قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / جز فقه هیچ راهی به سمت شریعت نیست
قوانین کافی مبتنی بر فقه نسبت به آب و خاک نداریم

رئیس مرکز تحقیقات مجلس:

جز فقه هیچ راهی به سمت شریعت نیست

رئیس مرکز تحقیقات مجلس گفت: حقیقتاً هیچ راهی به سمت شریعت جز فقه نیست ولی به آن معنا نیست که فقه دائماً از حیث گستره دایره و توانمندی و ایفای نقش مطابق با شریعت باشد.

به گزارش شبکه اجتهاد از ستاد خبری پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب دین، حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مبلغی در نشست علوم منظومه‌ای از شریعت که در پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب دین برگزار شد اظهار کرد: بخش‌های شریعت با یکدیگر اختلاف ندارند بلکه میان آنها هماهنگی و همراهی برقرار است و معقول نیست شریعت با بخشی از آموزه‌های خود موجب خشونت و خوف در بین مردم شود.

استاد خارج فقه حوزه علمیه قم در پاسخ به این سؤال که آیا بین فقه و شریعت تفاوت وجود دارد، خاطرنشان کرد: شریعت چیزی است که از طرف شارع آمده و شیوه‌ای است برای زندگی که خداوند آن را به بشر داده است، ولی فقه دانشی است که می‌کوشد شریعت را فهم و کشف کند، حقیقتاً هیچ راهی به سمت شریعت جز فقه نیست ولی به آن معنا نیست که فقه دائماً از حیث گستره دایره و توانمندی و ایفای نقش مطابق با شریعت باشد.

رئیس مرکز تحقیقات مجلس خاطرنشان کرد: نباید تصور کرد که فقه همیشه واقع شریعت را کشف می‌کند، به همین دلیل اگر در مناطقی خشونت به نام شریعت مشاهده شود آن را نباید به پای شریعت نهاد، بلکه آن را باید به پای کوشش فهم شریعت که متأسفانه گاه با خطا و اشتباه همراه می‌شود گذاشت.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه بین وصف سماحت و سهل تفاوت است، گفت: سهل بودن شریعت به معنای آن است که احکام شریعت آسان بوده و در آن حرجی نیست ولی سمحه بودن شریعت مربوط به آن بخش از احکام دینی است که به روابط بین انسان‌ها نظر دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics