قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / تأسیس رشته فقه بین‌الملل؛ پیش‌نیاز طرح «سفیر فقیه»
چرا حوزه، راهبر نیست؟/ تصویری از نسبت کنونی حوزۀ علمیه با حوزه مطلوب

استاد حوزه عنوان کرد:

تأسیس رشته فقه بین‌الملل؛ پیش‌نیاز طرح «سفیر فقیه»

احمد رهدار با بیان اینکه ظرفیت فقهی مذاهب اسلامی از حکمت غربی بیشتر است، از تدوین طرح «سفیر فقیه» خبر داد و گفت: از پیش زمینه‌های طرح سفیر فقیه، ایجاد رشته فقه بین‌الملل در حوزه علمیه است.

‌به گزارش شبکه اجتهاد، حجت‌الاسلام والمسلمین احمد رهدار، رئیس موسسه مطالعات و تحقیقات اسلامی فتوح اندیشه بر لزوم اجرای طرح سفیر فقیه تاکید کرد و به ایکنا گفت: این طرح در گام اول به دنبال شناسایی و تبیین ظرفیت فقهی جهان اسلام یعنی مذاهب خمسه و حتی اسکن فقهی جهان غیر اسلام است.

وی با بیان اینکه این طرح عمدتا طرحی ستادی است و کارهای نظری و مطالعاتی آن در موسسه در حال انجام است، اظهار کرد: باید در کشورهای مختلف جهان اسلام حلقه‌های فقهی در ذیل مجتهدانی داشته باشیم و چتر تمدن اسلامی را در ذیل این حلقه‌ها تجمیع کنیم و طرح تمدن اسلامی طراحی شود.

وی ادامه داد: تمدن اسلامی مولفه‌های کلیدی زیادی دارد مثلا ۵۰ مولفه قابل شناسایی است و باید در این طرح، جزئیات این مسئله که فلان مولفه با چه ظرفیتی از نیروی انسانی و در کدام منطقه قابل تحقق است برآورد شود و متناسب با آن در آن منطقه حلقه فقهی طراحی شود.

تشکیل چارچوب تمدن اسلامی بر مبنای فقه

رهدار تصریح کرد: من معتقدم چارچوب تمدن اسلامی باید بر مبنای فقه بسته و طراحی شود  و پیش زمینه این مسئله نیز آن است که رصد درستی از تحولات جهان اسلام داشته باشیم ولی تاکنون بیشتر این رصد ناقص و غلط بوده است.

وی تاکید کرد: به زحمت می‌توانیم روی سفیری رسمی از نظام اسلامی در دیگر کشورها انگشت بگذاریم که سفیر جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی باشند بعضا برخی نسبتی با سفیر «جمهوری اسلامی» ندارند البته از مواهب سفیربودن بهره‌مند هستند ولی سفیر واقعی نظام اسلامی نیستند البته موارد معدودی از این دست نیز وجود دارند.

رهدار بیان کرد: رایزنی فرهنگی ما در دیگر کشورها نیز که در ذیل سفارتخانه‌های ما فعالیت دارند، انتظارات را برآورده نمی‌کنند.

طراحی رشته فقه بین‌الملل در حوزه

وی افزود: از پیش‌زمینه‌های طرح سفیر فقیه، ایجاد رشته فقه بین‌الملل در حوزه علمیه است زیرا حقوق بین‌المللی سکولار است و ما هم بر مبنای اقتضائات آنان کار می‌کنیم و حتی در کتب ما این مسایل تدریس می‌شود لذا حقوق بین‌الملل داریم ولی فقه بین‌المللی نداریم.

این استاد حوزه نبود فقه بین‌المللی را یکی از کم کاری‌ها در عرصه حقوقی در حوزه علمیه برشمرد و تصریح کرد: باید مجتهدان فقه بین‌المللی تربیت شوند تا از دل آنان سفرای فقه بین‌الملل داشته باشیم.

رئیس موسسه مطالعات و تحقیقات اسلامی فتوح اندیشه ادامه داد: ما می‌توانیم اشتراکات فقهی را هم مبنای تعامل قرار دهیم و با غیرمسلمین نیز اگرچه اشتراکات فقهی نداریم ولی قرار است با آنان گفت‌وگو کنیم بدون اینکه مشترکاتی در اصول و روش و غایت داشته باشیم.

ظرفیت فقهی مذاهب خمسه بیشتر از حکمت غربی است

وی تاکید کرد: من معتقدم ظرفیت مذاهب خمسه، انسانی‌تر و کاملتر از حکمت در غرب است از این رو از زمستان سال قبل کار تحقیقاتی را با همین مبنای تربیت سفیر فقیه آغاز کرده‌ایم که تحقق تام و تمام آن آرزوی درازمدتی است و در حال تکمیل نظری این طرح هستیم.

وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری سال‌هاست که در مورد فقه حکومتی مطالباتی از حوزه دارند عنوان کرد: برای ورود حوزه به مبحث فقه حکومتی، و فقه سیاسی، باید ظرفیت فقه را بسنجیم و معقتدم در زمینه بین‌المللی نیز نیاز به این سنجش داریم.

دانش‌آموخته موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) تاکید کرد: لزوم ورود به عرصه‌های بین رشته‌ای تربیت افرادی است که با هر دومقوله آشنا باشند زیرا ممکن است کسی مجتهد باشد ولی با حقوق و سیاست اشنا نباشد و یا برعکس ولی اگر کسانی با هر دو آشنا بوده و بتوانند این دو علم را باهم ادغام کنند می‌توانند مفید واقع شوند.

رهدار تاکید کرد: برای بهتر شدن وضعیت کشور در عرصه بین‌المللی نیاز به تربیت مجتهدانی فقه و حقوق بین‌المللی داریم تا ضمن دفاع از منافع کشور بتوانند سفیر واقعی نظام اسلامی در دیگر کشورها باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics