قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / تمدّن ما ایرانی‌ها در تدیّن ماست/ روزگار نه بد است نه خوب! روزگار را دولت و ملت می‌سازند
تمدّن ما ایرانی‌ها در تدیّن ماست/ روزگار نه بد است نه خوب! روزگار را دولت و ملت می‌سازند

آیت‌الله‌ جوادی آملی:

تمدّن ما ایرانی‌ها در تدیّن ماست/ روزگار نه بد است نه خوب! روزگار را دولت و ملت می‌سازند

آیت‌الله جوادی آملی با بیان اینکه تمدّن ما ایرانی‌ها در تدین ماست، گفت: ما اگر همین ظواهر را در بحث حلال و حرام، عمل کنیم، هیچ مشکلی نداریم. همان بیان نورانی حضرت امیر که فرمود «یئِسَتْ مَطَامِعُ‏ الْأَعْدَاءِ»،  نه ترامپ حق غلط‌کاری و فضولی را دارد، نه بیگانه حق عربده‌کشی را دارد.

به گزارش شبکه اجتهاد، آیت‌‌الله عبدالله جوادی آملی در جلسه درس اخلاق هفتگی خود در روستای احمدآباد شهرستان دماوند، در بخشی از سخنان خود به مشکلات اقتصادی جامعه اشاره کرد و ابراز داشت: وجود مبارک حضرت امیر(ع) فرمود: تاریخ و زمان را متزمنین می‌سازند. «روزگار بد است، روزگار خوب است» معنی ندارد، روزگار نه بد است نه خوب! روزگار را دولت و ملت می‌سازند. این بیان نورانی حضرت است فرمود: مردم! اگر دولت خوب باشد، ملت خوب باشد، حقوق متقابل را ادا کنند: «هناک سلم الزمان» زمان پاک می‌شود. اما اگر کسی ـ معاذالله ـ موش‌صفت زندگی کند، اهل احتکار باشد و جامعه را ملتهب کند، روزی خدا را بگیرد در انبارها حبس بکند، این چه صلاحی است؟! «هناک فسد الزمان».

معظم‌له ادامه داد: چرا می‌گویند مرکّب عالم از خون شهید بالاتر است؟  اگر شهید کسی است که کشور را طیب و طاهر می‌کند: «طِبْتُمْ وَ طَابَتِ الْأَرْضُ الَّتِی فِیهَا دُفِنْتُمْ»، مرکّب عالم هم می‌تواند کشور را پاک کند. باران که کشور را پاک نمی‌کند! اگر یک جایی ذبح و نهری بود و خونی ریخته شد بله! باران پاک می‌کند. اما اختلاس و نجومی را باران پاک نمی‌کند، خون شهید و مرکّب عالم، اینها را پاک می‌کند. وقتی کشوری که همه چیز دارد، یک عده با احتکار و غیر احتکار این کشور را ملتهب کردند، این نه خدا خوشش می‌آید، نه پیغمبر خوشش می‌آید.

نه ترامپ حق غلط‌کاری و فضولی را دارد، نه بیگانه حق اربده‌کشی را

آیت‌الله جوادی آملی خاطرنشان ساخت: بعضی از گناهان را خدای سبحان ممکن است عفو کند یا به قیامت واگذار کند؛ اما بعضی از گناهان را او «أَشَدُّ الْمُعَاقِبِینَ فِی مَوْضِعِ النَّکَالِ وَ النَّقِمَه»  و نیز «سریع الانتقام» هم هست؛ فرمود ما آبروی اینها را در دنیا و آخرت می‌بریم. وقتی همه چیز در این کشور هست؛ به اندازه کافی ارز هست، سکه است، جمعیت است، مواد است، چرا احتکار می‌کنید؟! چرا بازار را ملتهب می‌کنید و خون شهدا را هدر می دهید؟! چنین افرادی را خدا رها نمی‌گذارد. این: ﴿لَهُمْ خِزْی فِی الدُّنْیا وَ لَهُمْ فِی الْآخِرَهِ﴾؛  یعنی چه؟ فرمود: ما آبروی بعضی‌ها را هم در دنیا می‌بریم، هم در آخرت. این نظیر ترک صوم و صلات نیست که امید بخشش باشد و اگر هم باشد در قیامت هست! نه، فرمود: شما حق مسلّم مردم را، خون پاک شهدا را دارید از بین می‌برید، من کاری می‌کنم که «مسلوب الحیثیه» شوید.

آیت‌الله جوادی در بخش پایانی سخنان خود تاکید کرد: تمدّن ما ایرانی‌ها در تدین ماست و لاغیر. ما اگر همین ظواهر را در بحث حلال و حرام، عمل کنیم، هیچ مشکلی نداریم. همان بیان نورانی حضرت امیر که فرمود «یئِسَتْ مَطَامِعُ‏ الْأَعْدَاءِ»، نه ترامپ حق غلط‌کاری و فضولی را دارد، نه بیگانه حق اربده‌کشی را دارد، فرمود: تمام دشمنان ناامید هستند. شما همین کارهای عادی را بکنید، حلال و حرام خدا را رعایت کنید! احتکار نکنید، گران نفروشید، آنگاه دشمن ناامید می‌شود. وقتی این کار از ما برمی‌آید و هم می‌توانیم به بهشت برویم هم دنیا را بهشتی کنیم، چرا نکنیم؟ این ایام و این دعاها برای همین است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics