قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / جامعه با عزاداری دچار افسردگی نمی‌شود/ هیچ‌گاه اصل عزاداری نفی نشده است
دوشنبه‌های «فقه مقاصدی» در مدرسه تخصصی فقه امام کاظم(ع)

در همایش آموزشی «مبلغان و شبهات عاشورایی» در مشهد عنوان شد:

جامعه با عزاداری دچار افسردگی نمی‌شود/ هیچ‌گاه اصل عزاداری نفی نشده است

همایش آموزشی مبلغان و شبهات عاشورایی با همکاری نهادهای حوزوی، سازمان تبلیغات اسلامی و پژوهشگاه باقرالعلوم (ع) در مرکز همایش‌های آستان قدس رضوی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار اجتهاد، در این همایش حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر محسن الویری عضو هیات علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) و حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر غلامرضا صدیق اورعی عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی با بررسی شبهات عاشورایی در این زمینه سخنرانی کردند.

در ابتدای همایش حجت‌الاسلام والمسلمین لطفیان مدیر کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی گفت: این همایش حاصل همفکری و مساعدت نهادهای حوزوی و پژوهشگاه باقرالعلوم (ع) است، که امیدواریم نتیجه آن توانمندی مبلغان در نقد و بررسی شبهات جدید رسانه‌ای باشد.

روایتی امام رضا(ع) پیرامون شبهات القائی دشمنان

وی با تحلیل روایتی از امام رضا (ع) پیرامون شبهاتی القائی دشمنان اسلام تصریح کرد: امام رضا (ع) در این روایت بیان می‌کنند که دشمنان اسلام در قالب بیان فضائل حضرت امیرالمؤمنین سه دسته شبهه را وارد دین می‌کنند، اول اینکه فضائل را طوری مطرح می‌کنند که منجر به غلو و تکفیر شیعیان می‌شود، دوم در باب اجتهاد خلفاء که آن‌ها را خطا کار معرفی می‌کند و در نتیجه اینکه کوتاهی ائمه نسبت هدایت موجب انحراف و خطا در امور مسلمین شده تا اهل بیت را فضای عصمت خارج کنند و سوم روایت‌هایی که به دشنام می‌دهد مخالفان اهل بیت را تا با این کار دشنام دادن اهل بیت مجاز شود.

لطفیان افزود: پس باید هوشیار و مراقب بود گاهی دشمنان مقدمات و زمینه شبهه را فراهم می‌کند و شبهه در این فضا رشد می‌کند و بهترین روش برای رهایی از این شبهات پیروی از طریقه اهل بیت علیهم‌السلام است.

هیچ‌گاه اصل عزاداری نفی نشده است

در ادامه همایش حجت‌الاسلام دکتر الویری با بررسی شبهات از دیدگاه جامعه شناختی گفت: درباره شبهاتی که بین مذاهب اسلامی در خصوص واقعه عاشورا و عزاداری‌ها مطرح است بایست به نکات ریشه‌ای دقت کرد، در تشخیص شبهات لازم است شبهه ریشه یابی شود گاهی با توجه به اختلاف فقهی موجود بین شیعه و اهل سنت مشاهده می‌کنیم که مصادر شرعی این دو مذهب متفاوت است، حال اینکه اگر این اختلاف فقهی از سوی بزرگان پذیرفته شده ایجاد چنین شبهه‌ای ممکن می‌شود به دلیل اینکه معیارها متفاوت است.

وی با بررسی و تحلیل شبهات مربوط به واقعه عاشورا اظهار داشت: هیچ‌گاه اصل عزاداری نفی نشده است، اینکه امام حسین (ع) بعد از شهادتشان به عزاداری نکردن توصیه می‌کنند به دلیل آن موقعیت خاص و مسئولیت بزرگ حضرت زینب است، ضمن اینکه دلالت این سخن امام باید بررسی شود. درباره ساخت حسینیه‌ها در کنار مساجد هم باید گفت؛ هرکدام از این‌ها کار کرد خود را دارند در اعتقادات شیعه و برای تعظیم شعائر و عزاداری امام حسین (ع) حسینیه‌ها ساخته شدند چرا که در هر جامعه‌ای آموزه‌های فکری آن در فضای کالبدی جامعه اثر دارند.

جامعه هیچ‌گاه با عزاداری دچار افسردگی نمی‌شود

همچنین در بخش دیگری از این همایش حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر اورعی اثرات اجتماعی شبهات عاشورایی را بررسی و تصریح کرد: جامعه هیچ‌گاه با عزاداری دچار افسردگی نمی‌شود، انسان از نیاز‌های اساسی‌اش ارتباط اجتماعی است اگر کسی خودش را منزوی کرد افسرده می‌شود، ریشه افسردگی اضمحلال روابط اجتماعی و قطع صله رحم است نه عزاداری، در عزاداری‌ها افراد در مراسم جمعی حضور دارند این پیوست و همبستگی هیچ گاه باعث افسردگی نمی‌شود این نکته را روانشناسان بالینی تایید می‌کنند.

وی افزود: این تعاملات اجتماعی همراه با عاطفه مثبت در ما حس همبستگی ایجاد می‌کند در دین اسلام سفارش شده که هدیه ایجاد عاطفه می‌کند، اطعام یکی از هدایایی است که بیشتر ایجاد عاطفه می‌کند. در همین مراسمات عزاداری غیر از موعظه، سفره‌های نذر و غذا برپاست که باعث همبستگی ست.

اورعی اظهار داشت: این‌طور شبهه شده که این هزینه‌ها را به فقرا بدهیم تا اقتصاد تقویت شود اما در این غذا دادن، مهم اطعام است بالاخره هزینه صورت گرفته این بجای تضعیف اقتصاد آن را تقویت و تحریک می‌کند، افزایش تقاضا تولید را به همراه دارد و افزایش تولید موجب می‌شود اقتصاد تقویت شود. با این کار اقتصاد تخریب نمی‌شود. ریشه خرابی مصرف زیاد غذا نیست. علاوه بر اینکه این غذا دادن موجب افزایش همبستگی و افزایش اعتماد در بین جامعه است، چرا که بسیاری از مجالس را افراد غنی برگزار می‌کنند و بعضاً هزینه‌های زیادی هم صورت می‌گیرد که بدست افراد کم بضاعت تر می‌رسد و فاصله طبقه غنی و ضعیف را کم می‌کند و این عطا اثرش بهبود روابط اجتماعی است.

گفتنی است در حاشیه این همایش نمایشگاهی برای معرفی و شناسایی گروه‌های مختلف القاء کننده شبهات دینی و اجتماعی از طریق شبکه‌های ماهواره‌ای و شبکه‌های اجتماعی برگزار شده بود.

گزارش تفصیلی این همایش یک روزه در «شبکه اجتهاد» به زودی منتشر خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics