قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / تاکید آیت‌الله نوری همدانی بر اصلاح طرح جدید بانکداری/ نباید جریمه دیرکرد را با حیل شرعی قانونی کرد
اگرچه مسئولان گوش نمی‌کنند، اما درد مردم را بیان می‌کنیم

در درس خارج فقه امروز؛

تاکید آیت‌الله نوری همدانی بر اصلاح طرح جدید بانکداری/ نباید جریمه دیرکرد را با حیل شرعی قانونی کرد

بعضی‌ها گفته‌اند که این جریمه دریافت و در حساب خاص و برای فلان کار استفاده می‌شود؛ بحث بر مصرف آن نیست، بحث بر اصل دریافت آن است که این موضوع به هیچ طریق قابل حل نیست.

به گزارش شبکه اجتهاد، آیت‌الله حسین نوری همدانی صبح امروز در درس خارج فقه خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد با اشاره به نامه‌ای از فضلای حوزه مبنی بر نگرانی از تصویب قانون بانکداری گفت: بارها گفته‌ایم گرفتن دیرکرد حرام است و نباید با حیل شرعی آن را قانونی کرد.

معظم‌له در ادامه فرمود: بنده دو هفته قبل گفتم گرفتن دیر کرد به هر کیفیتی ربا و حرام است و بحث فصلی با دلایل فقهی خود در سال گذشته در اینجا داشته‌ایم و از شدت ربا بحث کردیم. بعضی‌ها گفته‌اند که این جریمه دریافت و در حساب خاص و برای فلان کار استفاده می‌شود؛ بحث بر مصرف آن نیست، بحث بر اصل دریافت آن است که این موضوع به هیچ طریق قابل حل نیست.

این مرجع تقلید ضمن بیان حرمت ربا در قرآن با اشاره به تفسیر المیزان بیان کرد: علامه طباطبایی در تفسیرشان دو گناه را بزرگترین گناهان ذکر کرده‌اند، یکی زیر بار استکبار رفتن و دوم ربا؛ در هفت جای قرآن موضوع ربا بیان شده‌است.

ایشان ادامه دادند: امام (ره) نیز در بحث ربا فرمودند که حرمت این قراردادها با حیل شرعی از بین نمی‌رود.

آیت‌الله نوری همدانی با تاکید بر بررسی مجدد و اصلاح طرح جدید بانکداری فرمودند: امروز نامه‌های بسیاری از طرف مردم داریم و آنها نگران دیرکرد هستند؛ چقدر افراد زندگی خود را از دست داده‌اند. البته ما به این طرح اشکالات متعدد داریم و در نامه‌ی فضلا که منتشر هم شد اشکالات ذکر شد.

معظم‌له نیز اظهار داشت: آقایان با حوزه و علمایی که در این رشته کار کردند در ارتباط باشند تا موضوع حل شود. به هر حال ما با این طرح موجود که از مجلس هم فرستادند و مطالعه شده‌است با این کیفیت مخالفیم.

گفتنی است، همتی رئیس کل بانک مرکزی در صحن مجلس گفته بود: با طرح بانکداری همه فهمیدند مدافعان طرح، نماینده حوزه نیستند و حساب حوزه از اینگونه طرح‌های لیبرالیستی جداست. از این رو خاضعانه دست حضرت آیت‌الله نوری همدانی و بقیه مراجع معظم را می‌بوسیم؛ برگ جدیدی به افتخاراتشان افزوده شد. از این به بعد در تمامی محافل و در برابر مردم دست پیش را خواهیم داشت، باید در برابر عواقب این طرح برای ملت پاسخگو باشند!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics