قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / تشریح فعالیت‌های مؤسسه صراط مبین در زمینه «فقه حکومتی»
تشریح فعالیت‌های مؤسسه صراط مبین در زمینه «فقه حکومتی»

تشریح فعالیت‌های مؤسسه صراط مبین در زمینه «فقه حکومتی»

تدوین نظام واره آسیب‌های مردم‌سالاری دینی، تدوین مجموعه آیات و روایات مرتبط با حکومت اسلامی، پروژه تفویض شده در خصوص تدوین سیاست‌های کلان نظام در سه مقوله امربه‌معروف، دولت اسلامی و جامعه اسلامی از جمله این پروژه‌های انجام‌شده است.

به گزارش خبرنگار اجتهاد از ستاد خبری نشست هم‌اندیشی فقه حکومتی، حجت‌الاسلام علی‌اکبر عبدالاحدی مقدم نماینده موسسه صراط مبین در نشست «هم ‌اندیشی فقه حکومتی» که در مشهد برگزار شد، با اشاره به دیدگاه موسسه صراط مبین در فقه حکومتی اظهار داشت: فقه بیان احکام مکلفین بر اساس استنباط از کتاب و سنت و عقل است، لکن مکلفین را نباید منحصر در اشخاص حقیقی یعنی آحاد جامعه دانست، بلکه علاوه بر آن‌ها اشخاص حقوقی همچون جامعه و دولت نیز در زمره مکلفین هستند.

وی در توضیح راهکارهای رسیدن به فقه حکومتی ابراز کرد: بازخوانی کتاب و سنت بر اساس حقوق عمومی، توجه به مقاصد شریعت، قاعده سازی، گفتمان سازی و گسترش ادبیات موضوع و ایجاد تحول در حوزه نقش بسیار مهمی در رسیدن به فقه حکومتی دارد.

نماینده موسسه صراط مبین خاطرنشان کرد: در سال ۹۳ بر اساس نیازسنجی‌های انجام‌شده، فعالیت‌های موسسه در موضوع مردم‌سالاری دینی و حکومت اسلامی با رویکرد بنیادین و آسیب شناسانه هدف‌گذاری گردید و از حجم فعالیت‌های ترویجی و آموزشی کاسته شد.

وی بابیان اینکه در حال حاضر رویکرد اصلی موسسه صراط مبین، دفاع از ارزش‌ها و مبانی انقلاب اسلامی و حکومت اسلامی مبتنی بر ولایت‌فقیه است، افزود: حوزه فعالیت موسسه صراط مبین در سال‌های اولیه تأسیس انجام فعالیت‌های پژوهشی، تهیه و انتشار کتب و نشریات در راستای رویکرد موسسه، ایجاد پایگاه اینترنتی تخصصی، تهیه و تولید نرم‌افزارهای تخصصی و فضاهای مجازی مرتبط با رویکرد موسسه، ایجاد انجمن‌های علمی و تخصصی و پاسخگویی به شبهات بوده است.

مقدم با تأکید بر اینکه توسط این موسسه حلقه‌ها، نشست‌ها و دوره‌های علمی در زمینه فقه حکومتی برگزارشده است، ادامه داد: کتاب‌های گونه شناسی جریان‌های فکری، نظام حقوق بشر اسلامی، سیر مطالعاتی ولایت‌فقیه، درآمدی بر ولایت‌فقیه، حکمرانی شایسته در قرآن کریم و غیره نیز در چند سال گذشته توسط موسسه صراط مبین به چاپ رسیده است.

نماینده موسسه صراط مبین با اشاره به پروژه‌های انجام‌شده توسط موسسه صراط مبین در فقه حکومتی تصریح کرد: تدوین نظام واره آسیب‌های مردم‌سالاری دینی، تدوین مجموعه آیات و روایات مرتبط با حکومت اسلامی، پروژه تفویض شده در خصوص تدوین سیاست‌های کلان نظام در سه مقوله امربه‌معروف، دولت اسلامی و جامعه اسلامی از جمله این پروژه‌های انجام‌شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics