قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / تعیین قیمت «فطریه و کفارات» و چند نکته
میزان پرداخت زکات فطره امسال اعلام شد + نظر ۹ مرجع تقلید

یادداشت روز؛

تعیین قیمت «فطریه و کفارات» و چند نکته

در برهه‌ای از تاریخ فقه شیعی نهاد مرجعیت با تفکیک موضوع شناسی از حکم شناسی و اعلام به این که فقیه وظیفه‌ای در ورود به موضوعات و مصادیق به صورت فی‌الجمله دارد و نه بالجمله و لذا در خیلی از امور ورود پیدا نمی‌کردند اما الآن گویا طبق برخی مبانی باید به سمتی رفت که نهاد مرجعیت و تک تک مراجع عظام، شأن بالجمله‌ای در ورود به این مقوله برای خویش قائل‌اند.

به گزارش شبکه اجتهاد، حجت‌الاسلام والمسلمین علی شفیعی مدیر و عضو هیأت علمی گروه فقه و حقوق اسلامی مرکز پژوهش‌های علوم اسلامی و انسانی در یادداشت اختصاصی، پیرامون ملاک و ضابط در تعیین قیمت فطریه و کفارات از سوی دفاتر مراجع، آورده است:

هر ساله در دهه پایانی ماه رمضان دغدغه فطریه و کفارات و چگونگی محاسبه آن و تبعات و پیامدهای آن یکی از چالش‌های نهادهای دینی و حکومتی از یک سو و مقلدان و مؤمنان از سوی دیگر است.

گرچه در برهه‌ای از تاریخ فقه شیعی نهاد مرجعیت با تفکیک موضوع شناسی از حکم شناسی و اعلام به این که فقیه وظیفه‌ای در ورود به موضوعات و مصادیق به صورت فی‌الجمله دارد و نه بالجمله و لذا در خیلی از امور ورود پیدا نمی‌کردند اما الآن گویا طبق برخی مبانی باید به سمتی رفت که نهاد مرجعیت و تک تک مراجع عظام شان بالجمله‌ای در ورود به این مقوله برای خویش قائل‌اند و لذاست که باید در ضوابط و معیارهای این ورود حداکثری فضای مباحث عالمانه را باز کرد تا به یک افق مشترک و کم آسیب رسید.

قیمت اقلام مورد محاسبه در تعیین فطریه و کفاره از جنس مباحث پیش گفته است که دستگاه مرجعیت با ورود در این امر که یک نکته کاملاً ریز و مصداقی است گمان می‌کند به حل مساله کمک می‌کند اما دریغ که این خود یک مسئله مشکل آفرین است و می‌تواند تبدیل به یک آسیب جدی شود.

ad8e2ce499ff18c5e13927b7d5449859_XLسؤال روشن در این بحث این است: آیا قیمت اقلام پایه در امر فطریه و کفارات قیمت بازار است یا قیمت دلالی است یا قیمت تضمینی خرید دولت از کشاورز است؟

بگذارید مصداقی‌تر بحث کنیم. امسال دفاتر حضرات آقایان مراجع قیمت برنج را برای پرداخت فطریه ۱۵ هزار تومان مشخص کرده‌اند؛ سؤال روشن از این گرامیان این است: این قیمت تمام شده بازار است؟ یا قیمت خرید تضمینی دولت است؟ و یا قیمت خرید دلالان از کشاورزان است؟

آن چه این سؤال را که در ابتداء یک مسئله کم اهمیت جلوه می‌کند به دغدغه اصلی نگارنده تبدیل کرده است دو نکته است: الف) عدم توجه به ترابط اصدار فتاوای فقهی با زندگی فردی و اجتماعی مقلدان؛ ب) عدم توجه به مدیریت اجتماعی و سیاسی فقه در دوره معاصر؛ دو نکته‌ای که هر دو در جهان جدید پذیرفتنی نیستند و می‌تواند فقه و نهاد مرجعیت را با بحران مواجه کند.

لوازم و پیامدهای پاسخ به سؤال چیستی ملاک و ضابطه تعیین قیمت فطریه و کفارات می‌تواند نکات متعددی باشد که از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱- رسمیت بخشی به نهاد قیمت گذار و پیامدهای آن

این قیمت اعلامی از طرف نهاد مرجعیت با هر یک از سه نهاد تعیین کننده قیمت (دلالان؛ دولت؛ بازار «قیمت پایانه‌ای») هم سو باشد نوعی رسمیت بخشی به آن نهاد است که این نکته پیام‌های اقتصادی و فرهنگی و… می‌تواند داشته باشد؛ و لذا اگر هم سو با خرید دلالان از کشاورزان بر روی زمین باشد که نوعاً ثمن بخس است و از قیمت تضمینی هم کمتر است علاوه بر آن که نوعی اجحاف در حق کشاورزان است مشروعیت بخشی به نهاد دلالی در معادلات مالی است که اگر قیمت تضمینی مورد توجه باشد به مشروعیت بخشی نهاد اقتصادی دولت –حکومت- می‌انجامد.

در سال ۹۴ معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی قیمت خرید تضمینی هر کیلو گرم برنج خزر، شیرودی، فجر و کشوری با ۱۵ درصد رشد نسبت به سال قبل را ۳۶ هزار و ۸۰۰ ریال، برنج سپیدرود و گوهر با ۱۱ درصد افزایش در مقایسه با سال قبل را ۳۱ هزار و ۶۳۵ ریال و برنج ندا، کوهسار، دانیال، عنبر نجفی، سازندگی و کامفیروز هر کیلوگرم ۲۶ هزار و ۲۵۰ ریال اعلام می‌کند در حالی که قیمت اعلامی آن برای فطریه هر نفر چیز دیگری بود و امسال هم عیناً همین اتفاق افتاده است.

۲-  قواعد فقهیه و قیمت گذاری فطریه و کفارات

نکته بعدی نسبت این امور با قواعد فقهیه است. در فقه قواعدی هم چون نفی سبیل؛ اعانه بر اثم و… داریم که اگر به آن‌ها به دید دقیق‌تری توجه شود پاره‌ای از این رفتارها می‌تواند مورد سؤال جدی قرار گرفته و تبدیل به یک چالش شود.

اگر قیمت پایه برنج ۵۰۰۰ هزار تومان باشد و این قیمت هم قیمت برنج خارجی باشد ما با دو سؤال جدی مواجه می‌شویم: الف) این تعیین قیمت به نوعی ترویج و تبلیغ مصرف برنج خارجی و گندم خارجی است و در دراز مدت می‌تواند سیطره دیگران را بر بازار داخلی به دنبال داشته است که این ترس سیطره غیر مسلمانان را دارد و با قاعده نفی سبیل هم خوان و هم سو نیست و ب) تضعیف تولیدات داخلی و ظلم و ضرر به کشاورزان ما را به دنبال دارد که با قواعدی هم چون لاضرر و اعانه بر اثم و … می‌تواند در تهافت باشد.

فرض را بر این بگذارید که برخی فطریه خود را پول نپردازند و خود برنج را بپردازند و مشخص هم هست که قیمت اعلامی در فرد خارجی و مصداق بیرونی‌اش برنج غیر ایرانی است این فتوی حداقل در این بازه زمانی می‌تواند ضربه‌ای بر تولید داخلی و رونق تولیدات خارجی را به دنبال داشته باشد که نهاد مرجعیت نمی‌تواند نسبت به آن بی طرف یا بی تفاوت باشد.

روشن هم هست که توصیه به قوت غالب هم با توجه به ذهنیت‌هایی که در اثر حیل شرعیه در میان برخی متشرعان وجود دارد تأمین کننده دغدغه‌های فوق نیست.

۳- فقه حکومت و قیمت گذاری

پیامد دیگر تعیین ملاک و ضابط در تعیین قیمت به نسبت فقه و حکومت یا رابطه فقه و حکومت بر می‌گردد. آن چه الآن دارد اتفاق می‌افتد تداعی کنند نگاه فردی به فقه است و جای خالی حکومت در فقه را به خوبی نشان می‌دهد. نگارنده -همان‌گونه که در بحث رؤیت هلال هم نوشت- معتقد است اموری این‌گونه که جنبه‌های مختلف اجتماعی و سیاسی و اقتصادی و … دارند را باید به دستگاه و نهاد حکومت نهاد و حداکثر باید در این بخش جنبه نظارتی را به نهاد مرجعیت وانهاد نه بیشتر؛ چرا که اختلاف در این امور و آراء متشتت در این حوزه‌های ذوالوجوه می‌تواند علاوه بر آن که نظم پیرامونی را در هم ریزد، تبعاتی داشته باشد که تنها در افق حاکمیتی قابل فهم و رصد کردن‌ است؛ لذا فارغ از این که حکومت موصوف به صفت عدل است یا نیست این‌گونه امور را نمی‌توان از قلمرو حکومت بیرون کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics