قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / جامعه مدرسین در کنار سیاست است و سعی دارد به دستورات مراجع با دید احترام بنگرد
جامعه مدرسین در کنار سیاست است و سعی دارد به دستورات مراجع با دید احترام بنگرد

محسن فقیهی:

جامعه مدرسین در کنار سیاست است و سعی دارد به دستورات مراجع با دید احترام بنگرد

جامعه مدرسین برخلاف عده‌ای، در ابعاد سیاسی قبول دارد که اسلام جدای از سیاست نیست و در کنار سیاست است. همچنین حریم مراجع معظم تقلید را نیز حفظ می‌کند و سعی دارد به دستورات مراجع معظم تقلید با دید احترام بنگرد. این تشکل سیاسی حوزوی با اهدافی که دارد سعی می‌کند به اسلام واقعی نزدیک شود و به آن عمل کند.

به گزارش شبکه اجتهاد، ‌‌‌حجت‌الاسلام والمسلمین محسن فقیهی در مورد فلسفه نهاد سیاسی حوزوی، جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، گفت: جامعه مدرسین جمعی از مدرسین سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم هستند که برای پیاده کردن اسلام ناب محمدی تأسیس شده تا افکار اسلام ناب محمدی به عنوان اسلام واقعی در جامعه پیاده شود. تشکلی که به نام جامعه مدرسین وجود دارد بدین منظور است که اهداف اسلام واقعی را در مرحله اول بیان و در مرحله دوم پیاده کند و در این رابطه آنچه مرحوم امام خمینی(ره) در کتاب‌‌ها و درس‌‌هایشان بیان فرمودند، اهدافی است که برای جامعه مدرسین وجود دارد در حقیقت جامعه مدرسین سعی دارد همان نظرات مرحوم امام خمینی(ره) و همچنین مقام معظم رهبری را پیاده کند.

جامعه مدرسین اهداف اسلام واقعی را بیان و در عمل پیاده می‌کند

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به شفقنا گفت: جامعه مدرسین آنچه از فرمایشات رهبری وجود دارد را پیگیری می‌کند تا اهدافی که ایشان ترسیم فرمودند در جامعه پیاده شود، بنابراین در مرحله اول اسلام واقعی مورد نظر است و امام راحل و مقام معظم رهبری به عنوان الگوی جامعه اسلامی مطرح هستند که جامعه مدرسین در ابعاد مختلف عبادی و اسلامی این اهداف را تعقیب می‌کند و سعی دارد این اهداف اسلام واقعی و آنچه که مرحوم امام بیان فرمودند و عمل کردند و آنچه مقام معظم رهبری می‌فرمایند و عمل می‌کنند را به عنوان سرلوحه کار جامعه مدرسین قرار دهند.

او اظهار کرد: جامعه مدرسین همچنین حریم مراجع معظم تقلید را نیز حفظ می‌کند و سعی دارد به دستورات مراجع معظم تقلید با دید احترام بنگرد. این تشکل سیاسی حوزوی با اهدافی که دارد سعی می‌کند به اسلام واقعی نزدیک شود و به آن عمل کند.

فقیهی در مورد اندیشه‌‌های سیاسی جامعه مدرسین گفت: جامعه مدرسین برخلاف عده‌ای، در ابعاد سیاسی قبول دارد که اسلام جدای از سیاست نیست و در کنار سیاست است؛ اسلام آمریکایی فکر می‌کند سیاست جدای از دین است یعنی مردم دین داشته باشند، ولی به سیاست دخالت نکنند، اما اسلام واقعی از نظر جامعه مدرسین اسلامی است که از فرمایشات مرحوم امام(ره) و مقام معظم رهبری گرفته شده و ابعادی دارد که یک بُعد آن عبادی، نماز، روزه و امثال اینهاست ولی یک بُعد آن هم سیاسی است که ولایت فقیه از ارکان این بُعد سیاسی دین و اسلام است. مرحوم امام(ره) مساله ولایت فقیه را با اهمیت کامل در کتاب‌‌هایشان بیان فرمودند و قبل از آن هم دیگران و علمای بزرگ مانند مرحوم نائینی مساله ولایت فقیه را مطرح فرمودند و مورد توجه همه علماست، در حال حاضر هم جامعه مدرسین در حوزه علمیه با احترامی که نسبت به مراجع معظم تقلید دارند، نماد افکار مرحوم امام و مقام معظم رهبری هستند تا اهداف اسلام واقعی را پیدا کنند.

او در پاسخ به اینکه فرایندهای داخلی این نهاد تا چه اندازه دموکراتیک بوده و تا چه اندازه درب‌‌های این نهاد برای اعضای جدید باز است؟ اظهار کرد: اعضای جدید جامعه مدرسین باید با رأی اکثریت اعضا، وارد تشکل شوند، ولی طبق اساسنامه کسانی که مایل باشند در جامعه مدرسین وارد شوند باید تحت یک ضوابطی باشد، ضمناً رأی گیری می‌شود و اعضای جدید با رأی اکثریت انتخاب می‌شوند.

جریانات هر چه به اسلام نزدیک تر باشند به جامعه مدرسین هم نزدیک تر خواهند بود

او در پاسخ به اینکه جامعه مدرسین حوزه علمیه در قالب جناحی یا فراجناحی عمل می‌کند؟ گفت: اهداف جامعه مدرسین همان اسلام واقعی است، در حقیقت اینگونه نیست که به جناح خاصی وابسته باشد و فوق جناح‌‌هاست یعنی جناح‌‌ها باید خودشان را با جامعه مدرسین تطبیق دهند، جامعه مدرسین می‌خواهد آنچه واقعیت اسلام ناب محمدی است را تعقیب کند و حتی نمی‌خواهد در یک مورد از جریان اسلام فاصله بگیرد لذا جریانات دیگر هر چه به اسلام نزدیک تر باشند طبعاً به جامعه مدرسین هم نزدیک تر خواهند بود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در مورد جناحی یا فراجناحی بودن جامعه مدرسین، گفت: اینطور نیست که جامعه مدرسین دنبال جناح باشد یا روی جناح راست و چپ تمرکز داشته باشد بلکه فراجناحی است. اصل نظام، تقویت نظام و تقویت مقام معظم رهبری خط قرمز جامعه مدرسین است.

او به منزلت جامعه مدرسین در میان افکار عمومی و حوزویان اشاره و خاطرنشان کرد: جامعه مدرسین به عنوان یک ارگان رسمی است که ارتباط با حکومت و نظام دارد و نظام تا حدودی با جامعه مدرسین همراه هستند، بالاخره وزرا، وکلا و شخصیت‌‌های نظام با جامعه مدرسین در ارتباط هستند و توصیه‌‌های اسلامی که مربوط به پیاده کردن اسلام ناب محمدی است، از ناحیه جامعه مدرسین به آقای رئیس جمهور و وزار داده می‌شود، مسئولان هم آن مقدار که بتوانند انجام می‌دهند، اینکه آنها در مقام عمل از توصیه‌‌های جامعه مدرسین پیروی می‌کنند یا نمی‌کنند بحث دیگری است، اما کار جامعه مدرسین این است که اسلام را در ابعاد سیاسی، اجتماعی و عبادی در جامعه پیاده شود و توصیه‌‌های آن فرهنگی، اجتماعی و سیاسی است.

فقیهی در پاسخ به اینکه ارتباط جامعه مدرسین با حکومت در دوره‌‌های مختلف چگونه تعریف می‌شود؟ گفت: معمولاً این ارتباط برقرار است یعنی از هر حکومتی که تشکیل شده، معمولاً آقای رییس جمهور و وزرا در جامعه مدرسین مطالبی را بیان کردند و اعضای جامعه مدرسین هم مطالبی که مدنظر داشته را مطرح کرده است؛ در دولت فعلی هم آقای رییس جمهور و وزرا به هر مناسبتی به جامعه مدرسین آمدند، گاهی از ناحیه آنها تقاضای ملاقات می‌شود و گاهی از سوی جامعه مدرسین برای ملاقات صحبت می‌شود. در هر صورت روابط وجود دارد و ارتباطات برقرار است و توصیه‌‌های اسلامی که در ابعاد مختلف هست را بیان می‌کنند، حال اینکه برخی از بحث‌‌های مطرح شده را انجام می‌دهند یا نمی‌دهند مطلبی است که مقداری به امکانات و مقدوراتی که دارند مربوط می‌شود.

مهمترین اشتباهات جامعه مدرسین حوزه علمیه

فقیهی در پاسخ به اینکه مهمترین اشتباهات جامعه مدرسین حوزه علمیه از بدو تاسیس چه بوده است؟ گفت: نظر جامعه مدرسین این است که حقایق را بیان کند نه سیاست‌‌هایی که دور از حقیقت است، مثلاً فرض کنید در دوره‌‌هایی که آقای بنی صدر رییس جمهور شد همه می‌دانستند که آقای دکتر حبیبی رأی نمی‌آورد، ولی تشخیص جامعه مدرسین این بود که آقای دکتر حبیبی صلاحیت برای ریاست جمهوری را بیشتر از بنی صدر دارد و در این مساله شکی هم نداشتند. آن زمان جامعه مدرسین اعلام کرد که آقای بنی صدر را تایید نمی‌کند و آقای حبیبی را تایید می‌کند ولو میدانیم که رأی نمی‌آورد چون ما نمی‌توانیم شخصی را تایید کنیم که به نظر ما ممکن است رأی بیاورد ولی از نظر ریاست جمهوری صلاحیت نداشته باشد. اگر مقصود شما این است که گاهی جامعه مدرسین کارهایش با موفقیت همراه نبوده، موارد بسیاری داریم، اما نکته قابل توجه این است که جامعه مدرسین هر چه درست تشخص دهد را بیان می‌کند و دنبال این نیست که آیا موفقیت حاصل می‌شود یا نمی‌شود، حتی این بحث در جامعه هم مطرح می‌شود که آیا ما دنبال موفقیت هستیم یا دنبال بیان حقیقت؟! نظر اکثر اعضای جامعه مدسرین بر این است که ما باید دنبال حقیقت باشیم حال ممکن است آنچه به نظر ما حقیقت است با موفقیت هم همراه شود و در بعضی از موارد هم با موفقیت همراه نشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics