قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / تمدن نوین اسلامی از منظر رهبر انقلاب/ سیدمحمدحسین متولی امامی
پایه‌های تمدن نوین اسلامی از منظر رهبر انقلاب/ سیدمحمدحسین متولی امامی

شرحی از جلسه ملاقات با مقام معظم رهبری؛

تمدن نوین اسلامی از منظر رهبر انقلاب/ سیدمحمدحسین متولی امامی

رهبری فرمودند: وقتی ما می‌گوییم انقلاب اسلامی هدفش تمدن نوین اسلامی است، یعنی نباید آن‌را به یک پدیده سیاسی تقلیل دهیم. انقلاب اسلامی سعی کرد حیات و زندگی را عوض کند. ما نخواستیم فقط یک جامعه انقلابی درست کنیم، بلکه می‌خواستیم یک پدیده‌ای ایجاد شود که دنیا را فرا بگیرد که البته شرط‌ش تشکیل دولت اسلامی و جامعه اسلامی است.

شبکه اجتهاد: روز پنج‌شنبه ۱۱بهمن۹۷، با جمعی از محققان عرصۀ تمدن نوین اسلامی، خدمت مقام معظم رهبری رسیدیم و نماز مغرب و عشا را با ایشان خواندیم و بلافاصله وارد جلسه شدیم. رهبری عزیز، باهوش و دقیق در مسائل علمی.

در جمع ما افرادی چون دکتر پارسانیا، استاد واسطی، استاد طاهرزاده، دکتر بابایی، دکتر ذوعلم ، دکتر الویری، دکتر جهان‌بین و… بودند.

رهبری تک به تک ما را چشم در چشم با نگاه محبت‌‌آمیزی مورد تفقد قرار دادند و  فرمودند: «الآن ساعت شش و نیم است. من تا هشت خدمت شما هستم».

قرار بود تعدادی از دوستان صحبت کنند که بنده هم جزو آن‌ها بودم. مقام معظم رهبری با دقت به سخنان و مباحث افراد جلسه گوش می‌دادند.

دکتر الویری تعریفی از بینش تمدنی ارائه کردند. استاد طاهرزاده زاویه بحث را به زمینه‌های افول تمدن غربی کشانیدند. استاد واسطی بحث خوبی در موضوع فقه تمدن‌ساز، با عنوان فقه فرآیندی ارائه کردند که رهبری فرمودند: «این فقه فرآیندی جالب بود!». دکتر بابایی سه مسأله اساسی تمدن نوین اسلامی را تعیین نسبت ما و غرب، یأس امت اسلامی و سرعت تحولات دانست. دکتر لک‌زایی هم به تشکیلاتی شدن ارتباط پژوهش‌گران حوزه تمدن و تشکیل ستاد پی‌گیری تمدن نوین اسلامی اصرار داشتند.

بنده در باب بحران تمدن ایران امروز، الگوی تصرف و چگونگی نظام‌سازی فقهی مطالبی عرض کردم. البته دوستان دیگری هم سخن گفتند که تا حدود ساعت هفت و نیم به طول انجامید.

بعد از سخنان یک‌ساعتۀ ما، مقام معظم رهبری نظرات‌شان را درباره مباحث جلسه فرمودند که بخشی از آن در ذیل می‌آید:

۱- من بعد از جلسه باید یک سجده شکر بجا آورم. از حضور شماها خرسند شدم و چشم ما روشن شد. من خودم، تصور این سطح علمی را نداشتم.

۲- خوشحالم که مباحث نظری تمدن نوین اسلامی تا حدود مطلوبی انجام شد. اما پراکنده نباشید، کنار هم باشید تا بتوانید یک جریان فکری درست کنید. البته با این‌که عده‌ای گفتند ستاد درست کنیم، تجربه من این است که این ستادسازی‌ها راهگشا نیست. اما کنار هم باشید، هم‌فکری کنید و هم‌دیگر را کامل کنید.

۳- در مباحث نظری غرق نشوید. قبل از انقلاب یک عده‌ای از روشن‌فکران، ساعت‌ها بحث نظری می‌کردند و در مسائل ذهنی غرق می‌شدند که فایده‌ عملی هم برای انقلاب اسلامی نداشت. ناظر به عمل فکر کنید.

۴- وقتی ما می‌گوییم انقلاب اسلامی هدفش تمدن نوین اسلامی است، یعنی نباید آن‌را به یک پدیده سیاسی تقلیل دهیم. انقلاب اسلامی سعی کرد حیات و زندگی را عوض کند. ما نخواستیم فقط یک جامعه انقلابی درست کنیم، بلکه می‌خواستیم یک پدیده‌ای ایجاد شود که دنیا را فرا بگیرد که البته شرط‌ش تشکیل دولت اسلامی و جامعه اسلامی است.

۵- ما اگر تمدن نوین اسلامی را در یک نقطه جغرافیایی ایجاد کردیم، خود به خود منتشر می‌شود. ما با غرب مخالفیم اما نمی‌خواهیم غرب را تخریب کنیم. با ایجاد این تمدن، مردم دنیا به تدریج گرایش پیدا می‌کنند و غرب خودش افول می‌کند. یک جمله‌ای از سید قطب از گذشته در ذهن من مانده که می‌گفت: ما برای تبلیغ اسلام، همین که یک ده را خوب بسازیم، خود به خود فراگیر می‌شود.

۶- تمدن نوین اسلامی را به مردم خودمان و مردم دنیا، به صورت قابل فهم معرفی کنید. متأسفانه جهان اسلام و حتی برخی از مردم خود ما، هنوز مرعوب غرب هستند و درک صحیحی از تمدن نوین اسلامی ندارند.

۷- به نظر من، پایه‌های تمدن نوین اسلامی: توحید، عبودیت، کرامت انسان و سبک زندگی است.

۸- تمدن اسلامی هم انسان‌محور است، اما انسان با خدا.

۹- امیدوارم پایه‌های قوی تمدن نوین اسلامی را شما ایجاد کنید. شجاعت و جسارت در این عرصه داشته باشید، اما با یک ادبیات علمی فاخر، تا این سخنان بتواند در جوامع نخبگانی اثرگذار باشد.

در پایان یک عکس دست جمعی با هم گرفتیم. سپس من جلو رفتم و کتاب‌هایم را به ایشان هدیه دادم و از ایشان انگشتر زیبایی هدیه گرفتم. سرم را روی شانه رهبر عزیز انقلاب اسلامی گذاشتم و ایشان را بوسیدم و…. جلسه تمام شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics