قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / توصیه آیت‌الله جوادی آملی به مسافران نوروزی
امیدواریم جامعه اسلامی ما این چنین باشد

توصیه آیت‌الله جوادی آملی به مسافران نوروزی

آیت‌الله جوادی آملی گفت: حدّاکثر ده یا بیست درصد علت تصادفات را آسیب‌های جاده‌‌ای شامل می‌شود، ۸۰ یا ۹۰ درصدش مربوط به دشمن داخلی است که شناخته‌ شده نیست و آن غرور، خودخواهی‌ها، اینکه من باید جلو بروم، کمالم در این است که تند بروم و مواردی از این دست می‌باشد.

به گزارش شبکه اجتهاد، به مناسبت شروع ایام تعطیلات سال جدید و آغاز مسافرت‌های نوروزی هموطنان، گزیده‌ای از توصیه‌های آیت‌الله عبدالله جوادی آملی به مسافران نوروزی بازنشر می‌شود:

آیت‌الله جوادی آملی در یکی از دیدارهای خود با مسئولان راهنمایی و رانندگی، بعد از طرح مسئله آسیب‌شناسی درونی و بیرونی انسان به مسئله پرهیز از غرور و خودخواهی اشاره کرده و بیان داشت: نکته‌ای که هم مربوط به سفر و ایام نوروز است و هم خود ما و هم مربوط به تمام سال می‌شود، این است که باید آسیب‌شناسی داشته باشیم، دشمن‌شناسی داشته باشیم، ما همه آسیب‌ها و دشمن‌های بیرونی و برون‌مرزی را به حساب می‌آوریم و درصدد درمان آن هستیم، جاده، خودرو، قانون راهنمایی و رانندگی، سرعت مجاز و غیر مجاز و حقّ تقدم را حساب می‌کنیم، همه اینها لازم است، اما اینها حدّاکثر ده یا بیست درصد آسیب‌های جاده‌‌ای را شامل می‌شود، هشتاد یا نود درصدش مربوط به دشمن داخلی است که شناخته‌شده نیست و آن غرور، خودخواهی‌ها، اینکه من باید جلو بروم، کمالم در این است که تند بروم و مواردی از این دست می‌باشد.

ایشان ادامه داد: ما باید این دشمن را بشناسیم، و اگر نشناختیم صد درصد زیانبار است، چرا که او انسان را تحریک می‌کند، می‌گوید شما این کار را بکن، حالا زود رفتی به کجا رسیدی؟! چطور شد؟! چه کسی می‌گوید زود برو؟ عقل می‌گوید یا هوس می‌گوید؟ اینها که در جاده می‌روند، اینها که حادثه‌ سازند، همه‌ شان خیال می‌کنند حقّ تقدم دارند، این طور نیست! بر فرض شما جلو رفتید چه کمالی است؟ چه فضیلتی است؟ اینجا مگر المپیاد ریاضی است، شما اول بشوید؟!

آیت‌الله جوادی آملی افزود: البته خودرو باید ایمن باشد، جاده باید خوب باشد، اما در همین جاده، همین خودرو، آدم‌های عاقل سالیان متمادی همین راه را رفتند بدون تصادف، الآن راننده‌های محترمی وجود دارند که در طول سی سال ممکن است یک تصادف نداشته باشند، یک راننده عقل‌ مدار و خردمحور همین جاده را با همین اتومبیل بدون تصادف طی می‌کند برای اینکه او دشمن درونی را شناخته و آن را مهار کرده است.

معظم‌له سپس با اشاره به کلامی از امیرالمومنین علیه‌السلام، اظهار داشت: این بیان نورانی علی‌ بن‌ ابی‌طالب (ع) است که فرمود: «الهوی شریک العمی» یک انسان نابینا اگر بخواهد پشت فرمان بنشیند، خطرش قطعی است؛ یک انسان هوسران و مغرور هم پشت فرمان بنشیند، همین است؛ بیان معصوم است که هواخواهی یک نحو کوری است و کور اگر پشت فرمان بنشیند، تصادف قطعی است. ما این غرور و خودخواهی را، این سفاهت را که خیال می‌کنیم اگر کسی تند براند هنرمند است، یا به کمال رسیده، تا این را نشناسیم، آن ۹۰ درصد خطرات را نمی‌شناسیم.

آیت‌الله جوادی آملی در پایان سخنانشان بر ضرورت شناخت دشمن درونی انسان تاکید کرده و اذعان داشت: مسبّب این تصادفات جز دشمن درون نیست، تمام مشکل در درون خود ماست، ما اگر واقعاً این مشکل غرور و خودخواهی و اینها را حل کنیم، اگر واقعاً دشمن درونی را بشناسیم، نه تنها در نوروز، بلکه در کلّ سال محفوظیم؛ نه تنها در مسافرت، که در حضر هم محفوظیم؛ نه تنها در مسائل عادی اجتماعی، که در مسائل سیاسی و فرهنگی هم محفوظیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics