به وحی» به «عمل به رأی» است. فلسفه‌تراشی‌هایی که گاه در مسیر تبیین آموزه‌های دینی از سوی مبلغان و کارشناسان انجام می‌گیرد، هر چند دارای تأثیر اقناعی است، از ارزش فقهی برخودار نیست. به تعبیر دیگر، حکم فقهی بر دلیل شرعی از کتاب و سنت مبتنی می‌گردد نه بر تفاسیر ذهنی و حکمت‌های توجیهی ما؛ بنابراین لازم است در بررسی مباحث فقهی، روشمندی خاص آن را مدنظر داشت.

۶۴۶۲این نکته به‌ظاهر بدیهی در فضاهای فرهنگی موجود، چنان‌که شایسته است، مورد التفات قرار نمی‌گیرد. از این‌رو، برخی با تصور گشاده‌دستی و خودمختاری فقها در تبیین حکم شرعی، انتظار رویکردی مثبت‌تر و بارزتر در استنباط مسائل دارند. در عین حال می‌توان پذیرفت که فهم صحیح از متون دینی و توجه به قراین متصل و منفصل، از جمله قراین تاریخی و اجتماعی از یک سو و دریافتی صحیح از تحولات اجتماعی که گاه از آن به موضوع شناسی تعبیر می‌شود از سوی دیگر، تأثیری تعیین کننده در استنباط صحیح احکام فقهی دارد.

در پایان مقدمه این کتاب می‌‌خوانیم: «اذن ولیّ در ازدواج باکِره» در میان موضوعات فقهی به کثرت روایات متعارض‌نما مشهور است و همین نکته سبب شکل‌گیری دیدگاه‌های فقهی متفاوتی شده است. بررسی این موضوع از دو جنبه اهمیت دارد: اوّل آن که نشان می‌دهد فقها تا چه اندازه نص‌مدارند و در بررسی نصوص دینی تا چه میزان موشکافانه و دقیق برای کشف اراده شارع دست به کار می‌شوند و دوّم آن که، فقه‌پژوهان را با موضوعی پیچیده درگیر می‌کند و نشان می‌دهد که می‌توان با بازخوانی دوباره و روشمند نصوص به نتایجی نو همراه با اتقان کافی دست یافت.

یادآور می‌شود، کتاب «اذن ولی در ازدواج باکِره» برای نخستین بار به صورت اجماع به همه ابعاد و مسایل این موضوع پرداخته است، که از سوی مرکز تحقیقات زن و خانواده در قطع رقعی و در ۵۲۸ صفحه به قیمت ۲۰۰ هزار ریال به زیور طبع آراسته و در اختیار محققان و پژوهشگران حوزه زن و خانواده قرار گرفته است.

قابل توجه است، از همین نویسنده کتاب‌ «مرجعیت زن» در دست چاپ می‌باشد. علاقه‌مندان می‌توانند برای دریافت کتاب «اذن ولی در ازدواج باکِره» با شماره تلفن: ۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵) تماس حاصل نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics