قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / حوزه باید فقه مبارزه با قاچاق کالا را تعمیق دهد
جای خالی کتاب «فقه روابط عام اجتماعی» در حوزه

اعرافی در دیدار رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز:

حوزه باید فقه مبارزه با قاچاق کالا را تعمیق دهد

در مبارزه با قاچاق، نیازمند تولید و تبیین فقهی مناسب هستیم و در این حیث، فتوا و حکم حکومتی به عهده مراجع تقلید و رهبر معظم انقلاب می‌باشد، اما در همان پرتو نیز حوزه می‌تواند کار اساسی کند تا فقه مبارزه با قاچاق را تعمیق دهد، خوشبختانه در این عرصه کارهای خوبی هم انجام شده است اما کافی نیست.

به گزارش شبکه اجتهاد، آیت‌الله علیرضا اعرافی امروز در دیدار حبیب الله حقیقی رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و معاونین این ستاد که در دفتر مدیر حوزه‌های علمیه در قم برگزار شد به تشریح اهمیت مبارزه جدی و اساسی با پدیده شوم قاچاق در کشور و نقش حوزه‌های علمیه در ارتقای فرهنگ جامعه در این عرصه پرداخت.

وی گفت: حوزه‌های علمیه و در راس آن رهبر معظم انقلاب و مراجع معظم تقلید، همه در اصل این کار و لزوم مبارزه جدی با پدیده شوم قاچاق اتفاق نظر دارند و این نشان از اهمیت این موضوع دارد و ما نیز در حوزه وظیفه خود می‌دانیم در راهبرد کلان نظام اسلامی در مبارزه با قاچاق و سالم سازی اقتصاد کشور از هر کمک فکری، معنوی، پژوهشی و دینی دریغ نکنیم.

اعرافی افزود: مقوله مبارزه با قاچاق یک عنوان مهم و اساسی، ذیل اقتصاد مقاومتی و اقتصاد سالم می‌باشد که دارای اضلاع مهم و پیچیده‌ای است و تنها با یک نگاه راهبری و کلان می‌توان به نقطه مطلوب رسید.

مدیر حوزه‌های علمیه خاطر نشان ساخت: حوزه در عرصه سالم سازی اقتصاد کشور و اصلاح و ارتقای فرهنگ جامعه در راستای مبارزه با قاچاق و رسیدن به نقطه مطلوب در جامعه وظیفه سنگینی دارد.

امام جمعه قم افزود: در عرصه مبارزه اساسی با پدیده قاچاق، نیازمند تبیین رویکرد دینی و اسلامی هستیم چه از منظر اساسی و اصیل آن؛ یعنی نگاه شیعی و چه از نگاه سایر مذاهب اسلامی در کل کشور، که در این عرصه مهم حوزه علمیه ظرفیت عظیمی دارد.

در مبارزه با قاچاق، نیازمند تولید و تبیین فقهی مناسب هستیم

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه گفت: در مبارزه با قاچاق، نیازمند تولید و تبیین فقهی مناسب هستیم و در این حیث، فتوا و حکم حکومتی به عهده مراجع تقلید و رهبر معظم انقلاب می‌باشد، اما در همان پرتو نیز حوزه می‌تواند کار اساسی کند تا فقه مبارزه با قاچاق را تعمیق دهد، خوشبختانه در این عرصه کارهای خوبی هم انجام شده است اما کافی نیست.

اعرافی با اشاره به ظرفیت‌های اساسی و کلان حوزه در این عرصه گفت: مراکز تخصصی مرتبط با موضوع اقتصاد، مرکز اقتصاد مقاومتی و انجمن‌های علمی، ظرفیت‌های عظیمی هستند که در این عرصه می‌توانند کمک شایانی به سالم سازی اقتصاد کشور و مبارزه با قاچاق کالا و ارز نمایند.

وی گفت: حوزه و روحانیت در ایجاد فرهنگ کار و کارآفرینی باید کار کند و درعرصه اصلاح الگوی مصرف و تولید فکر، می‌تواند نقش آفرینی نماید؛ اما آنچه مهم و لازم است، عملکرد خوب دستگاه‌های اجرایی کشور است تا بتوانند در اجرای رهنمود‌های مقام معظم رهبری پیرامون اقتصاد مقاومتی موفق باشند.

امام جمعه قم در پایان افزود: حوزه هم مطالبه گر است، تا اقتصاد مقاومتی مورد اهتمام جدی مسئولان اجرایی قرار گیرد و هم این که در عرصه‌های گوناگون فرهنگی خود را پاسخگو می‌داند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics