قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / به دنبال تربیت متخصصین دانش فقاهت هستیم/ برنامه‌های مرکز آموزشی در قم تحت اشراف مقام معظم رهبری است
مدرسه‌ای برای پرورش فقهای پاسخگوی نیازهای نظام اسلامی

مدیر مدرسه تمهیدی عنوان کرد:

به دنبال تربیت متخصصین دانش فقاهت هستیم/ برنامه‌های مرکز آموزشی در قم تحت اشراف مقام معظم رهبری است

مدیر مدرسه تمهیدی و مسئول پذیرش مدرسه عالی فقه و علوم اسلامی گفت: با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری و مصوّبات ما در این مدرسه عالی به دنبال تربیت متخصصین دانش فقاهت هستیم و در این زمینه گام‌های موثری برداشته ایم.

به گزارش شبکه اجتهاد، حجت‌الاسلام والمسلمین علی اصغر همتیان، با اشاره به تاریخچه موسسه عالی فقه و علوم اسلامی به حوزه گفت: این مرکز آموزش عالی به امر مبارک مقام معظم رهبری تاسیس شد و در سال ۹۵ اولین پذیرش را انجام داد.

استاد حوزه علمیه قم افزود: این موسسه با هدف برنامه ریزی و اقدام در امر تولید علم و پیش بردن مرزهای دانش دینی در عرصه‌های مورد ابتلای جامعه امروز بشری و پاسخگویی به نیازهای فکری، علمی و دینی جهان اسلام و نظام اسلام تاسیس شده است.

همتیان ادامه داد: بدیهی است تحقق این امر تنها از طریق تقویت و ایجاد تحول در ساز و کار‌های آموزشی و پژو هشی در حوزه‌های علمیه و سوق دادن آنها بسوی تولید «نظریه‌های نوین » درارتباط با نظام‌های مختلف اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی امکان پذیر است، سازو کاری که منجر به پیدایش جریان علمی نو و زاینده در حوزه‌های علمیه مبتنی بر اندیشه‌های حضرت امام (ره) و هدایت‌های رهبر معظم انقلاب و همسو با نظرات مراجع معظم تقلید و بزرگان حوزه می‌باشد.

۱۵ رشته فقهی تخصصی در موسسه عالی فقه و علوم اسلامی

مدیر مدرسه تمهیدی حوزه علمیه بیان داشت: با توجه به گستردگی دانش فقه و نقش تعیین کننده آن در هدایت رفتاری جامعه و نظام اسلامی، اولویت اصلی موسسه تقویت دانش فقاهت می‌باشد که با یاری خداوند بر اساس چشم انداز تعیین شده، به تدریج و برحسب امکانات و آماده شدن برنامه‌ها به بیش از ۱۵ رشته فقهی تخصصی همچون؛ فقه اقتصاد، فقه جزاء، فقه خانواده، فقه سیاسی، فقه قضاء، فقه اخلاق، فقه تعلیم و تربیت، فقه پزشکی توسعه پیدا می‌کند.

وی گفت: در حال حاضر این موسسه در سه رشته تخصصی «فقه اقتصاد»، «فقه جزا » و «فقه خانواده » با ۴۶ طلبه فعالیت دارد.

همتیان با اشاره به دغدغه‌ها و سیاست‌های مدرسه عالی فقه و علوم اسلامی افزود: «اهتمام به تهذیب اخلاقی و ارتقای معنوی و روحیه انقلابی طلاب »، «محوریت و تکیه بر روش فقه جواهری رویکرد تخصصی فقهی، اصولی و آموزش اجتهادی بر اساس نیازمندیهای کنونی نظام و امت اسلامی »، «آموزش دروس تکمیلی حوزوی و تقویت مهارتهای آموزشی و پژوهشی موثر و کار آمد » از امور مورد توجه موسسه می‌باشد.

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: «اهتمام به پژوهش و تقویت تفکر خلاقانه»، «بهره گیری از اساتید توانمند و شایسته »، «استفاده حداکثری از فرصت‌ها و تعطیلات »، «فراهم نمودن امکانات آموزشی و پژوهشی مناسب»، «اهتمام به نیازهای تربیتی و فرهنگی خانواده‌های محترم طلاب »، «تامین کمک هزینه تحصیلی مناسب» از دیگر موارد است.

سیاست پذیرش موسسه

وی در خصوص سیاست پذیرش موسسه عالی فقه و علوم اسلامی اظهارداشت: سیاست موسسه پذیرش طلابی است که به لحاظ استعداد، سخت کوشی و ویژگی‌های شخصیتی در حد خوب و شایسته بوده تا بتوانند اهداف موسسه را برای رسیدن به مرتبه علمی برجسته در عرصه‌های مورد نیاز نظام اسلامی جامعه کنونی، محقق سازند.

عضو مجمع نمایندگان و طلاب حوزه علمیه قم ادامه داد: برنامه تحصیلی مدرسه برنامه‌ای تمام وقت و پرحجم می‌باشد، بطوریکه به آمادگی جسمی، روحی و خانوادگی و انگیزه قوی برای ورود به عرصه‌های تخصصی پژوهش‌های فقهی نیازمند است.

همتیان ابراز داشت: این مدرسه عالی در قبال تلاش مجدانه طلاب، موظف به فراهم کردن شرایط رشته علمی و تهیه امکانات لازم مادی، رفاهی و ایجاد فضای مناسب تربیتی و اخلاقی برای آنان و خانواده‌های شان در حد میسور و با حدود متعارف حوزه می‌باشد.

مدیر مدرسه تمهیدی حوزه با اشاره به شرائط عمومی پذیرش در مقاطع آموزشی گفت: «اعتقاد و علاقمندی به کار متمرکز فقهی با رویکرد تخصصی در فقه »، «آمادگی وفراغت بال جهت حضور فعال و با نشاط علمی در مدرسه»، «عدم اشتغال به فعالیت‌های اجرایی و علمی خارج از مدرسه به استثنای یک تدریس حوزوی»، «بر خورداری از صلاحیت‌های عمومی و اعتقاد و التزام به نظام اسلامی و ولایت فقیه»، «تعهد به اتمام دوره آموزشی و پژوهشی مدرسه »، «موفقیت در آزمون علمی و مصاحبه » از جمله شرایط عمومی پذیرش این مرکز علمی است.

سیاست‌های آموزشی موسسه

وی در بخش دیگری از سخنان خود به سیاست‌های آموزشی موسسه اشاره کرد و افزود: نظام درسی موسسه بر گرفته از سنت علمی حوزه علمیه با استفاده از امکانات آموزشی، کمک آموزشی، پژوهشی و شیوه‌های نوین امروزی می‌باشد. بنابراین، کمک به نوشتن پایان نامه سطوح ۳ و ۴ در مسیر رشته تخصصی برای دستیابی به مدارج علمی مورد توجه بوده و برای این منظور با مدیریت حوزه علمیه تعامل می‌نماید.

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: آموزش مدرسه برای نیل به اهداف و سیاست‌های بالادستی موجود در موسسه عالی آموزش فقه و علوم اسلامی دارای سیاست‌های کلی حاکم بر خود خواهد بود که از جمله این موارد می‌توان به؛ «حضور فعال وموثر در فرآیند یادگیری و تمرکز جدی بر دروس فقه و اصول در طول دوره »، «انجام پژوهش در موضوعات مرتبط با دروس در تمامی مقاطع بر اساس برنامه ریزی انجام شده توسط واحد پژوهش»، «داشتن حداقل ده ساعت فعالیت علمی مفید روزانه در ارتباط با برنامه‌های علمی مدرسه » اشاره کرد.

عضو مجمع طلاب و نمایندگان حوزه علمیه قم بیان داشت: «به حداقل رساندن تعطیلات درسی جهت استفاده نمودن بهینه از عمردر فرآیند تحصیل در راستای تامین اهداف عالیه موسسه و استفاده مفید از تعطیلات تابستانی»، «طلاب در تمامی رشته‌های تخصصی، در کنار تحصیل دروس فقهی و اصولی به عنوان ثقل کار در فرایند تحصیل آنان، از آغاز دوره، دروس آشنایی با دانش جدید و آکادمیک مناسب و موثر در فرایند اجتهاد فقهی همسو با رشته تخصصی در حال تحصیل خود را به صورت منظم و برنامه ریزی شده خواهند گذراند. به گونه‌ای که در پایان مقطع آموزشی طلاب محترم بر تمام بخش‌های این دانش – که برای نظریه پردازی فقهی و تولید علم لازم است – تسلط خواهند یافت»، «توجه به حوزه ی علم در عر صه‌های بین المللی و برنامه ریزی برای طلاب بمنظور علاقمندی به مطالعه و پیگیری آثار و نظریات علمی مطرح در فضای بین الملل و جهان اسلام و اهل سنت در حوزه‌های مرتبط با رشته تخصصی خود و هم چنین ارتباط و تعامل علمی با آنان » از جمله دیگر موارد می‌باشند.

سیاست‌های پژوهشی موسسه

مسئول پذیرش موسسه عالی فقه و علوم اسلامی در ادامه به سیاست‌های پژوهشی این مرکز علمی اشاره کرد و گفت: توجه به کیفیت و تربیت پژوهشگر از اولویت‌های ممتاز این موسسه می‌باشد بطوریکه ما مسائلی از جمله؛ «ایجاد روحیه پژوهشگری در طلاب »، «توانمندی و تسلط بر مهارتهای پژوهشی »، «توجه به پژوهشهای کارآمد و کاربردی» را دنبال می‌کند.

همتیان در بخش دیگری از سخنانش به مدرسه علمیه تمهیدی به عنوان یکی از مدارس وابسته به موسسه عالی فقه و علوم اسلامی اشاره کرد و افزود: برنامه اصلی موسسه از مقطع درس خارج آغاز می‌گردد ولی برای جذب طلاب دارای انگیزه کافی، مستعد و توانمند برای دوره عالی حوزه، نیازمند پذیرش تعداد بیشتری از طلاب از پایه‌های قبل می‌باشیم تا گزینش طلاب واجد شرایط از میان آنها برای دوره خارج امکان پذیر باشد.

مدیر مدرسه تمهیدی اظهارداشت: از این رو علاوه بر مدرسه عالی فقه و علوم اسلامی مدرسه تمهیدیه نیز تاسیس شده است، مدرسه تمهیدی آموزش طلاب را به مدت دو سال با محوریت دروس پایه ۹ و ۱۰ بر عهده دارد، در این مدرسه علاوه بر دروس جاری حوزه آموزش‌های تکمیلی، دروس جنبی، مهارتهای پژوهشی و هم چنین پیش نیازهای علمی لازم برای ورود به مدرسه عالی و آمادگی برای رشته‌های تخصصی، آموزش داده می‌شود.

وی به شرایط ورود به مدرسه تمهیدیه اشاره کرد و افزود: «معدل سالانه بالای ۱۷ در سطح یک و پایه ۷ »، «حداکثر سن ۲۳ سال برای دارندگان مدرک سیکل، حداکثر تا ۲۸ سال برای دارندگان مدارک بالاتر «به نسبت مدرک» و یک «تبصره که از متقاضیانِ دارای توانمندی و برجستگی‌های فقهی خاص که یکی از شرائط فوق را نداشته باشد، ثبت نام بعمل می‌آید و موضوع در کمیسیون خاص بررسی و نسبت به پذیرش طلبه تصمیم‌گیری می‌شود » از جمله این شرایط می‌باشد.

همتیان بیان داشت: دانش پژوهان از آغاز درس خارج به مدرسه عالی وارد شده و یک دوره حدودا ۵ ساله آموزشی را در دو مقطع به پایان رسانده و برای مرحلۀ عالی پژوهشی به مرکز علمی-پژوهشی موسسه وارد می‌شوند. دوره مدرسه عالی به لحاظ محتوای درسی به دو مقطع «خارج مقدماتی» و «خارج عمومی» قابل تقسیم است.

وی ورود به مدرسه عالی را به دو بخش «مقطع مقدماتی خارج فقه و اصول» و «مقطع عمومی خارج فقه و اصول» تقسیم بندی کرد و اظهارداشت: طلاب در ابتدای درس خارج و پس از موفقیت در اتمام سطح عالی حوزه‌های علمیه وارد این مقطع شده و طبق سنت علمی حوزه، در مرحله اول درس خارج فقه، دوره‌ای ۲ تا سه ساله را صرف ابواب عبادات (بالمعنی الاعم) نموده و مبانی استنباط و اجتهاد حاکم بر این ابواب را به صورت عمیق فرا خواهند گرفت.

استاد حوزه علمیه قم اذعان داشت: هم چنین طلاب خارج اصول را نیز با تاکید بیشتر بر مباحث پرکاربرد، به صورت درس هر روزه می‌گذرانند و دوره اصول را همچنان در مقطع عمومی خارج فقه و اصول ادامه خواهند داد. این دروس درآغاز با محوریت استاد و شرکت فعال طلاب در مباحث ارائه می‌شود و به تدریج به سوی ارائه توسط طلاب و هدایت فعالانه ی استاد پیش خواهد رفت.

دروس تکمیلی و عمومی

وی در خصوص دروس تکمیلی و عمومی این مدرسه گفت: در مقطع اول مدرسه عالی که مقطع «خارج مقدماتی» نامیده می‌شود برای طلاب علاوه بر گذراندن درس‌های فقه و اصول، «دروس تکمیلی حوزوی» مانند: درایه و رجال، تفسیر موضوعی، فلسفه و نیز مباحثی مانند: فلسفه اصول و فقه، فلسفه و مبانی اجتهاد به صورت مطالعه و مباحثه ارائه می‌گردد. وهم چنین، «دروس عمومی و پایه» مانند زبان عربی، زبان انگلیسی و ریاضی پایه نیز در حد نیاز پبیش بینی می‌گردد. قابل ذکر است که تسلط طلاب بر زبان عربی روز امری ضروری برای همه طلاب حوزه‌های علمیه ایران است که بدون آن، امکان تاثیر حضور فعال و تاثیر گذار مکتب اهل بیت در جهان اسلام و جامعه امروز بشری به شدت تقلیل می‌یابد. و زبان انگلیسی نیز تنها در حد توان فهم متون تخصصی مرتبط با رشته در برنامه قرار دارد.

مدیر مدرسه تمهیدی افزود: از آنجا که طلاب در این مدرسه با انتخاب یک رشته تخصصی لازم است با دانش‌های جدید مرتبط با آن رشته آشنا و بر آن مسلط شوند اطلاع آنان از پیشینۀ شکل گیری این دانش‌ها و مبانی غیر دینی آنها و ارتباط مبانی آنها با مبانی اندیشه دینی ضروری است. از این رو، «دروس بنیادین» مانند آشنایی با فلسفه علم و فلسفۀ علوم انسانی و فلسفه‌های خاص هر یک از علوم مرتبط و نیز مساله مکتب‌ها و نظام‌های اجتماعی اسلام به صورت کلان پیش بینی شده است.

وی تاکید کرد: علاوه بر این، طلاب دروس آشنایی با رشته‌های تخصصی را هم خواهند گذراند تا با کسب آگاهی لازم نسبت به رشته‌های موجود توانایی انتخاب رشته را کسب کرده باشند.

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: پذیرش طلاب در این مدرسه از طرق؛ “مدرسه تمهیدی”: طلابی که دوره تمهیدی را در موسسه عالی فقه و علوم اسلامی به پایان رسانده‌اند می‌توانند برای ورود به دوره عالی ثبت نام نمایند و در پذیرش دارای اولویت می‌باشند، و ” طلاب مدارس مرتبط”: طلابی که در مدارس مرتبط قم و یا شهرستانها، «تحت پوشش برنامه هدایت و حمایت طلاب مستعد» قرار داشته‌اند و این برنامه را با موفقیت گذرانده باشند نیز برای پذیرش در مدرسه عالی در اولویت قرار دارند.

طرح هدایت و حمایت طلاب مستعد دورۀ سطح

همتیان بیان داشت: علاوه بر برگزاری دوره سطح در مدرسه تمهیدی، «طرح هدایت و حمایت طلاب مستعد دورۀ سطح» در مدارس مرتبط بویژه در شهرستانها در دست برنامه ریزی و اجراست. در این طرح طلاب مستعدی که در مدارس دیگر و یا در حوزه آزاد مشغول به تحصیل هستند تحت هدایت علمی قرار گرفته و برای جذب در مدرسه عالی در مقطع خارج آماده می‌شوند.

وی ادامه داد: طلابی که دورۀ سطح را در مدارس دیگر و یا به صورت آزاد گذرانده‌اند نیز می‌توانند در آزمون ورودی اول خارج موسسه شرکت کنند. پذیرفته شدگان دوره‌ای را برای فراگیری دروس عمومی و پیشنیاز که از سوی مدرسه اعلام می‌گردد خواهند گذراند.

مسئول پذیرش موسسه عالی فقه و علوم اسلامی، در ادامه به شرایط اختصاصی پذیرش طلاب در مقطع مقدماتی خارج فقه و اصول این موسسه اشاره کرد و گفت: «اتمام سطوح عالی حوزه(۱۰ پایۀ اول) با معدل کل حداقل ۱۷» و «داشتن حداکثر ۳۰ سال» از جمله شرایط اختصاصی می‌باشد.

وی تاکید کرد: از متقاضیانِ دارای توانمندی و برجستگی‌های فقهی خاص که یکی از شرائط فوق را نداشته باشد، ثبت نام بعمل می‌آید و موضوع در کمیسیون خاص بررسی و نسبت به پذیرش طلبه تصمیم‌گیری می‌شود.

استاد حوزه علمیه در ادامه به موضوع “مقطع عمومی خارج فقه و اصول ” اشاره کرد و افزود: طلاب پس از پایان موفقیت آمیز مقطع خارج مقدماتی و انتخاب رشته به مقطع خارج عمومی وارد می‌شوند. در این مقطع علاوه بر دروس اصلی فقه و اصول، دروس آکادمیک تخصصی رشته انتخاب شده نیز ارائه می‌گردد.

درس خارج فقه پژوهش محور و تطبیقی با مسائل مستحدثه

وی اظهارداشت: طلاب در این مقطع به تحصیل اجتهادی فقه، در ابواب فقهی مرتبط با رشته تخصصی، در طی یک دوره حدود سه ساله متمرکز خواهند بود بطوریکه درس خارج فقه در این مقطع به صورت پژوهش محور و تطبیقی با مسائل مستحدثه ارائه می‌گردد. به این صورت که دانش پژوهان با هدایت استاد به مطالعه کامل کتب و نظریات مطرح پیرامون اصل مساله وهمچنین استخراج مسائل مستحدثه مرتبط پرداخته و مبحث را به صورت کامل در کلاس ارائه می‌نمایند و استاد پس از نقادی و تکمیل ارائه طلاب در نهایت به جمع بندی مبحث و ارائه نظریه نهایی خود می‌پردازد.

همتیان بیان داشت: تمرکز طلاب بر این درس باید به گونه‌ای باشد که آنان در پایان دوره مدرسه عالی، به توانمندی فهم و تحلیل مسائل فقهی بر اساس مبانی اصولی دست یافته و برای ورود به دوره پژوهش‌های تخصصی در مرکز تخصصی آماده شده باشند.

مدیر مدرسه تمهیدی قم ادامه داد: مدرسه عالی در کنار برنامه بلند مدت خود که از اول خارج اجرا می‌شود، از میان فضلایی که حداقل نیمی از دوره تحصیل خارج خود را به مدت تقریبی ۵ سال درس خارج گذرانده و توانایی علمی قابل قبولی را در مباحث اصولی و فقهی به دست آورده‌اند برای برنامۀ میان مدت خود پذیرش می‌نماید. در این برنامه فضلای پذیرش شده در بدو ورود نسبت به انتخاب رشته اقدام در یک دورۀ حدودا سه ساله بر شرکت فعال در درس روزانه فقه که بر ابواب مرتبط با رشته تخصصی و مسائل مستحدثه آن متمرکز است و نیز به فراگیری دروس آکادمیک مورد نیاز می‌پردازند.

وی به شرایط اختصاصی پذیرش در این مقطع اشاره کرد و افزود: «داشتن معدل کل حداقل ۱۷ در ۱۰ پایۀ اول»، «حضور حداقل ۵ سال در درس خارج فقه و اصول» و «داشتن حداکثر ۳۴ سال» از جمله این شرایط می‌باشد که البته متقاضیان اگر دارای توانمندی و برجستگی‌های فقهی خاص که یکی از شرائط فوق را نداشته باشند، ثبت نام بعمل می‌آید و موضوع در کمیسیون خاص بررسی و نسبت به پذیرش طلبه تصمیم‌گیری می‌شود.

مدیر مدرسه تمهیدی قم به تبیین فعالیت‌های پژوهشی اشاره کرد و گفت:

۱- انجام تحقیقات کلاسی در راستای آموزش پژوهش محور از جانب واحد پژوهش در مدرسه مورد توجه بوده، از این رو در هر سال تحصیلی هر طلبه لازم است در ۴ تا ۶ موضوع از موضوعات فقهی یا اصولی آموزش یافته، تحقیق علمی نماید. تتبع در اقوال و ادله و ارائه دیدگاه منتخب و بیان ثمره عملی در ضمن رعایت قواعد تحقیق در انجام آن امری لازم است.

۲- ارائه حداقل یک مقاله علمی پژوهشی در هر سال با تاکید بر جنبه نوآوری آن، که این مقالات ضمن واجد بودن محتوای علمی قابل قبول باید از نظر شکلی و ساختاری نیز از مقبولیت قابل توجهی برخوردار باشند.

۳- نوشتن تقریر مباحث مطرح شده در دروس سطح و خارج نیز مورد تاکید است. نوشتن تقریر باید با مراجعه به متون و منابع اصلی بحث صورت گرفته و نوشته حاصل بیان و تقریر خود طلبه باشد نه ذکر بیان استاد. زیرا هدف تقریر بالا بردن توان فهم طلاب از منابع و نیز تقویت قدرت تحلیل مطالب عمیق علمی است که تنها از طریق تبیین مطالب با بیان نویسنده به دست می‌آید.

همتیان به توانمندی‌های فارغ التحصیلان دوره‌های تخصصی موسسه عالی فقه و علوم اسلامی اشاره کرد و گفت: با استعانت از عنایات خداوند متعال و مطابق برنامه ریزی‌های انجام شده فارغ التحصیلان دوره‌های آموزشی و پژوهشی باید به توانمندی‌هایی همچون؛ «توانمندی استنباط احکام فقهی و مسائل مستحدثه در حوزه‌های فقهی تحصیل شده »، «توان تحلیل موضوعات مستحدث و نوظهور برای پاسخ گویی به سوالات فقهی »، «توانایی تحقیق و تدریس ابواب مختلف فقهی مرتبط با رشته‌های تخصصی خود »، «توان پژوهش‌های نوین و تالیف کتب و مقالات تخصصی در حوزه‌های مرتبط با رشته‌های خود »، «مشارکت در تهیه قوانین و مقررات مورد نیاز نظام اسلامی بر اساس فقه اهل بیت، در حوزهای مختلف فقهی تحصل شده » و «حضور موثر در شوراهای فقهی نهادهای گوناگون نظام اسلامی و ارائه مشاوره به آنها» از جمله این توانمندی‌ها می‌باشند.

امور تهذیب، تربیتی و فرهنگی

مدیر مدرسه تمهیدی قم در ادامه به امور تهذیب، تربیتی و فرهنگی مدارس اشاره کرد و افزود: از آن جا که تعالی اخلاق و معنوی از دیر باز یکی از ارکان هویت حوزه‌های علمیه شیعه بوده و مراجع و علمای عالی مرتبه ی حوزه‌های علمیه در تاریخ درخشان هزار ساله آن، پیوسته در عرصه ی تهذیب اخلاقی، ورع و تقوی پیشتاز و مقتدای طلاب و مردمان با ایمان بوده‌اند امروز نیز – همچنان که حضرت امام ره و رهبری معظم مدظله بر آن تاکید داشته و دارند – این امر مهم باید بیش از گذشته مورد اهتمام بزرگان و برنامه ریزان حوزه قرار گیرد.

وی در بخش دیگری از گفت وگوی خود به تببین سیاست‌ها و رسالت‌های تهذیبی و تبلیغی این مرکز آموزشی پرداخت و اظهارداشت: «آماده سازی طلاب مدرسه از جهات تربیتی، اخلاقی، فرهنگی و تقویت بصیرت اجتماعی و سیاسی برای رشد و تعالی متناسب با اهداف عالی مدرسه »، «ایجاد و تقویت انس و پیوند با معارف نورانی وحی و میراث معنوی پیامبر صلی الله و علیه و اله وسلم و اهل بیت علیهم السلام »، «گسترش روحیه معنویت گرایی وعبودیت، پرورش شخصیت جامع و متعادل»، «توانمند سازی طلاب در مهارت‌های تبلیغی، فرهنگی، هنری و دیگر محورهای مورد نیاز»، «توجه و برنامه ریزی اخلاقی، تربیتی، بصیرتی، آموزشی و مهارتی برای خانوادهای طلاب » از جمله این موارد است.

همتیان در پایان گفت وگوی خود به فعالیت‌های معاونت تهذیب و امور فرهنگی در چهار محور اشاره کرد و گفت: «امور اخلاقی و معنوی» «امور تربیتی و مشاوره امور فرهنگی – اجتماعی» «فوق برنامه‌های آموزشی و مطالعاتی» «امور خانواد‌های محترم طلاب» از جمله این محورها می‌باشد.

وی تاکید کرد: در عرصه فعالیت‌های” اخلاقی – معنوی”؛ این دسته از فعالیت‌ها با هدف گسترش و ارتقای روحیۀ معنوی و اخلاص و عبودیت در میان طلاب و خانواده‌های آنان و اهتمام به تهذیب اخلاقی از طرق گوناگون مانند برگزاری کلاس اخلاق، برگزاری مراسم عبادی روزانه و هفتگی و در عرصه ” فعالیت‌های تربیتی و مشاوره ” شامل؛ راهنمایی و هدایت تربیتی و روانشناختی و تقویت مهارتهای فردی و اجتماعی؛ و پایش، ارزیابی و تحلیل روند رشد شخصیتی طلاب می‌باشد.

عرصه‌های «فرهنگی» و «فوق برنامه‌های آموزشی و مطالعاتی»

استاد حوزه علمیه قم به عرصه‌های «فرهنگی » و «فوق برنامه‌های آموزشی و مطالعاتی» معاونت تهذیب و امور فرهنگی اشاره کرد و گفت: در” فعالیت‌های فرهنگی” هدایت و حمایت فعالیت‌های فرهنگی-مذهبی که توسط طلاب برای خود و خانواده‌هایشان برگزاری می‌شود مانند برگزاری مراسم در مناسبت‌های مذهبی و انقلابی، برنامه‌های ورزشی جهت افزایش نشاط و پویایی طلاب و خانواده‌ها و کارمندان و تشویق آنان به ورزش شامل استخر؛ کوه پیمایی- پیاده روی، سفرهای زیارتی و سیاحتی طلاب و خانواده‌ها مد نظر می‌باشد.

وی به فعالیت‌های فوق برنامه‌های آموزشی و مطالعاتی اشاره کرد و گفت: این برنامه با هدف ارتقای توانمندی فکری و دانشی طلاب و خانواده‌ها در زمینه‌های مختلف مانند مهارتهای سبک زندگی و ارتقای توان درک و تحلیل مسائل فرهنگی، اجتماعی و سیاسی- انقلابی طلاب برنامه ریزی می‌شود.

همتیان به فعالیت‌های «امور خانواده‌های طلا» پرداخت و افزود: با عنایت به نقش تاثیر گذار خانواده‌ها در رشد و پیشرفت اخلاقی و علمی طلاب، توجه ویژه به امور تربیتی و فرهنگی فرزندان و همسران محترم طلاب مدرسه در اولویت برنامه‌های فرهنگی تربیتی مدرسه قرار دارد. برنامه‌ها پس از نیازسنجی و اولویت بندی در قالب برنامه‌هایی از جمله؛ «مشاوره و راهنمایی: ارائه مشاوره در مسایل مرتبط با خانواده‌ها از جمله: همسرداری، تربیت کودکان، مدیریت خانه »، «کلاسهای آموزشی: آموزش مباحث معرفتی، آموزش احکام، آموزش قرآن، اخلاق»، «کلاسهای مهارتی: آموزش و مهارت افزایی در مواردی از جمله: آشپزی، خیاطی، بافندگی، و «اردوهای: زیارتی، مهارتی، تفریحی » پیگیری و دنبال می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics