قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / جایگاه حاکمیت در تکثیر جمعیت
جایگاه حاکمیت در تکثیر جمعیت

در نشست علمی بررسی شد؛

جایگاه حاکمیت در تکثیر جمعیت

حجت‌الاسلام نجفی عمران گفت: یکی از راهکارهای تکثیر جمعیت تغییر نگرش مردم نسبت به مسأله تکثیر جمعیت است. باید روحیه توکل و ایمان در میان مردم افزایش پیدا کند و توهمات مربوط به تعدد فرزند از مردم دفع شود. یکی از راهکارهای عملی ایجاد اشتغال است. باید امکانات لازم برای ازدواج جوانان فراهم شود.

به گزارش شبکه اجتهاد، نشست علمی «جایگاه حاکمیت در تکثیر جمعیت» با حضور حجت‌الاسلام عبدالرحمن نجفی عمران، پژوهشگر و استاد حوزه و حجت‌الاسلام محمد سهیل بهرامی نسب پژوهشگر و استاد حوزه پنج‌شنبه گذشته در پژوهشگاه فقه نظام برگزار شد.

جایگاه حاکم در تکثیر جمعیت

در ابتدای جلسه حجت‌الاسلام نجفی عمران به ارائه مباحث خود پرداخت و گفت: حاکم اسلامی یا غیر اسلامی اگر بخواهد جمعیت کشور را افزایش بدهد آیا از نظر شرع مقدس اسلام جایگاهی دارد یا خیر؟ راهکارهای آن چیست؟ این بحث خیلی مهم در فقه حکومتی مطرح‌ می‌شود.

وی اظهار داشت: یکی از راهکارهای تکثیر جمعیت این است که زیر ساخت‌های اقتصادی کشور ساخته شود. که متاسفانه الان خبری از تولیدهای قدیم در بخش‌های مختلف اعم از کشاورزی و دامداری نیست. یکی دیگر از برنامه‌ها و راهکارها کار فرهنگی است. دشمن با القاء شعار فرزند کمتر زندگی بهتر جامعه را به سمت آسایش و راحت طلبی برده است.

این استاد حوزه خاطرنشان کرد: موضوع دیگری که دشمن مطرح‌ می‌کند ناکارآمد جلوه دادن مباحث فقهی و اصولی است که در حوزه تدریس‌ می‌شود. جواب این قسمت از برنامه دشمن این است که ما با خواندن مباحثی امثال مباحث شیخ انصاری و آخوند خراسانی در مباحثی مثل جایگاه حاکم در تکثیر جمعیت آن را به کار‌ می‌بریم.

نجفی عمران بیان داشت: ما یک وقت جایگاه حاکم را از طریق قاعده اولی مورد بحث قرار‌ می‌دهیم و یک وقت از باب قاعده ثانویه مورد بحث قرار‌ می‌دهیم. در این بحث از آیات و روایات استفاده‌ می‌کنیم از حکم عقل هم‌ می‌توان در این بحث استفاده کرد.

وی افزود: اگر حاکم جامعه جائر بود باید بحث اهم و مهم را مطرح کنیم که آیا اهمیت با رد حکومت است یا اهمیت با افزایش جمعیت مسلمانان است. در هر صورت ولایت حکام اسلامی را چه از باب ولایت مطلقه بپذیریم و چه از باب امور حسبه بپذیریم ولایت حاکم اسلامی شامل این موارد‌ می‌شود.

نجفی عمران در بخش پایانی خود به ارائه راهکارهای مختلف، گفت: یکی از راهکارها تغییر نگرش مردم نسبت به مسأله تکثیر جمعیت است. باید روحیه توکل و ایمان در میان مردم افزایش پیدا کند و توهمات مربوط به تعدد فرزند از مردم دفع شود. یکی از راهکارهای عملی ایجاد اشتغال است. باید امکانات لازم برای ازدواج جوانان فراهم شود.

هر حاکمی حق امر و نهی جامعه خود را دارد و منحصر به حاکم اسلامی نیست

در بخش دوم نشست حجت‌الاسلام بهرامی نسب در نقد مطالب ارائه شده، گفت: شما حاکم را به معنای حاکم عادل گرفته اید در حالی که حاکم مشروع‌ می‌بتواند اعم از عادل و جائر باشد. و مراد از حاکم عادل خصوص ولی فقیه جامع الشرایط نیست. عبارت تذکره این است که یکی از مصادیق حاکم عادل‌ می‌تواند فقیه جامع الشرایط باشد.

وی تصریح کرد: همچنین شما جایگاه حاکم را معادل ولایت حاکم گرفته‌اید در حالی که ولایت غیر از جایگاه است. جایگاه یعنی اینکه حاکم چه نقشی در یک مسأله دارد در حالی که ولایت حاکم از استلزامات آمریت حاکم در جامعه است. آمریت یکی از نقش‌های حاکم است.

بهرامی نسب اظهار داشت: مسأله افزایش جمعیت مربوط به حاکم است و تفکیکی میان حاکم اسلامی و غیر اسلامی وجود ندارد. هر حاکمی‌ می‌تواند در جامعه خود تصرف کند و مواردی را تجویز کند و اقداماتی را انجام بدهد. و هیچ راهکاری مبتنی بر اذن شارع نیست و این روش‌ها عقلانی است و نیازی به طرح ادله شرعی نیست. وسائل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics