قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / حوزه به معنای واقعی مجتهد پرور باشد نه اهل شعار
تعیین تکلیف برای سیدالمراجع!/ حسن طاهری

حوزه به معنای واقعی مجتهد پرور باشد نه اهل شعار

آیت‌الله شبیری زنجانی با با بیان این مطلب که «مجتهد به معنای واقعی آن کم است» تاکید کرد: حوزه به معنای واقعی باید حوزه مجتهد پرور باشد نه اهل شعار. آنچه قدیم بود این بود که طلبه به درس اهمیت ویژه می‌داد.

به گزارش شبکه اجتهاد، آیت‌الله سیدموسی شبیری زنجانی در دیدار مسئولان و استادان دانشگاه علوم قضایی تهران، همه افراد دستگاه قضایی را در برابر اشتباهات غیرشرعی قضات مسئول دانسته و خاطرنشان کرد: حتی اگر قاضی مجتهد باشد و در مسیر غیر حق حکم کند، همه افرادی که در سیستم به صدور و اجرای این حکم کمک می‌کنند مسئول‌اند.

نظر امام خمینی(ره) در شرط اجتهاد قاضی

ایشان با تاکید بر لزوم مجتهد بودن قاضی در مسأله مورد اختلاف، به بیان نظرات امام خمینی(ره) پرداختن و گفت: آقای آسید محمدحسن لنگرودی می‌گفت به [آیت‌الله] آقای خمینی گفتم شما در درس، اجتهاد را شرط قضا می‌دانستید. الان برخی قضات مجتهد نیستند آیا نظر شما عوض شده است؟ ایشان فرمودند؛ نظر من همان است ولی تا وقتی ما مجتهد نداریم، باید سعی شود افراد صالح شناسایی شوند و از باب ضرورت همین‌ها متصدی شوند.

قضاوت افراد غیرمجتهد در شرایط ضرورت جایز است

آیت‌الله شبیری زنجانی قضاوت افراد غیرمجتهد در شرایط ضرورت را جایز دانسته و خاطرنشان کرد: الان بیشتر تشکیلات آقایان از باب ضرورت است. این‌گونه نیست که همان چیزی که مطلوب اولیه شریعت است در اشخاص وجود داشته باشد چرا که مجتهد به معنای واقعی آن کم است و در شرایط کنونی باید به حد ضرورت اکتفا کرد و از اولیای الهی هم استمداد کرد که خدایی نکرده انحرافی واقع نشود.

قضاوت اشتباه، مشکلات زیادی در جامعه ایجاد می‌کند

معظم‌له با تاکید بر حساس بودن مسأله قضاوت گفت: قضاوت اشتباه، مشکلات زیادی را در جامعه ایجاد می‌کند، ولی قضاوت سالم می‌تواند به سلامت افراد و جامعه کمک کند. شما می‌دانید که در مسأله قضاوت چون همیشه یک طرف ناراضی است به وجهه قاضی آسیب می‌رسد اما ما مواردی را در تاریخ خودمان داریم که حرکت و قضاوت صحیح قاضی با اقبال عمومی همراه بوده است.

قضاوت‌های «شیخ عبدالله مازندرانی» در عراق

این مرجع تقلید در ادامه به قضاوت‌های «شیخ عبدالله مازندرانی» در عراق اشاره کرد و گفت: مرحوم آملی از مرحوم آقاضیاء نقل می‌کرد که قضاوت‌های مهم عراق را به آشیخ عبدالله مازندرانی ارجاع می‌دادند و با وجود این مسأله، از ایشان در بین مردم به نیکی یاد می‌شد. ایشان انسان مقدسی بودند.

IMG20021563

آیت‌الله شبیری زنجانی ادامه داد: از شیخ عبدالله مجتهدی شنیدم که جد ایشان میرزا حسن‌آقا مجتهد تبریزی از قضات تبریز بوده و از طرفی با فرقه شیخیه هم شدید مخالف بوده تا جایی که بالای منبر به آنها حمله می‌کرده است. یکی از شیخیه با یکی از مؤمنین مشکلی پیدا می‌کند و برای قضاوت به ایشان مراجعه می‌کنند. شیخی می‌گوید خانه خراب شدیم! و علیه ما حکم خواهد کرد. آقای مجتهدی در این قضاوت کار را به اطرافیان نمی‌سپارد، بلکه شخصا سوار مرکب می‌شود و سرِ زمین مورد نزاع می‌رود می‌بیند حق با آن شیخی است و به نفع او حکم می‌کند. آقای مجتهدی می‌گفت شنیدم که آن شخص هم دست از شیخی گری بر می‌دارد.

حوزه به معنای واقعی باید حوزه مجتهد پرور باشد

ایشان در پایان سخنان خود تصریح کرد: حوزه به معنای واقعی باید حوزه مجتهد پرور باشد نه اهل شعار. آنچه قدیم بود این بود که طلبه به درس اهمیت ویژه می‌داد. آسید صادق لواسانی از پدرش آمیرزا ابوالقاسم لواسانی نقل می‌کرد: در نجف پیرمرد عالمی بود که خیلی عاشق علم بود. روزی به دیدن آن پیرمرد رفتم. گفت: امروز روز مرگ من است شنیده‌ام آخوند خراسانی کفایه نوشته است. دلم می‌خواهد قدری از مطالب کفایه را برای من بیان کنید. من مقداری از کفایه را برای وی گفتم. پیرمرد آن روز را به آخر نرساند و از دنیا رفت. اینطور عشق به درس بوده است. باید در حوزه این روحیه باشد تا مجتهد درست شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics