قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / تطبیق قاعده نفی سبیل بر قوانین افغانستان و سند استراتژیک آمریکا
تطبیق قاعده نفی سبیل بر قوانین افغانستان و سند استراتژیک آمریکا

چاپ دومی شد؛

تطبیق قاعده نفی سبیل بر قوانین افغانستان و سند استراتژیک آمریکا

چاپ دوم کتاب «تطبیق قاعده نفی سبیل بر قوانین افغانستان و سند استراتژیک آمریکا» اثر سید امیرحسین حسینی ترکستانی به همت پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی روانه بازار نشر شد.

به گزارش شبکه اجتهاد، چاپ دوم کتاب «تطبیق قاعده نفی سبیل بر قوانین افغانستان و سند استراتژیک آمریکا» اثر سید امیرحسین حسینی ترکستانی است که به همت پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تهیه و به همت نشر این پژوهشگاه در ۴۳۰ صفحه منتشر شد.

در فقه سیاسی اسلام، از اصل نفی سلطه‌پذیری با عنوان نفی سبیل یاد شده است. اصل نفی سبیل، اساس سیاست خارجی و بین‌المللی اسلام است؛ زیرا اسلام همواره به استقلال و عزت مسلمانان اهتمام داشته و اجازه نمی‌دهد بیگانگان بر مسلمانان مسلط شوند و در حاکمیت آن‌ها نفوذ داشته باشند.

این کتاب در صدد است با توجه به مبانی فقه اهل بیت (ع) و نگرش‌های فقهی و سیاسی فقیهان، سلطه سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، نظامی و اطلاعاتی غیرمسلمانان بر مسلمانان را بررسی کند.

ملاک در این پژوهش، کاوشی در کاربست قاعده نفی سبیل به عنوان اصل اساسی حاکم بر تمام معاملات، سیاسات، احکام و قوانین شرعی، عرفی، عقلایی در قانون اساسی و قوانین دیگر افغانستان است و به تبع آن اثبات کننده‌عدم مشروعیتِ استیلای بیگانگان در کشور اسلامی افغانستان است.

این اثر در چهار فصل تألیف شده است؛ در فصل اول که به مفاهیم و کلیات اختصاص یافته، ضمن معرفی کشور افغانستان (جمعیت، مذهب، زبان، هویت ملی، قوانین)، به بیان مفهوم و تعریف قاعده نفی سبیل پرداخته و در ادامه در پایان نیز به حکومت قاعده نفی سبیل می‌پردازد.

نویسنده در دومین فصل از کتاب حاضر که با عنوان «مستندات قاعده نفی سبیل» نگارش یافته، از قرآن، سنت، عقل و اجماع به عنوان این مستندات یاد شده است.

سومین فصل از این اثر با عنوان «فروعات فقهی و احکام تطبیقی قاعده نفی سبیل»، در این فصل و در بخش فروعات فقهی، مباحثی از جمله ولایت غیرمسلمان بر مسلمان، سقوط حق قصاص غیرمسلمانان، قضاوت غیرمسلمانان، سلطه غیرمسلمانان در عقود و معاملات، ثبوت حق شفعه برای غیرمسلمانان، نکاح زن مسلمان با غیرمسلمان، حق قصاص برای غیرمسلمانان، تبیین شده است.

در ادامه مباحث این فصل، به احکام تطبیقی اشاره شده که عبارتند از: «نفی سبیل به لحاظ رفع و دفع»، «عزت و احترام مؤمن»، «نفی سبیل؛ جهاد دفاعی و هجومی»، «نفی سبیل؛ شئون خاص و عام»، «نفی سبیل مظنون و محتمل»، «نفی سبیل؛ وجوب ضمان و ضرر»، «نفی سبیل و اصل شناسایی دولت غیرمسلمان»، «نفی سبیل؛ شبکه‌های سایبری و سلطه احتمالی»، «نفی سبیل و صلح جهانی».

در فصل چهارم به «تطبیق قاعده نفی سبیل و قوانین افغانستان» پرداخته شده و در این راستا مبحثی تحت عنوان «نفی سبیل و قانون اساسی» تألیف شده که در این میان، به اسلام، استقلال و آزادی اشاره شده است. سپس، «نفی سبیل و قانون تجارت» مورد بحث و بررسی قرار گرفته و در ادامه نیز به «نفی سبیل و قانون مدنی» پرداخته شده است.

در ادامه این فصل، نفی سبیل و قانون احوال شخصیه اهل تشیع، قانون مبارزه علیه تمویل تروریزم، پیمان امنیتی آمریکا و افغانستان، نفی سبیل و قانون مبارزه علیه تطهیر پول و عواید ناشی از جرایم، نفی سبیل در قانون چک، نفی سبیل و قانون مؤسسات غیر دولتی، نفی سبیل و قانون گمرکات و نفی سبیل و قانون جزا (مجازات) تشریح شده است.

بنابر گزارش ایبنا، در پایان این اثر و در بخش ضمائم، متن کامل پیمان و سند استراتژیک آمریکا و افغانستان در هشت بخش آمده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics