قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / جُستارهایی فقهی و حقوقی محاربه
جُستارهایی فقهی و حقوقی محاربه

«شبکه اجتهاد» منتشر کرد؛

جُستارهایی فقهی و حقوقی محاربه

اعدام یکی از اغتشاشگران در هفته‌های اخیر باعث شد برخی افراد شبهاتی وارد نمایند که حکم چنین فردی محاربه نیست. ازآنجایی‌که محاربه و افساد فی‌الارض مانند دیگر مباحث فقهی و حقوقی بعضاً دارای چالش‌های نظری است، «شبکه اجتهاد» برآن شد در جُستارهایی فقهی و حقوقی موضوع محاربه و افساد فی‌الارض را مورد مداقه قرار داده و به برخی شبهات پاسخ دهد.

به گزارش خبرنگار اجتهاد، بعد از صدور رأی دادگاه مبنی بر محارب بودن محسن شکاری و تائید آن از سوی دیوان عالی کشور و سپس اجرای حکم، برخی از اساتید حوزوی و دانشگاهی زبان به انتقاد گشوده و این حکم را هم از نظر فقهی و هم از نظر قانونی مخدوش دانسته و آن را ظلم دستگاه قضا تلقی کرده‌اند! یکی اشکال به اصل شمول موضوع محارب برای فرد فوق‌الذکر کرده و دیگری در حکم اعدام بر فرض پذیرش این‌که او محارب بوده، تشکیک نموده است.

از این‌رو، «اجتهاد» در جُستار و گفتارهایی از سوی اساتید و صاحب‌نظران، حکم محاربه در فقه و قانون و نیز منازعه در مصادیق آن را مورد بررسی قرار داده و به برخی اشکال حقوقی، به‌فرض وجود نیت تشجیع مردم در مرتکب و فقدان نیت اخافه و ارعاب پاسخ داده است.

همچنین، علاوه بر تبیین چیستی ماهیت محاربه، صدق عنوان محارب و حکم محاربه و منازعه در مصادیق آن، به ذکر شبهات و چالش‌ها و انعکاس مناظره «محاربه در فقه و قانون» پرداخته و بسته «سیر مطالعاتی بحث مُحارب و مُحاربه» را به مخاطبان پیشنهاد داده است.

این پرونده با آثار و گفتاری از اساتید: عباس کعبی، علی‌اکبر سیفی مازندرانی، عبدالحسین خسروپناه، احمدعلی قانع، علی‌اکبر کلانتری، محمود قیوم زاده، غلامرضا پیوندی، داود مهدوی‌زادگان، محمدعلی رنجبر، محمدرضا باقرزاده، رضا محمدی کرجی، محمدصادق ابوالحسنی، حسین زمانیان، هادی عجمی، مسعود بُندار، جلیل محبی، محسن برهانی و … منتشر شده است.

علاقه‌مندان می‌توانند برای مطالعه پرونده «جُستارهایی فقهی و حقوقی محاربه» اینجا کلیک نمایید؛ اگرچه بروز رسانی آن ادامه دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics