قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / حوزه علمیه به «فقه امنیت» ورود جدی نداشته است/ در برجام دچار خطاها و اشتباهات امنیت سیاسی شدیم
حوزه علمیه به «فقه امنیت» ورود جدی نداشته است/ در برجام دچار خطاها و اشتباهات امنیت سیاسی شدیم

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان:

حوزه علمیه به «فقه امنیت» ورود جدی نداشته است/ در برجام دچار خطاها و اشتباهات امنیت سیاسی شدیم

حجت‌الاسلام والمسلمین قطبی گفت: ورود به مسائل جدید با نگاه و زاویه فقه از دو جنبه ضرورت دارد، نخست این که حاکمیت در اختیار است و باید به مسایل جدید ورود کنیم و دوم اینکه سرعت تحولات به قدری سریع و بالا است اگر ورود نکنیم از مطالبات مردم عقب‌ می‌افتیم.

به گزارش شبکه اجتهاد، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد قطبی، در سلسله نشست‌‌های فقه مضاف با موضوع «فقه امنیت»، در مدرسه حضرت ولیعصر(عج) اصفهان اظهار کرد: ورود به مسائل جدید با نگاه و زاویه فقه از دو جنبه ضرورت دارد، نخست این که حاکمیت در اختیار است و باید به مسایل جدید ورود کنیم و دوم اینکه سرعت تحولات به قدری سریع و بالا است اگر ورود نکنیم از مطالبات مردم عقب‌ می‌افتیم.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان در باب فقه امنیت و اهمیت پرداختن به امنیت، افزود: امنیت در زمینه‌‌های مختلف قابل طرح است مثلا امنیت غذایی و امنیت سیاسی با این وسعتی که امروزه قابل طرح است، لذا باید با نگاه فقهی به این مقولات بنگریم تا آن که بتواند تامین کننده منافع ما باشد؛ باید بحث‌‌های عمیقانه، فقهی و حکیمانه در موضوعات مختلف جدید مبتلا به چون امنیت و صورت بگیرد.

وی افزود: به عنوان مثال چون فقه امنیت در سیاست صورت نگرفت ما گرفتار خطاها و اشتباهاتی در زمینه برجام که ارتباط مستقیم با امنیت سیاسی در بعد جهانی دارد، شدیم.

قطبی یادآور شد: امروز برخی مقولات چند بعدی است، مثلا در لایحه fatf هم بحث امنیت اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی مطرح‌ می‌شود که باید با نگاه فقهی به این مقوله عمیقانه پرداخت.

وی ادامه داد: امنیت اطلاعاتی یکی از مهمترین حوزه‌‌های امنیت است که باید به آن توجه کنیم، البته پیش زمینه آن بحث‌‌های عمیقانه فقهی است تا سیاست‌‌های فقهی را در عصر دیجیتال و فیجیتال جهانی برای حفظ حریم خصوصی تبیین کنیم.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان ابراز کرد: چگونگی صیانت و تشریح احکام و بیان موضوع از جمله مسایلی است که به آن نپرداختیم، بنابراین یا مسایلی متعددی هست که ما به آن نپرداختیم و یا آنکه اگر پرداختیم عمدتا پراکنده است و در قالب یک نظام واره منسجم در دسترس نیست.

وی یادآور شد: تامین امنیت اجتماعی و روانی نیز در قالب مثلا حکم نگاه و نظر به نامحرم‌ می‌تواند یک وسعت بزرگی را شکل دهد که باید در باب فقه امنیت به آن پرداخته شود.

قطبی خاطرنشان کرد: حاکمیت سرزمینی و جغرافیایی در بحث امنیت سیاسی از اوجب واجبات است؛ امنیت ملی اولویت یک است و شاید در تبیین‌‌های بعدی، امنیت دینی و فرهنگی و اجتماعی اولویت قرار‌ می‌گیرد. همچنین وقتی صحبت از امنیت اقتصادی‌ می‌کنیم یعنی صنعت نفت ملی شود و fatf براساس شرع و اسلام امضا شود.

وی تاکید کرد: این مباحث باید عمیقانه در متن حوزه گفته و پرداخته شود و ورود حوزه‌‌های علمیه به چنین موضوعاتی لازم است؛ باید بحث‌‌های علمی و فقهی این موضوعات در حوزه‌‌ها صورت‌ می‌گرفت و سپس پژوهش‌‌های ما دراختیار مدیران کشور قرار گیرد تا در صحنه عمل اجرایی شود.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان عنوان کرد: متاسفانه در طول این مدت آنچه را که هم فهمیدیم به آن عمل نکردیم که واقعا ضعف بزرگی است، موضوع دیگری که قابل اهمیت است اینکه وقتی بحث‌‌های عمیقی شد باید این مطالب به مدل‌‌های اجرایی و کاربردی تبدیل شود، همچنین مسایل فقهی در حوزه اقتصادد، سیاسی و اجتماعی باید تبدیل به مدل‌‌های اجرایی شود.

وی اذعان کرد: در حوزه تبدیل و ترجمه بحث‌‌های فقهی و احکام الهی به مدل‌‌های اجرایی هم حوزه‌‌های علمیه وظیفه دارند و متاسفانه کار جدی نکردیم، شهید بهشتی واقعا عالمی بود که در زمینه ترجمه مباحث فقهی و تبدیل به به مدل اجرایی فعالیت جدی کرد.

حجت‌الاسلام قطبی در پایان تاکید کرد: جریان عمومی حوزه علمیه عمدتا در مقابل فقه مضاف مقاومت‌ نمی‌کنند و چه بسا ذهن‌‌ها از طلبه پایه یک باید پیرامون موضوعات جدید شکل بگیرد، امروزه امنیت غذایی بحث‌‌های عمیق و ریز را‌ می‌مطلبد، چرا که موضوعات خاص بیوتروریست‌‌ها شکل‌ می‌گیرد. حوزه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics