قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / بررسی فقهی – حقوقی «مرور زمان»
بررسی فقهی – حقوقی «مرور زمان»

معرفی کتاب؛

بررسی فقهی – حقوقی «مرور زمان»

کتاب «بررسی فقهی – حقوقی مرور زمان» تألیف ‌حجت‌الاسلام دیلمی از سوی انتشارات بوستان کتاب منتشر شد. در بخشی از کتاب آمده «دانش حقوق با ابداع و کاربرد ابزار حقوقی مرور زمان کوشیده است تا شکاف میان گذر پرتحول زمان و انباشت پرتعداد دعاوی را به نوعی پاسخ گوید و با برش دادن به وضعیت‏های آشفتگی ‏آور در عرصه روابط به سمت تثبیت و تحکیم این روابط گام بردارد. از این‏ رو اصل مرور زمان در حقوق به وضوح به فلسفه‌‌‌ای اشاره‌‌ می‌کند که تحول روابط اجتماعی در گذر زمان بر آن بنا شده است.

به گزارش شبکه اجتهاد، با توجه به نکته فوق ضرورت پرداختن به مسئله مرور زمان در فقه که در شرح وظایف، حیطه و اختیار به ‏گونه‏‌‌‌ای چشم‏گیر با حقوق، هم‏داستان است و هم‏چون آن در معرض پرتو پر قدرت روابط جدید اجتماعی و مناسبات برآمده از آن قرارداد، آشکار‌‌ می‌گردد.

این اثر در سه فصل ابتدا کلیات این موضوع، سپس مرور زمان در حقوق عرفی و آن‏گاه حقوق اسلامی را کاویده است.

فصول این کتاب به شرح زیر است: فصل اول، کلیات؛ فصل دوم، مرور زمان در حقوق عرفی؛ فصل سوم، مرور زمان در فقه و حقوق اسلامی؛ جمع بندی و نتیجه گیری. در فصل اول پس از طرح مسأله و جایگاه آن به تبیین آبشخور تاریخی و تحقیقی مرور زمان‌‌ می‌پردازد و سپس تعریف مرور زمان و انواع آن را مورد بررسی قرار‌‌ می‌دهد.

مجاری مرور زمان، مرور زمان مدنی، مرور زمان تجاری، مرور زمان کیفری، سرفصل‌های مباحث مطرح شده در فصل دوم این کتاب است.

مباحث تبیین شده در فصل سوم عبارت‌‌اند از: مرور زمان در حقوق موضوعه جمهوری اسلامی ایران، مصادیق مرور زمان عام(مواعد و مهلت‌ها) در حوزه حقوق خصوصی، مصادیق مرور زمان عام در حوزه حقوق کیفری، مصادیق مرور زمان در حوزه حقوق عمومی، بررسی مبانی مرور زمان در فقه اسلامی.

گفتنی است، کتاب «بررسی فقهی ـ حقوقی مرور زمان» تألیف ‌حجت‌الاسلام احمد دیلمی با ۳۲۰ صفحه از سوی مؤسسه بوستان کتاب قم منتشر شد. مفتاح

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics