قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / بودجه حوزه‌های علمیه نصف شده است/ با دست خالی صد‌ها نفر را پای کار نگه داشته‌ایم/ انجام درختواره نظام جامع رشته‌‌ای تا دو ماه آینده
جای خالی کتاب «فقه روابط عام اجتماعی» در حوزه

‌آیت‌الله اعرافی خبر داد:

بودجه حوزه‌های علمیه نصف شده است/ با دست خالی صد‌ها نفر را پای کار نگه داشته‌ایم/ انجام درختواره نظام جامع رشته‌‌ای تا دو ماه آینده

مدیر حوزه‌های علمیه ایران با تشریح اقدامات صورت گرفته در مدت تصدی مدیریت حوزه‌های علمیه تاکنون گفت: در حوزه نظام جامع رشته‌‌ای درختواره‌‌ای نداشتیم که تا دو ماه دیگر این نیز انجام خواهد گرفت.

به گزارش شبکه اجتهاد، ‌آیت‌الله علیرضا اعرافی در دیدار اعضای شورای مرکزی تشکل فراگیر تبلیغ گروهی طلاب، گفت: تلاش مدیریت این است که حرکت‌ها بر پایه مجموعه اسناد معتبر و ریشه‌‌ای صورت بگیرد که بر این اساس در جامعه المصطفی حدود ده سال است این اقدام انجام گرفته است.

مدیر حوزه‌های علمیه افزود: در عین اینکه بودجه حوزه‌های علمیه نصف شده است و حتی بودجه‌های عمرانی ما حذف شده است با دست خالی صد‌ها نفر را پای کار نگه داشته ایم و در یک سال گذشته تا حدودی از این عبور کرده ایم و اکنون حوزه از منشور و سند چشم انداز برخوردار است و برای اولین بار برنامه ۵ ساله حوزه تدوین و آماده گردیده است.

او با بیان اینکه نظام جامعه و آینده نگری داریم و اسناد ما نیز ۱۴۱۴ را هدف گیری‌‌ می‌کند، تصریح کرد: طرح‌هایی نیز بر این اساس برنامه ربزی شده، مانند کارویژه‌های روحانیت که در عصر حاضر ۲۴۰ کارویژه و مأموریت متناسب در حوزه در ۴ گروه ارتباط با درون حوزه، نظام اسلامی، جامعه و بین الملل تدوین شده است.

طرح آمایش و تدوین نظام جامعه رشته‌‌ای حوزه علیمه

اعرافی به طرح آمایش حوزه اشاره کرد و آن را بسیار مهم دانست و گفت: ادعا‌‌ نمی‌کنیم این طرح کامل است، اما گام اول برداشته شده و بر مبنای ۱۴۱۴ حدود ۴۰ مأموریت اصلی روحانیت تحلیل شده و شاخص‌هایی برای آن تعیین شده است مانند مسجد که باید تا ۱۴۱۴ کشور به ۹۰ هزار مسجد با آن شاخص‌ها برسد.

او تدوین نظام جامعه رشته‌‌ای حوزه را طرح دیگری دانست و ادامه داد: اکنون ۹۰ هزار دانشجو در ۴۵ هزار رشته علوم اسلامی که مرتبط به حوزه است در دانشگاه تحصیل‌‌ می‌کنند و ۲۰ مرکز در قم ۲۰۰ رشته علوم انسانی اسلامی را به طلبه‌ها آموزش‌‌ می‌دهند که وصل به نظام دانشگاهی اند و ۱۰ هزار طلبه ما در دانشگاه تحصیل‌‌ می‌کنند که این‌ها هم ضعف است و قوت و یک عاملش برای این بوده است که نظام جامع رشته‌‌ای درختواره‌‌ای نداشتیم که تا دو ماه دیگر این نیز انجام خواهد گرفت.

مدیر حوزه‌های علمیه به طرح نظام آموزش‌های کاربردی و مهارتی پرداخت و افزود: در اصلاح این نظام برنامه‌‌ای کارهایی انجام خواهد گرفت و بیشتر به سمت تنوع داشتن پیش خواهد رفت و متون ما اکنون بر مبنای بدیل سازی است.

او ابراز داشت: هدایت علمی، تحصیلی و تربیتی از دیگر طرح‌ها است و ما در سطوح عالی محکم ایستاده ایم که مدرسه‌‌ای نشود و همان آزادی انتخاب وجود داشته باشد.

‌اعرافی با بیان اینکه در حوزه‌های تبلیغی هم طرح‌های متنوعی داریم، گفت: در حال فراهم سازی زیر ساخت‌ها هستیم و به عنوان مثال کانون دانش آموختگان را راه اندازی نمودیم.

۲۰ پروژه راهبردی در شورای هماهنگی نهادهای عالی حوزه

او با بیان اینکه کارهای عملیاتی ما زیر نظر شورای هماهنگی نهادهای عالی حوزه است که این شورا همگرایی درون حوزه‌‌ای را‌‌ می‌تواند افزایش دهد، افزود: با دست خالی مرکز مطالعات راهبردی حوزه راه اندازی شد و امسال در ۲۰ پروژه راهبردی دارد کار‌‌ می‌شود.

مدیر حوزه‌های علمیه راه اندازی درس‌های خارج و اعزام اساتید و واگذاری اختیارات بیشتر به مدارس استان‌ها و شهرها را از دیگر برنامه‌ها و طرح‌ها برشمرد و عنوان کرد: مدیریت معتقد است، ظرفیت و پتانسیل خوب و متراکمی وجود دارد که باید حمایت شود و کار ما آزاد سازی این ظرفیت و ساماندهی و بهره گرفتن از آن است.

او با تأکید بر این که رویکرد ما اعتبار و ارزش قائل شدن، آزاد سازی نیرو‌ها و جهت دادن و بهره گیری و نقش دادن به آن‌ها است، گفت: در حرکت‌های تبلیغی و ترویجی باید به ابزارها از فضای مجازی تا منبر و ابزارهای سنتی توجه داشته باشیم.

‌بنابر گزارش حوزه، اعرافی به توانمندی رشته‌ها اشاره کرد و گفت: رشته‌های ما باید متنوع تر باشد و علاوه بر مهارتی و کاربردی بودن که بسیار مهم است به محور آمایش و آینده نگری نیز توجه شود.

او افزود: عنصر مهم مطالعات پایه و داشتن تحلیل درست از ریشه‌های کار است؛ ممکن است در شهری برویم که ابزار، دانش محتوایی و نیرو را داریم، اما نبض جامعه در دست ما نیست و علتش این است که شناخت درستی از محیط و جریانات عمیق جامعه نداریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics