قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / بررسی ولایت فقیه از دیدگاه میرزا مهدی اصفهانی
بررسی ولایت فقیه از دیدگاه میرزا مهدی اصفهانی

در قالب پایان‌نامه سطح سه حوزه علمیه دفاع شد؛

بررسی ولایت فقیه از دیدگاه میرزا مهدی اصفهانی

عربشاهی با اشاره به اینکه از دیدگاه مرحوم آیت‌الله میرزا مهدی اصفهانی در صورت وجود شرایط، قیام فقها بر علیه حاکم جور، لازم است، ادامه داد: از آنجا که اجرای برخی احکام، وابسته به ولایت فقیه و حتی تشکیل حکومت اسلامی است، بحث از مشروعیت و مبانی ولایت فقیه، حدود و اختیارات و شرایط ولی فقیه امری لازم و اجتناب ناپذیراست.

به گزارش شبکه اجتهاد، جلسه دفاع پایان نامه سطح سه حجت الاسلام روح‌الله عربشاهی با موضوع «بررسی ولایت فقیه از دیدگاه آیت‌الله میرزا مهدی اصفهانی»، با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین رضا حق پناه در مقام استاد داور، برگزار شد.

تدوینگر این پایان نامه با اشاره به اینکه نظریه ولایت فقیه، نظریه‌ای در فقه شیعه است که چگونگی رهبری بر نظام سیاسی مشروع در دوران غیبت امام معصوم(ع)، در جامعه اسلامی را بیان می‌کند، گفت: ولایت فقیه، حکومت کردن فقیه عادل و دین‌شناس می باشد و این یک حکم شرعى تعبدى است که مورد تأیید عقل نیز مى‌باشد، و در تعیین مصداق آن روش عقلائى وجود دارد و نظام جمهوری اسلامی ایران نیز، با تاکید رهبر و بنیان گذار انقلاب اسلامی ایران بر اساس ولایت فقیه تأسیس شد.

وی با بیان اینکه ‏‏اصل ولایت فقیه، امری تردید ناپذیر و مورد اتفاق علما است ولکن در محدوده و مجارى ولایت فقیه اختلاف نظر وجود دارد، افزود: از دیدگاه آیت‌الله میرزا مهدی اصفهانی ولایت ائمه(ع)، از بزرگترین ارکان دین می‌باشد و هر فردی که بدون اذن، به جای ایشان در سلطنت قرار بگیرد، حق آنها را غصب نموده است.

عربشاهی ادامه داد: با توجه به اینکه تمام مناصبی که تحت سلطنت و ولایت، از سوی خداوند متعال به فقهای شیعه داده شده است، اما ائمه(ع) و فقهاء شیعه در طول تاریخ به خاطر غصب این حقشان مورد ظلم قرار گرفته اند، بنابراین هرگونه ریاستی که در اقصی نقاط دنیا وجود دارد، در واقع حق فقیه است.

وی با تاکید بر اینکه فقیه جامع الشرایط، ولایت مطلقه دارد، گفت: ادله بسیاری بر ولایت فقیه وجود دارد؛ در زمان حضور امام علیه السلام نصب و عزل والی، حاکم و قاضی، حق حضرت می باشد و فقها در زمان حضور و امکان کسب اجازه و مبسوط الید بودن امام علیه السلام، بدون اجازه از ایشان نمی توانند این مناصب را برعهده بگیرند. ولکن در زمان غیبت تصدی این امور (قضاوت و…) شایسته و حق فقها می باشد و به خاطر مقبوض الید بودن امام علیه السلام، نیازی به نصب خاص از طرف ایشان نیست.

طلبه سطح سه حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه در عصر حضور نیز در صورت عدم دسترسی به امام معصوم علیه السلام، ولایت فقیه وجود دارد، افزود: از برخی روایات برداشت می شود مراتب علما از جهت فقاهت، تقوی، علم و معرفت و شایستگی متفاوت است و فرد افقه در دین و اورع و اتقی، و اعقلی که قادر بر عهده دار شدن ولایت و ریاست کلی برای کل ممالک است، علاوه بر افتاء و قضاوت، می تواند حکومت نماید.

وی با اشاره به اینکه از دیدگاه مرحوم آیت‌الله میرزا مهدی اصفهانی در صورت وجود شرایط، قیام فقها بر علیه حاکم جور، لازم است، ادامه داد: از آنجا که اجرای برخی احکام، وابسته به ولایت فقیه و حتی تشکیل حکومت اسلامی است، بحث از مشروعیت و مبانی ولایت فقیه، حدود و اختیارات و شرایط ولی فقیه امری لازم و اجتناب ناپذیراست.

عربشاهی در پایان گفت: با توجه به مغفول ماندن آراء این عالم ربانی در اکثر مباحث فقهی و اصولی به ویژه ولایت فقیه، به نظر می‌رسد، مطالعه تطبیقی دیدگاه‌های ایشان با فقهای قرن اخیر در مساله ولایت فقیه، مقدمه‌ای برای مطرح شدن فیوضات دیگر ایشان می‌گردد، که این امر برای تعالی و رشد محققین امری ضروری به نظر می‌رسد.

براساس گزارش روابط عمومی حوزه علمیه خراسان، تدوینگر این پایان نامه از هدایت و راهنمایی حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحسن حسینی فقیه در مقام استاد راهنما و حجت‌الاسلام والمسلمین محمد جواد مروارید در مقام استاد مشاور، بهره برده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics