قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / حوزه نیازمند مجله بین‌المللی فقهی است/ فرهنگ و سنت‌های گذشته حوزه حفظ شود
حوزه نیازمند مجله بین‌المللی فقهی است/ فرهنگ و سنت‌های گذشته حوزه حفظ شود

آیت‌الله سبحانی در اجلاسیه اساتید تأکید کرد:

حوزه نیازمند مجله بین‌المللی فقهی است/ فرهنگ و سنت‌های گذشته حوزه حفظ شود

آیت‌الله سبحانی با اشاره به اینکه برای تربیت مبلّغ نیز باید کوشش‌های بسیاری انجام شود تا بتوانیم در عرصه ملی و بین‌المللی حرفی برای گفتن داشته باشیم، اظهار کرد: ما نیازمند مجله بین‌المللی فقهی هستیم، این مجله باید شامل افکار نو برای تمام مسلمین باشد.

به گزارش شبکه اجتهاد، آیت‌الله جعفر سبحانی شامگاه چهارشنبه در اجلاسیه اساتید سطوح عالی، خارج و مراکز تخصصی حوزه علمیه قم که در سالن همایش‌های مدرسه علمیه امام کاظم(ع) برگزار شد، اظهار کرد: قرآن کریم در آیات متعدد به وحدت امر می‌کند. در برخی از آیات تفرق به عنوان یکی از عذاب‌های الهی یاد شده است، لذا جمعیت متفرق از انسان‌هایی که در چاه گرفتار شده، تشکیل شده است.

ایشان با بیان اینکه اگر بخواهیم به پیشرفت برسیم نیز نیازمند وحدت هستیم، عنوان کرد: حوزه در دوران بعد از انقلاب اسلامی پیشرفت‌های بسیاری داشته و کسی نمی‌تواند این پیشرفت‌ها را نادیده بگیرد.

آیت‌الله سبحانی با اشاره به اینکه در این دوران تفسیرهای متعددی نگارش شده است، خاطرنشان کرد: این تفسیرها کامل و به بهترین شکل نگارش شده‌اند. در حوزه علوم قرآنی نیز پیشرفت‌های بسیاری را شاهد هستیم. در حوزه کلام نیز تخصص ایجاد شده و کتاب‌های خوبی از جمله دانشنامه کلام اسلامی نگارش شده است.

ایشان با اشاره به اینکه مجله تخصصی کلام نشانگر تکامل حوزه است، یادآور شد: در حقیقت حوزه علمیه حوزه فقهی و اصولی است. امروز حوزویان در موضوعات نوظهور نیز ورود پیدا کرده و زحمات بسیاری در این راستا کشیده‌اند.

ایت استاد برجسته خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم با بیان اینکه نکاتی نیز باید در حوزه رعایت شود، ابراز کرد: در درجه نخست باید فرهنگ و سنت‌های حوزه را حفظ کنیم.

آیت‌الله سبحانی با اشاره به اینکه فرهنگ و سنت باید به تمام معنا حفظ شود، بیان کردند: تعبیرهایی که در حوزه بکار می‌رود همان حجت‌الاسلام، حجت‌الاسلام والمسلمین، آیت‌الله و … است و نباید از کلمات خارج در این راستا استفاده شود.

ایشان با بیان اینکه استاد در حوزه در گذشته انتخابی بوده، اظهار داشت: یکی از محاسن حوزه نسبت به دانشگاه در گذشته انتخابی بودن اساتید بوده است درحالی که در دانشگاه اساتید انتصاب می‌شوند. امروز نیز باید تلاش کنیم این موضوع رعایت شود و یا حداقل در کنار انتصاب اساتید، راه انتخاب استاد را نیز برای طلاب باز بگذاریم.

این شاگرد امام خمینی (ره)، با اشاره به اینکه باید برای تدریس‌ها متخصص انتخاب کنیم، مطرح کرد: شیوه امتحانات باید تغییر کند، امتحان ما باید امتحان قوه باشد نه سنجش حافظه. ارزیابی طلبه با امتحان کتبی و شفاهی محقق می‌شود نه با امتحان‌های تستی، در نتیجه باید در این موضوع شاهد تجدید نظر باشیم.

آیت‌الله سبحانی با بیان اینکه مبلّغ‌های خوبی داریم ولی این مبلّغ‌ها کافی نیستند، عنوان کرد: برای تربیت مبلّغ نیز باید کوشش‌های بسیاری انجام شود تا بتوانیم در عرصه ملی و بین المللی حرفی برای گفتن داشته باشیم.لذا ما نیازمند مجله بین‌المللی فقهی هستیم، این مجله باید شامل افکار نو برای تمام مسلمین باشد./ حوزه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics