قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / بی‌حجابی همانند رشوه‌خواری است و باید مقابل آن ایستاد/ عدم اکراه در دین به معنای آزادی مطلق نیست
گرفتن پول از مردم و دادن بخشی از آن تحت عنوان جایزه، قمار و حرام است/ کشور اسلامی جای اینگونه برنامه‌ها نیست

آیت‌الله مکارم شیرازی:

بی‌حجابی همانند رشوه‌خواری است و باید مقابل آن ایستاد/ عدم اکراه در دین به معنای آزادی مطلق نیست

حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی با اشاره به تمسک برخی به آیه «لا اکراه فی الدین» برای توجیه کارهای خلاف تأکید کرد که این آیه بدان معنا نیست که همه افراد برای هرکاری آزاد هستند و خط قرمزی وجود ندارد.

به گزارش شبکه اجتهاد، حضرت آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی در درس خارج خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد، با اشاره به حاشیه سازی و غلط اندازی رسانه‌های خارجی و برخی رسانه‌های داخلی درباره حجاب گفت: می‌گویند در اسلام چیزی اجباری نیست چرا حجاب باید اجباری باشد؟

وی افزود: این افراد کلمه اجبار را به غلط در این مسأله استعمال می‌کنند، اموری در اسلام مانند شرب خمر، مواد مخدر، دزدی، رشوه خواری و اعمال خلاف عفت و بی حجابی ممنوع است، گاهی کسی در خانه خود اعمالی از این قبیل انجام می‌دهد که ما مأمور به تجسس نیستیم و زندگی خصوصی که می‌گویند این است، مأمور به ورود به زندگی خصوصی افراد نیستیم که ببینیم افراد در خانه چه می‌کنند.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم اظهار داشت: اگر افرادی در ملأ عام کارهای خلاف انجام دهند حکومت و آحاد مردم مأمور هستند، مردم باید با زبان نهی کنند و حکومت باید با استفاده از موقعیت نهی از منکر داشته باشد، اگر شرب خمر و رشوه خواری و گناهان علنی باشد باید جلوی آن گرفته شود.

وی ادامه داد: بی حجابی ربطی به زندگی خصوصی کسی ندارد بلکه در ملأ عام بوده و عمومی است و در صحنه اجتماع کاری انجام می‌شود که گناه است، نمی‌توان به بهانه‌های مختلف گفت که کارهای خلاف و گناه در جامعه آزاد باشد، اگر بنا شد آزادی این چنینی وجود داشته باشد منحصر به حجاب نمی شود و مشکلات دیگر نیز پدید می‌آید.

آیت‌الله مکارم شیرازی با اشاره به تمسک برخی به آیه «لا اکراه فی الدین» برای توجیه کارهای خلاف ابراز داشت: این آیه برای اصول اعتقادی است که نمی شود عقاید باطنی مردم را عوض کرد، لا اکراه فی الدین بدان معنا نیست که همه برای هرکاری آزاد هستند و خط قرمزی وجود ندارد.

وی عنوان کرد: اینگونه نیست که با تمسک نادرست به این آیه بتوان کارهای خلاف را توجیه کرد، این آیه یعنی عقیده باطنی را نمی شود با اکراه تغییر داد اما در اعمال باید دانست که نمی توان مسائل ممنوع را انجام داد و باید از منکرات جلوگیری کرد، معنای نهی از منکر هم خشونت نیست؛ با زبان خوش می‌توان اشخاص را امر به معروف و نهی از منکر کرد.

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: ماشین نیز نمی‌تواند حریم خصوصی باشد چرا که مانند خانه شیشه‌ای در معرض دید عموم قرار دارد، حریم خصوصی این است که از دید مردم پنهان باشد، عده‌ای آگاهانه و ناآگاهانه برای تضعیف جمهوری اسلامی درصدد مجاز کردن محرمات هستند و می‌گویند که اگر احکام دینی مورد هجمه قرار داده شود نظام نیز آسیب می‌بیند.

وی اضافه کرد: باید مراقب بود و از تکرار مغلطه کاری‌ها پرهیز شود، مغلطه کاری و استفاده از الفاظ در غیر مورد، صحیح نیست بلکه باید هوشیار باشیم و روشنگری کنیم، برخی می‌گویند مسائل مهمتری از حجاب وجود دارد و و باید به آن‌ها برسیم در حالی که اگر انسان بیماری‌هایی دارد باید همه را علاج کند، این مسأله هم مغالطه است و همه منکرات باید نهی شوند. رسا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics