قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / تحلیل مبارزات سیاسی امامان معصوم (ع)
تحلیل مبارزات سیاسی امامان معصوم (ع) در گفتار رهبری

در گفتار رهبر معظم انقلاب؛

تحلیل مبارزات سیاسی امامان معصوم (ع)

کتاب «همرزمان حسین (ع)» شامل ده‌ گفتار از رهبر معظم انقلاب در تحلیل مبارزات سیاسی امامان معصوم (ع) است. رهبری در این سلسله سخنرانی‌ها، درباره اهمیت شناخت صحیح امامان و توطئه دشمنان برای تحریف چهره مبارزاتی آن‌ها، معنای جهاد و مجاهدت ائمه (ع) سخن گفته‌اند.

به گزارش شبکه اجتهاد، کتاب «همرزمان حسین (ع)» مجموعه ۱۰ سخنرانی آیت‌الله خامنه‌ای در زمینه عنصر مبارزه در سیره ائمه معصوم (ع) است که در محرم سال ۱۳۹۳ هجری قمری برابر با بهمن ۱۳۵۱ هجری شمسی، در هیأت انصارالحسین (ع) تهران ایراد شده است. ایشان در این سخنرانی‌ها، وحدت شخصیت معصومین (ع) در امر جهاد و حیات سیاسی امام سجاد (ع)، امام باقر (ع) و امام کاظم (ع) را تحلیل کرده و با طرح «انسان ۲۵۰ ساله» مراد از آن‌را توضیح داده است. این مجموعه سخنرانی‌ها از سوی موسسه پژوهشی – فرهنگی انقلاب اسلامی (دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای) پیاده‌سازی و منتشر شده است.

«گونه‌های مختلف بحث درباره مسئله امامت»، «اهمیت شناخت چهره و سیره حقیقی ائمه (ع)»، «فلسفه و هدف امامت»، «انسان ۲۵۰ ساله مبارز»، «دورانهای چهارگانه امامت»، «بررسی برهه آغازین دوره چهارم امامت»، «حیات سیاسی امام صادق (ع)»، «اقدامات حاد ائمه (ع) و برخورد با علما و شعرای درباری»، «امامزادگان انقلابی» و «تقیّه» ۱۰ گفتار کتاب حاضر است.

امام سجاد (ع)؛ بنیانگذار نهضت مخفی شیعه پس از کربلا

در صفحه ۳۸ کتاب درباره نقش امام سجاد (ع) در ادامه نهضت شیعه و تحریف‌های تاریخی درباره ایشان، در کلام رهبر معظم انقلاب می‌خوانیم: «امام سجاد (ع) را یک آدم ضعیفِ بی‌اراده بازیچه بیمار معرفی کردند؛ امام بیمار! هیچ نام دیگری، هیچ عنوان دیگری، هیچ لقب افتخارآمیز دیگری غیر از «بیمار» برای یک امام پیدا نکردند! آن هم چه امامی؟! امام چهارمی که به نظر مت بنیان‌گذار نهضت مخفی شیعه بعد از واقعه کربلا است؛ امام سجاد (ع) که متزلزل‌کننده بنیان اموی است؛ کسی که ضامن همه نهضت‌هایی است که در طول تاریخ تشیع به وسیله شیعه انجام گرفته. امام سجاد (ع)، مادر همه اینها و به‌وجود آورنده همه اینها است. شیعه امروز امام سجاد (ع) را یک بیمار می‌داند؛ در حالی‌که بیماری امام سجاد – آنچه در تاریخ هست – محدود به همان چند روز کربلا است. خب، شما هم در عمرتان چند روز بیمار می‌شوید؛ بنده هم بیمار می‌شود؛ هر آدم ورزشکار قوی هیکل نیرومندی هم در عمرش چند روزی بیمار می‌شود؛ اسم «بیمار» که دیگر نباید تا آخر روی این شخص بماند. به جای نام‌ها و این عنوان‌های افتخارآمیز: امام مجاهد، امام عالِم، امام آگاه، امام سازمان‌بخش، امام تشکیلات‌ده، امام به‌وجودآورنده نهضت، امامی که موتور گردونه تاریخی تشیع است، بگویند: «امام بیمار»! پس ببینید که واقعا این شیوه دشمن گرفته و ما امروز در مقابل یک تحریف چندین قرنی قرار داریم…».

ضرورت شناخت سیما و سیره امامان

در گفتار سوم کتاب نیز درباره «ضرورت شناخت سیما و سیره امامان، نه مشخصات شناسنامه‌ای‌شان» در گفتار رهبری آمده است: «سیره امامان اهل‌بیت (ع) ازنظر ما ناشناخته است و سیرتمان باید این باشد که این بزرگ‌مردان تاریخ اسلام را بشناسیم؛ شناسایی اینها به نام و نشان و پاره‌ای خصوصیات، حرف تازه‌ای نیست. این را که امام سوم در سال چندم هجرت یا امام ششم در زمان کدام قدرت اموی یا عباسی دیده به جهان گشود،‌ یا می‌دانیم، یا اگر هم نمی‌دانیم، لازم نداریم. آنچه در زمینه شناخت این بزرگ‌مردان الهی برای ما لازم است، شناخت سیمای واقعی آن‌ها است؛ آنچه امروز به آن می‌گویند بیوگرافی. بیوگرافی یک انسان را چه چیزهایی تشکیل می‌دهد؟ آیا تاریخ ولادت او و تاریخ وفات او و عدد فرزندان او و نام زنان او است؟ یا نه، عناصر و عوامل تشکیل‌دهنده شخصیت او است؟ چه چیزهایی شخصیت این رجل موردنظر را تشکیل می‌دهد؟»

در ادامه همین مبحث بیان شده است: «وقتی که کسی درباره یک چهره معروفی مثل گاندی حرف می‌زند یا کتاب می‌نویسد، اگر بپردازد به اینکه گاندی در چه سالی و چه ماهی از آن سال و چه روزی از آن ماه و از پدری به چه نام و از مادری به چه خصوصیت و در کدام شهر و در چه ساعت و در چه طالعی متولد شد و کی مرد و چند زن گرفت و چند فرزند پیدا کرد، آیا شما که نه شیعه گاندی هستید، نه گاندی امام شما است، با خواندن یک چنین کتابی که قاعدتا کتاب کوچکی هم نخواهد شد، قانع خواهید بود که گاندی را شناخته‌اید؟ یقینا نه. آنچه در زمینه شناخت شخصیتی مثل گاندی برای شما قانع‌کننده و ارضاکننده است، این است که بدانید گاندی در هندوستان چه کرد، با کدام دشمن روبرو بود، انگیزه او در مخالفت با این دشمن چه بود، برای اجرای این عمل از چه برنامه‌ها و چه وسائلی استفاده کرد، روابط او با دیگر شخصیت‌ها و چهره‌های معروف هند به چه صورت بود؛ ‌اینها برای شما مهم است. و شما نگاه کنید به این بیوگرافی‌های معروفی که نویسندگان بیوگرافی‌نویس معروف عالم – مثلا رومن رولان – درباره چهره‌های معروف نوشته‌اند؛ ببینید چطور نوشته‌اند. بعد که آن‌را نگاه کردید،‌به سمت قفسه آن طرف کتابخانه‌تان برگردید نگاه کنید به آنچه که به‌عنوان بیوگرافی امامان اهل‌بیت (ع)، دوستان آن‌ها و شیعیان آن‌ها، درباره این بزرگ‌مردان به سِلک تحریر درآورده‌اند، نگاه کنید. در اینجا شما بسی حیرت‌زده خواهید شد؛ زیرا خواهید دید که در این نوع دوم از کتاب‌ها، چیزی که وجود ندارد، همین مسائل است. بالاخره برای شما شیعه امام صادق (ع)، بعد از چهارده قرن معلوم نشد که امام صادق (ع) حرف حابش در این دنیا چه بود؛ آخر هم نفهمیدید.»

بنابر گزارش ایبنا، نخستین چاپ کتاب «همرزمان حسین (ع)» در ۴۲۴ صفحه با شمارگان پنج هزار نسخه به بهای ۲۶ هزار تومان از سوی انتشارات انقلاب اسلامی راهی بازار نشر شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics