قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / تعامل علمی و فرهنگی علمای شیعه و سنی
تعامل علمی و فرهنگی علمای شیعه و سنی

معرفی کتاب؛

تعامل علمی و فرهنگی علمای شیعه و سنی

کتاب حاضر بدنبال این است که شخصیت‌های دارای تعامل مثبت و تقریبی از فریقین را که به نوعی در برچیده شدن تنش‌ها اثرگذار بوده و در عین حال پایبند به مرام و مذهب خودشان مانده‌اند را معرفی و گزارشی از تعاملات تقریبی‌شان در عرصه‌ی علمی و غیر علمی را ذکر کند.

شبکه اجتهاد: یَا أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاکُمْ مِنْ ذَکَرٍ وَأُنْثَىٰ وَجَعَلْنَاکُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا ۚ إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاکُمْ ۚ إِنَّ اللَّهَ عَلِیمٌ خَبِیرٌ(حجرات/۱۳) خداوند متعال در قرآن با بیان این آیه نکته‌ی مهمی را به انسان متذکر می‌شود، که انتباه دائمی به آن باعث می‌شود تا به اختلافات نگاهی غیر منطقی و سخیف نداشته و بدانیم که اختلاف(البته اختلاف عاقلانه نه ناشی از تعصبات) نه تنها منفی نیست، بلکه مثبت و عامل رشد فضای اجتماعی بشر می‌شود.

از طرفی نیز شاهدیم که خداوند در قرآن بر وحدت و همدلی تاکیدات فراوانی دارد. هم چنین با کنکاش در سیره معصومین و علمای اسلام از شیعه و سنی به این باور خواهیم رسید که با وجود اختلافات فکری که ناشی از تعدد اجتهادات است، می‌توان وحدت و همدلی داشته و در یک مسیر به دنبال تحقق اهداف الهی هم مسیر و هم قدم بشویم، چنانکه این بزرگان با عمل شان این موضوع را اثبات کرده‌اند.

کتاب حاضر بدنبال این است که شخصیت‌های دارای تعامل مثبت و تقریبی از فریقین را که به نوعی در برچیده شدن تنش‌ها اثرگذار بوده و در عین حال پایبند به مرام و مذهب خودشان مانده‌اند را معرفی و گزارشی از تعاملات تقریبی‌شان در عرصه‌ی علمی و غیر علمی را ذکر کند.

کتاب تعامل علمی و فرهنگی علمای شیعه و سنی در پنج بخش تدوین شده است: ۱- معنا شناسی، انواع و مبانی تعامل ۲‌- معرفی علمای برجسته اهل تعامل شیعه و سنی ۳- نمادهای تعامل علمی علمای شیعه و سنی ۴‌- نمادهای تعامل غیر علمی علمای شیعه و سنی ۵‌- نتیجه گیری.

در فصول نخستین، اندیشمندان برجسته شیعه و سنی با گرایش‌های تقریبی، در قرون مختلف معرفی شده‌اند؛ سپس محورهای متعدد تعامل علمی میان عالمان این دو فرقه اسلامی مورد بررسی قرار گرفته و به صورت مستند نمونه‌های تاریخی آن ارائه شده است. در فصل پایانی، بحث تعاملات اجتماعی و فرهنگی به شکل مستدل و موجز مورد کاوش قرار گرفته است. با بررسی‌های انجام گرفته، روشن شده است که اندیشمندان شیعه و سنی در عرصه‌های گوناگون با یکدیگر همکاری سازنده، مثبت و تأثیرگذاری داشته‌اند و برای تعالی فرهنگ و تمدن اسلامی تلاش‌های فراوانی انجام داده‌اند.

قسمتی از متن کتاب: امام ذهبی در سیر اعلام النبلا از او(احمد بن شعیب نسائی شافعی) نقل می‌کند که فرمودند: «موقعی که به دمشق رفتم به علت تبلیغات سوء امویان، مردم از امام علی(کرم الله وجهه) به بدی یاد می‌کردند و از او روی گردان بودند، تصمیم گرفتم کتاب خصائص امام علی علیه السلام را تصنیف کنم. امید داشتم خداوند آنان را هدایت کند. (ص ۱۱۲کتاب)

بنابر گزارش اخوت، این کتاب در ۴۰۸ صفحه توسط پژوهشگاه بین المللی المصطفی توسط گروهی از نویسندگان به چاپ رسیده است.

لینک خرید آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics