قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / به جای این همه تدبیرها بیندیشید! / علی عسکری
به جای این همه تدبیرها بیندیشید! / علی عسکری

یادداشت روز؛ نقاط قوت و ضعف انقلاب

به جای این همه تدبیرها بیندیشید! / علی عسکری

شبکه اجتهاد: به‌طور کلی سه نقطه قوت مهم از آغاز برای انقلاب مطرح بوده و هست. ۱- اسلامی بودن آن ۲- مردمی بودن ۳- رهبری انقلاب که مبتنی بر ولایت دینی و فقاهت است. سه اصل یادشده باعث پیدایش انقلاب و دوام آن در چهار دهه پس از استقرار نظام جمهوری اسلامی بوده است.

در مقابل عوامل قوت یاد شده؛ نقاط ضعف انقلاب هم که امروزه به عنوان آفت مطرح است عبارتنداز:

۱- بد معرفی شدن بُعد مکتبی انقلاب و اسلام در سال‌های اخیر؛ هم در ساختار و هم در سیستم حکومت و قصور فراوان در پایبندی به قانون اساسی و میثاق ملی انقلاب. این کار سبب شده بسیاری از اصول قانون اساسی بر زمین بماند به‌ویژه اصل هشتم که در باب معروف گستری و منکر زدایی است.

۲- قانون‌گریزی که باعث حاکم شدن رابطه برظابطه شده و نظارت‌های ضروری را سخت و بلکه ناممکن ساخته است.

۳- فساد فراگیر اعم از فساد اخلاقی و مالی که ریشه در فساد سیاسی دارد. فکر می‌کنم بدترین فساد امروزه در ایران؛ فساد سیاسی است. نخبگان دلسوز می‌دانند که فساد سیاسی باعث فساد فکری؛ فساد اخلاقی؛ فرهنگی و اقتصادی می‌شود.

همین نوع از فساد بود که فروپاشى حکومت شاهنشاهی در ایران را در پی داشت؛ فسادی که از آن تعبیر به فساد دیوانی و حکومتی می‌شود و اساس عدل و عامل پایداری نظام را به مسلخ می‌برد.

شاعر دلسوز و آینده‌نگری از شاعران معاصر در این رابطه گفته است: نه ما موافق فسقیم یا مخالف زهد/ فغان ززهد عیان و زفسق پنهانی/ نمازخوان نکند هیچ بی‌نمازی را/ هزار رشته تسبیح و مهر پیشانی/ به‌جای این همه تدبیرها بیندیشید/ به اختلاس و ریا و فساد دیوانی/ حقوق مال زکف دادگان و کارگران/ اگر ادا نشود وای برمسلمانی/ اساس ملک به عدل است و گر جز این باشد/ بدین روال نماند چنان‌که می‌دانی.

خلاصه سخن اینکه مهم‌ترین آفت نظام و انقلاب در وضع فعلی فساد نهادینه شده است. فساد لجام‌گسیخته‌ای که اراده‌ای جمعی و قاطع برای مبارزه با آن را طلب می‌کند و اگر به مثل گذشته از چنین خطر و تهدیدی غفلت شود؛ ویرانی و اضمحلال انقلاب را در پی خواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics