قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / بیانیه نشست حقوقی فاجعه منا
عدم تدوین صحیح نظریه عدالت اسلامی عامل اصلی انحراف است

بیانیه نشست حقوقی فاجعه منا

بیانیه سازمان بسیج حقوقدانان در چهار محور، بعد فقهی رسیدگی به فاجعه منا، مسوولیت بین المللی دولت عربستان در فاجعه منا، اقامه دعوا علیه دولت عربستان به خاطر فاجعه منا و لزوم جبران خسارات مادی و معنوی فاجعه منا توسط دولت عربستان قرائت شد.

به گزارش شبکه اجتهاد، بیانیه سازمان بسیج حقوقدانان در چهار محور، بعد فقهی رسیدگی به فاجعه منا، مسوولیت بین المللی دولت عربستان در فاجعه منا، اقامه دعوا علیه دولت عربستان به خاطر فاجعه منا و لزوم جبران خسارات مادی و معنوی فاجعه منا توسط دولت عربستان قرائت شد.

سازمان بسیج حقوقدانان در این بیانیه در بعد فقهی رسیدگی به فاجعه منا آورده است: بر اساس کرامت ذاتی بشر که از حقوق اولیه همه انسان ها است و به واسطه آیه شریفه «ولقد کرمنا بنی آدم» که مورد شناسایی دین اسلام است؛ دولت عربستان فارغ از تمامی معاهدات و عهدنامه های بین المللی جهت نقض این اصل بنیادین، مسوول شناخته می شود.

این بیانیه می افزاید: از حیث مسوولیت بین المللی دولت ها در صورت اثبات عمدی بودن حادثه منا، دولت عربستان بر اساس طرح مواد مسوولیت بین المللی ۲۰۰۱ کمیسیون حقوق بین الملل در قبال نقض تعهدات خود در حفظ امنیت جانی همه زائران، مسوول است.

اقامه دعوا علیه دولت عربستان جهت فاجعه منا محور دیگر این بیانیه است مبنی بر اینکه با توجه به تعهدات دولت عربستان طبق عهدنامه مودت ۱۳۰۸ ایران و عربستان، این دولت نسبت به حفظ جان زائران بیت الله الحرام، مسوولیت بین المللی دارد که از طریق مراجع بین المللی به ویژه دیوان بین اللملی دادگستری قابل پیگرد قانونی است.

سازمان بسیج حقوقدانان در محور چهارم بیانیه مبنی بر لزوم جبران خسارات مادی و معنوی فاجعه منا توسط دولت عربستان اذعان می دارد: عربستان مسوول حفظ جان اتباع دیگر کشورهایی است که با رعایت شرایط قانونی مانند گرفتن روادید، وارد آن کشور شده اند و از این رو دولت عربستان موظف بوده است تمام حقوق زائران را رعایت کند و در صورت نقض هر کدام از این حقوق، دولت عربستان مسوول جبران خسارات مادی و معنوی فاجعه منا بوده و جمهوری اسلامی ایران همچنان خواهان دریافت غرامت شهدای منا از دولت عربستان است.

سازمان بسیج حقوقدانان در پایان بیانیه از سازمان ملل (شورای حقوق بشر) و سازمان همکاری های اسلامی خواست تا ضمن نقش آفرینی موثرتر در این رابطه، کمیته حقیقت یابی تاسیس و تبیین واقعی از این حادثه و مجرمان آن، ارایه کند.

شایان ذکر است، فاجعه بزرگ منا، روز عید سعید قربان رخ داد. در این فاجعه چند هزار تن از حجاج جان باختند که ۴۶۴ تن از این شمار ، هموطنان ایرانی بودند.

با گذشت حدود دو هفته از آن فاجعه تلخ، هنوز پیکرهای همه جانباختگان به کشور منتقل نشده است و از سرنوشت ۶۵ قربانی همچنان اطلاعی در دست نیست.تاکنون پیکر ۳۹۹ قربانی این فاجعه به کشور انتقال داده شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics