قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / حوزه استقلال خود را حفظ کند/ فقه، کلام و حدیث نیازمند پیشرفت و تعالی روز افزون هستند
تأکید آیت‌الله سبحانی بر احیای علم الحدیث/ هفته‌ای یک حدیث حفظ نماییم

در اجلاسیه اساتید حوزه علمیه قم تأکید شد:

حوزه استقلال خود را حفظ کند/ فقه، کلام و حدیث نیازمند پیشرفت و تعالی روز افزون هستند

آیت‌الله سبحانی گفت: کیان شیعه به فقه و اصول آن بوده و در اجتهاد و فقه توانسته‌‌ایم به برتری برسیم، حوزه علمیه باید استقلال خود را حفظ کند.

به گزارش شبکه اجتهاد، آیت‌الله جعفر سبحانی در بیست و یکمین اجلاسیه اساتید سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم که در مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) برگزار شد، با اشاره به جایگاه والای نهج البلاغه عنوان کردند: قرآن مجید پیامبر اکرم(ص) را به عنوان برهان معرفی می‌کنند، یکی از جهاتی که برهان، پیامبر(ص) است، امی بودن ایشان است.

ایشان افزود: فردی که درس نخوانده و به مکتب نرفته است، این همه حقایق را از کجا گرفته است، دشمنان نیز در مقابل مقام پیامبر اسلام(ص) اقرار به بزرگی ایشان می‌کنند.

ایشان در ادامه اظهار کرد: امام صادق(ع) نیز شاگردان بزرگی تربیت کرده اند، آن حضرت قرآن کریم را به عنوان نور معرفی می‌کنند و نور دارای سرعتی است که بسیاری از مناطق را روشن کرد، هر کجا که نور باشد، خفاشان نمی‌توانند ابراز وجود کنند و اگر بخواهیم خفاشان را خاموش کنیم، باید حقایق قرآن را به مردم بگوییم.

آیت‌الله سبحانی تصریح کرد: امام راحل به عنوان فرزند پیامبر(ص) توانست مکتب بزرگ انقلاب را پایه گذاری کند، انقلاب امام الگوسازی برای جهانیان بوده و این بیداری عربی که می‌گویند، از انقلاب اسلامی سرچشمه می‌گیرد.

ایشان ادامه داد: اثر دوم انقلاب اسلامی معرفی شیعه است، شیعه تا کنون چندان شناخته شده نبود، بنده در پنجاه سال گذشته که به مکه مشرف شدم، یک عالم مکی خطاب به من گفت: آیا شیعه کتابی از خود به جا گذاشته یا نه!، در گذشته حتی در مکه شیعه شناخته شده نبود، اما این انقلاب توانست شیعه را به جهانیان معرفی کند.

استاد برجسته حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: از آثار دیگر انقلاب تقریب بین المسلمین و ذکر این نکته بوده که درباره مسائل اختلافی نباید در کوچه و بازار بحث کرد، بلکه جای این مباحث در محافل علمی است.

کشوری که در آن حریت عقلی نباشد، پیشرفت نمی‌کند

آیت‌الله سبحانی یادآور شد: کشوری که در آن حریت عقلی نباشد، پیشرفت نمی‌کند، پیشرفت در سایه قلم‌های آزادی است که در چارچوب عقلی و قانونی رقم بخورد، ما باید بتوانیم مردم را از سموم فضای مجازی نجات دهیم.

ایشان تاکید کردن اثر دیگر انقلاب اسلامی این بود که دست غارتگران از کشور کوتاه شد و ما اگر بتوانیم در گام دوم انقلاب این را حفظ کنیم، موفق خواهیم شد.

ایشان سپس ابراز کرد: اعطای شخصیت به مسلمانان از دیگر آثار انقلاب بوده و تا کنون کسی فکر نمی‌کرد که با احکام اسلامی بتوان حکومت کرد، دیگر اثر انقلاب این بود، کتبی که در حوزه‌های ما متروک بود به متن فعالیت‌های علمی وارد شد و ما باید بتوانیم این آثار را حفظ کرده و مجتهدین توانا تربیت کنیم.

آیت‌الله سبحانی اضافه کرد: کیان شیعه به فقه و اصول آن بوده و در اجتهاد و فقه توانسته‌‌ایم به برتری برسیم، حوزه علمیه باید استقلال خود را حفظ کند، برای ما لفظ ‌‌حجت‌الاسلام والمسلمین از لفظ دکتر مطلوب تر بوده و نباید حوزه محو در عناوین و القاب دیگران باشد.

ایشان بیان کرد: در جامعه ما مبلّغ بسیار کم است و ما باید در حوزه دو محور تربیت مجتهد و مبلّغ را در دستور کار قرار دهیم، اجتهاد جواهری بسیار دارای اهمیت بوده و مجتهدان سلف ما جواهر را بارها مطالعه کرده اند.

آیت‌الله سبحانی تصریح نمود: به این زودی نمی‌توان به اجتهاد رسید، اجتهاد مقدمات و کارهای فراوانی دارد و ما باید مبلغینی برای داخل و خارج تربیت کنیم، چرا که راه معرفی اسلام تبلیغ است.

حوزه باید آماده ایفای نقش‌های مهم‌تر شود

آیت‌الله علیرضا اعرافی نیز در بیست و یکمین اجلاسیه اساتید سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم، با بیان اینکه مدیریت حوزه علمیه در پرتو ارشادات رهبر معظم انقلاب، مراجع عظام و شورای عالی حوزه تلاش خود برای بالندگی حوزه علمیه را استمرار می‌بخشد، اظهار داشت: علی رغم همه کمبود‌ها با تلاش مجدانه و پیوسته در جهت اعتلای حوزه گام‌های اساسی برداشته ایم.

مدیر حوزه‌های علمیه قم ابراز کرد: مدیریت حوزه علمیه در مسیر اعتلای حوزه‌های علمیه مدیریت آماده و نیازمند پذیرش ایده‌های فضلاست.

وی با اشاره به اینکه فقه همچنان به عنوان دستگاه اجتهادی و پیشران حوزه محسوب می‌شود، گفت: در کلاس‌های فقه معاصر با حضور جمع زیادی از اساتید به مسایل جدید فقهی پرداخته می‌شود.

اعرافی افزود: سنت حوزه‌های علمیه در جهت انتخاب گری طلاب باید حفط شود و با این حال باید برای سایر شرایط رشد طلاب نیز مدنظر قرار داده شود.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور به شرایط سخت معیشتی طلاب اشاره و بیان کرد: پیرو بزرگانی هستیم که با تمام سختی‌ها در این راه مجاهدت کرده اند.

فقه، کلام و حدیث نیازمند پیشرفت و تعالی روز افزون هستند

وی با بیان اینکه جایگاه علمی حوزه علمیه باید درخشان تر از گذشته باشد، عنوان کرد: سطوح عالی و خارج حوزه علمیه باید آماده ایفای نقش‌های مهم تر باشد و به تولید علم و اندیشه بپردازد.

اعرافی ابراز داشت: فقه، کلام و حدیث نیازمند پیشرفت و تعالی روز افزون هستند تا به پرسش‌های نو پاسخ دهند.

مدیر حوزه‌های علمیه عنوان کرد: حوزه با تمام وجود باید در کنار محرومان قرار بگیرد و در مبارزه با فساد و تبعیض پیشگام باشد. وی حوزه مستقل را اهل نقد و مطالبه و پاسخگوی نیازها دانست و افزود: نگاه حوزه علمیه معطوف به حل مسائل جهان است.

اعرافی با اشاره به اینکه حوزه علمیه با پیروی از ولایت و مرجعیت گام برمی‌دارد، گفت: حوزه علمیه اهل جناح بازی نیست، اما اهل گفت وگو و نقد سازنده است.

تاکید شورای عالی بر کاهش تعطیلات حوزه

همچنین ‌‌حجت‌الاسلام و‌المسلمین رستم نژاد معاون آموزش حوزه‌های علمیه در این اجلاسیه، گفت: طرح هدایت علمی و تربیتی می‌تواند بین حق انتخاب طلاب و پیگیری حضور طلاب در کلاس‌ها جمع کند.

رستم نژاد با اشاره به اینکه در سال گذشته چهار کمیسیون در مورد اجلاسیه اساتید سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم تشکیل شده است، عنوان کرد: کمیسیون توسعه علوم و ارتقا پژوهش، کمیسیون نقش اساتید در معنویت و اخلاق، نقش اساتید در سبک زندگی و کمیسیون عدالت و مبارزه با فساد از کمیسیون‌های تشکیل شده برای اجلاسیه اساتید سطوح عالی و خارج حوزه‌های علمیه قم هستند.

معاون آموزش حوزه‌های علمیه با بیان اینکه در سال گذشته حدود ۴ هزار نفر از طلاب در طرح هدایت علمی و تربیتی شرکت کرده‌اند، ابراز داشت: آمارها نشان می‌دهد با وجود مشکلات این طرح قابل توجه طلاب قرار گرفته و موفق بوده است.

وی با تقدیر از شرکت مدیران و اساتید در طرح هدایت تحصیلی، اظهار داشت: در این طرح طلاب در انتخاب درس، زمان و استاد آزاد و در عین حال از لحاظ تحصیلی و اخلاقی با اساتید در ارتباط هستند.

جزییاتی درباره سامانه تقریر دروس

رستم نژاد با بیان اینکه در حال حاضر سامانه تقریرات دروس خارج حوزه‌های علمیه در دسترس اساتید و طلاب است، گفت: در سامانه تقریرات درس خارج، اساتید می‌توانند به صورت صوتی دروس خود را بارگذاری کنند و تقریرات طلاب نیز در این سامانه قابل بارگذاری است.

معاون آموزش حوزه‌های علمیه با بیان اینکه اگر بخواهیم همگام با زمان پیش برویم باید از ابزار جدید در زمینه آموزش استفاده کنیم، ادامه داد: عنوان کرد: تاکنون حدود ۳۶ نفر از اساتید برجسته حوزه‌های علمیه صوت دروس خود را در سامانه دروس خارج بارگذاری کرده اند و تقریرات حدود ۲۴ هزار نفر از طلاب فاضل در این سامانه قابل دسترسی است.

وی با اشاره به اینکه تعطیلات حوزه‌های علمیه فراوان است، بیان داشت: اعضای شورای عالی حوزه‌های علمیه تاکید بر کم کردن تعطیلات دارند که در این زمینه می‌توان از ظرفیت روز‌های پنجشنبه استفاده کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics