قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / تعلیقات فقیه البرزی بر کتاب المکاسب
از انتشار کتاب «التنبيه على غرائب من لا يحضره الفقيه» تا احیای یک اثر فقهی از دانشمندان قرن 13 هجری

تازه‌های نشر؛

تعلیقات فقیه البرزی بر کتاب المکاسب

تعلیقات آیت‌الله شیخ محمدباقر نجم‌آبادی از مجتهدان البرزی دوره قاجار بر کتاب المکاسب در ۶۹۶ صفحه در شهر قم منتشر شد.

به گزارش شبکه اجتهاد، این کتاب به کوشش موسسه آیت‌الله بروجردی و با حمایت و پیگیری دکتر محمدعلی نجم‌آبادی در شمارگان هزار نسخه چاپ شده است. نسخه دست‌نویس این کتاب پیش از این در سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران نگهداری می‌شد.

کتاب المکاسب نوشته فقیه نامدار شیعه مرحوم شیخ مرتضی انصاری از مهم‌ترین منابع فقه استدلالی شیعه در باب معاملات و همچنین از زمان نگارش تا کنون، متن درسی حوزه‌های علمیه است. در سنت حوزوی، شرح و تعلیق بر این کتاب از نشانه‌های دانش بالای فقهی حتی قوه اجتهاد است.

آیت الله شیخ محمد باقر نجم آبادی(متولد ۱۲۲۷- درگذشت ۱۳۰۷ شمسی) که ریشه در روستای نجم‌آباد از توابع شهرستان نظرآباد واقع در استان البرز دارد، دانش‌آموخته حوزه علمیه نجف اشرف و از شاگردان حاج میرزا حبیب‌الله رشتی و ملاعلی نهاوندی است که پس از مرگ برادرش آیت‌الله حاج شیخ‌‌هادی نجم‌آبادی، ریاست خاندان علمی و فرهنگی نجم‌آبادی را عهده دار شد. در اخلاق و عرفان، از شاگردان خاص ملا حسینقلی همدانی بود. سید محسن امین عاملی نویسنده کتاب اعیان الشیعه از جمله شاگردان او و آیت‌الله سید شهاب الدین مرعشی نجفی از او اجازه روایت دارد.

نام دیگر آثار چاپ شده و دست نویس برجای مانده از آیت‌الله شیخ محمد باقر نجم آبادی به این شرح است: رساله فی‌المشتق(چاپ سال ۱۳۸۳)، آداب نمازشب، صلوه، کتاب‌الطهاره، اعمال مدینه طیبه، تعقیبات نماز، رساله فی‌کیفیه تطهیرالمیاه، فقه(رساله‌های فقهی) و رساله دست‌نویس تقریرات الفقهیّه به زبان عربی که در کتابخانه مجلس شورای اسلامی نگهداری می‌شود.

آرامگاه شیخ محمدباقر نجم‌آبادی و برادرش شیخ‌‌هادی در یکی از محله‌های قدیمی جنوب شهر تهران واقع است. شیخ محمدباقر مدتی در محله حسن آباد شهر تهران به فعالیت‌های ثبت اسناد رسمی مشغول بود. در سال ۱۳۹۰ سیزده جلد از دفاتر ثبت محضری او در وب سایت «دنیای زنان در عصر قاجار» به مدیریت دکتر افسانه نجم آبادی منتشر شده است.

قهرمان میرزا سالور مشهور به عین السلطنه از رجال دوره قاجار که شیخ محمدباقر را از نزدیک می‌شناخت، وی را «از آقایان خوب طهران و محلّ توجه خلق از حیث قدس و تقوی و نماز جماعت» معرفی کرده است.

گفتنی‌است ،در سال‌‌های اخیر با حمایت و پیگیری دکتر محمدعلی نجم‌آبادی که از پزشکان شناخته شده کشور است، بخشی از آثار مکتوب خاندان علمی نجم‌آبادی شامل کتاب‌های آیت‌الله حاج شیخ‌‌هادی نجم‌آبادی، آیت‌الله حاج آقا محمد نجم‌آبادی، آیت‌الله آقا حسین نجم‌آبادی، آیت‌الله شیخ محمدباقر نجم‌آبادی، شیخ مهدی نجم‌آبادی و آیت‌الله حاج میرزا ابوالفضل نجم‌آبادی منتشر شده است. ایکنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics