قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / تآکید رهبر انقلاب بر توسعه مباحث فقهی در حوزه‌های علمیه
جوادالائمه علیه‌السلام، مبتکر بحث آزاد اجتماعی

احمد فرخ فال بیان کرد:

تآکید رهبر انقلاب بر توسعه مباحث فقهی در حوزه‌های علمیه

رهبرمعظم انقلاب اسلامی در جمع اعضای هیئت رئیسه مجمع عمومی جامعه مدرسین در رابطه با نقش اساتید و محققین حوزه گفتند: حوزه علمیه قم خیلی کارها را هنوز انجام نداده، کار زیاد شده، اما کارهای انجام نگرفته چندین برابر کارهای انجام شده می‌باشد، باید مباحث فقهی توسعه پیدا کند، کارهای انجام نگرفته را باید شناسایی، انجام و توسعه داد.

به گزارش شبکه اجتهاد، حجت‌الاسلام والمسلمین احمد فرخ فال، با اشاره به دیدار اعضای هیئت رئیسه مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم روز دوشنبه ۲۵ مرادماه با مقام معظم رهبری، به بیانات آیت‌الله خامنه‌ای در این دیدار اشاره کرد و گفت: این دیدار در ایام ولادت ثامن الحجج حضرت امام علی بن موسی الرضا(ع) و در روزهای آغازین فعالیت دور دوم هیئت رئیسه مجمع عمومی جامعه مدرسین صورت پذیرفت.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای بیانات مهم و گران‌بهایی داشتند که اظهار کردند: بسیار کار خوبی کردید که مجمع عمومی جامعه مدرسین را تشکیل دادید، مجمع عمومی در حکم آن جریان و شطی است که می‌تواند دریاچه بزرگی و دریای عمیقی مثل جامعه مدرسین را تازه و باطراوت نگه دارد، مجموعه شما همان شط است، جامعه مدرسین باید قدر شما را بداند.

وی ادامه داد: معظم‌له در رابطه با اهمیت و جایگاه جامعه مدرسین گفتند؛ جامعه مدرسین چیز کمی نیست، یک بنیاد ریشه دار و عمیق است، یک تاریخ است به اینها باید اهمیت داد. جامعه مدرسین از جمله بنیادهای بسیار مهم و با اهمیت است، در دهه شصت تخریب جامعه مدرسین، در دستور کار عده‌ای بود که البته موفق نشدند. جامعه مدرسین یک نهاد محدود نیست، لذا اگر به یک رود وصل باشد با طراوت می‌ماند، زیرا دریا اگر به رود وصل نباشد، تبخیر می‌شود.

رئیس مجمع عمومی جامعه مدرسین بیان داشت: مقام معظم رهبری در رابطه با نقش اساتید و محققین حوزه افزودند؛ حوزه علمیه قم خیلی کارها را هنوز انجام نداده، کار زیاد شده، اما کارهای انجام نگرفته چندین برابر کارهای انجام شده می‌باشد، باید مباحث فقهی توسعه پیدا کند، که هنوز انجام نگرفته، کارهای انجام نگرفته باید شناسایی، انجام و توسعه داد.

وی یادآور شد: رهبر معظم انقلاب افزودند؛ افراد محقق و مدقق خوبی در حوزه هستند، دروس خارج خوبی در قم هست، اما کار حوزه فقط اینها نیست، اینکه دروس حوزه برقرار باشد خوب است؛ ولی حوزه باید ناظر به دنیا، کشور و حکومت اسلامی باشد، ناظر به افکار و اذهان باشد.

حجت‌الاسلام فرخ فال ادامه داد: ‌آیت‌الله خامنه‌ای در این بخش از بیانات خود با بیان کلامی از علامه طباطبایی، گفتند؛ وقتی علامه طباطبایی از نجف به قم آمدند، به ایشان گفتند چرا فلسفه می‌گویید؟ ایشان گفته بود ما این کارها و درس‌هایی که آقایان می‌گویند را بلدیم، ایشان شاگرد بزرگان نجف بودند- ولی من دیدم آقایان طلاب وقتی به حوزه می‌آیند با یک چمدان شبهه وارد می‌شوند.

وی افزود: رهبر معظم انقلاب در رابطه با کارهای خوبی که در حوزه علمیه قم در این چندوقت گذشته صورت گرفته و برنامه‌هایی که قرار است انجام شود، گفتند؛ الحمدلله مدیریت حوزه اخیرا برنامه‌های خوبی را برنامه ریزی کرده‌اند. جامعه مدرسین و مجموعه‌های فعال الحمدلله شکل گرفته و فعال هستند، ولی صرفاً به این مجموعه‌ها به عنوان یک تشکل نباید نگاه کرد، باید نیازهای امروز را شناخت و با برنامه دقیق آنها را برطرف کرد.

مدیر حوزه علمیه استان قم گفت: حضرت ‌آیت‌الله خامنه‌ای در بخش پایانی بیانات خود گفتند: “سلام من را به اعضا چند صد نفره مجمع برسانید”.

گزارش رئیس مجمع عمومی جامعه مدرسین به رهبر معظم انقلاب

در ابتدای این دیدار حجت‌الاسلام فرخ فال، گزارش مبسوطی از نحوه شکل گیری، ساختار جامعه مدرسین پس از تشکیل مجمع و فعالیت‌های دو سال گذشته مجمع، ارائه کرد.

همان گونه که استحضار دارید بر اساس منویات و مطالبات رهبر انقلاب، خصوصا در سفر ارزشمند‌شان به قم در سال ۸۹، ساختار جامعه مدرسین به شرح ذیل اصلاح گردید؛

جامعه مدرسین به دو بخش: مجمع عمومی جامعه مدرسین، وشورای عالی جامعه مدرسین، تغییر یافت و اساتید سطوح عالیه و خارج حوزه علمیه قم با سابقه هفت سال تدریس پس از احراز صلاحیت همراه با اعضای سابق جامعه مدرسین حوزه، به عنوان مجمع عمومی جامعه مدرسین، تعیین گردید و با حضور اعضای مجمع عمومی، هیئت رئیسه مجمع عمومی جامعه، با تعداد ۹ نفر انتخاب شدند.

 و لذا، اعضای سابق جامعه، به عنوان شورای عالی جامعه مدرسین به فعالیت‌های گذشته خود ادامه دادند که این شورای عالی نیز دارای هیئت رئیسه بوده و رئیس مجمع عمومی جامعه مدرسین به عنوان یک عضو رسمی در هیئت رئیسه‌ی شورای عالی جامعه، نیز شرکت می‌نماید.

برین اساس در مرحله نخست، تعداد ۳۲۶ نفر از اساتید سطوح عالیه و خارج قم در مجمع عمومی جذب شدند و با احتساب اعضای سابق جامعه، این مجمع عمومی در حال حاضر حدود ۴۰۰ عضو دارد.

اولین هیئت رئیسه‌ی مجمع عمومی جامعه، بر اساس بررسی نیازهای حوزه و مشکلات موجود، اقدام به تشکیل ۱۲ کمیته علمی و تخصصی نمودد که عبارت است از:

  1. کمیته مطالبات مقام معظم رهبری و مراجع عظام دامت برکاتهم
  1. کمیته اخلاق و تهذیب
  1. کمیته ارتباطات
  1. کمیته آموزش
  1. کمیته بررسی بحران‌های فرهنگی اجتماعی
  1. کمیته پژوهش
  1. کمیته تبلیغ ومهاجرت
  1. کمیته تکریم اساتید ونخبگان حوزه
  1. کمیته رصد و پاسخگویی به شبهات
  1. کمیته کلام
  1. کمیته گسترش فرهنگ معارف قرآن و عترت علیهم السلام
  1. کمیته جذب اساتید در مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم

که بعضی از این کمیته‌ها طرح‌های خود را خدمت مسئولان حوزه ارائه دادند و بقیه‌ی کمیته‌ها در حال تکمیل و ارائه طرح می‌باشند.

مجمع عمومی جامعه مدرسین تا کنون توانسته‌اند با بهرمندی از رهنمود‌های حضرت عالی و ارتباط با مراجع عظام تقلید حتی مراجع عظام در نجف اشرف و ارتباط با مسئولان حوزه در جریان‌های مهم، سربازانی فداکار، برای مقام منیع ولایت و نظام مقدس جمهوری اسلامی باشند و با تشکیل اجلاسیه‌های:

  1. سخنی با قلب‌های زنده پیرامون نامه مقام معظم ر هبری مدظله‌العالی به جوانا در اروپا و آمریکای شمالی
  1. انقلاب اسلامی تبلور اسلام ناب بانگرش به نامه دوم مقام معظم رهبری مد ظله العالی به جوانا غرب
  1. بررسی زوایای حادثه خونین منا
  1. امام خمینی(ره) و رسالت اساتید در حوزه دین و بین الملل
  1. رفتار شناسی نفوذ استکبار و بررسی اوضاع منطقه
  1. علم کلام و مکتب اهل بیت علیهم السلام
  1. فقه اکبر پیرامون چگونگی رواج دروس علم کلام در حوزه
  1. نقش اساتید در تربیت اخلاقی طلاب

نسبت به تحریض اساتید، فضلا و طلاب حوزه علمیه به سوی مصالح حوزه‌های علمیه و مبانی و آرمان‌های انقلاب اسلامی، اقدام نماید.

این نکته را با افتخار محضر شریف عالی عرض می‌کنم که اکنون با حضور اکثر اعضای مجمع عمومی جامعه مدرسین، بسیج اساتید سطوح عالی و خارج در حوزه علمیه قم، راه اندازی شده و گامی جدی در جهت انقلابی ماندن حوزه و مقابله با جریان‌های احیانا مشکل دار، برداشته شده است.

لذا چنانچه اجازه بفرمایید، موارد ذیل را جهت پویایی هرچه بیشتر مجمع عمومی جامعه مدرسین به محضر مبارک پیشنهاد نمایم؛

۱. توسعه لازم و منطقی در تعداد اعضای مجمع عمومی جامعه مدرسین با عضویت اساتید انقلابی و شایسته، بر اساس اساسنامه مجمع عمومی جامعه مدرسین.

۲. اهتمام مسئولان حوزوی به بررسی و استقبال از طرح‌های ارائه شده از سوی کمیته‌های مجمع عمومی جامعه مدرسین و قرار دادن آن‌ها در فرایند تکمیل، تصویب و اجرا.

۳. ارتباط و تعامل شایسته و لازم بین هیئت رئیسه‌ی مجمع عمومی حامعه و شورای عالی جامعه و هیئت رئیسه شورای عالی جامعه مدرسین.

۴. تعیین روزی از سال به عنوان { روز حوزه } و شرفیابی اساتید حوزه به محضر مبارک حضرتعالی.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics