قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / حَجرالاسود و جایگاه آن در فقه
حَجرالاسود و جایگاه آن در فقه

تازه‌های نشر؛

حَجرالاسود و جایگاه آن در فقه

کتاب «حَجرالاسود و جایگاه آن در فقه» نوشته حجت‌الاسلام رضا عندلیبی، مدیر گروه فقه و حقوق پژوهشکده حج و زیارت است که ازسوی نشر مشعر در مرداد ماه ۱۳۹۵ در ۱۶۰ صفحه منتشر شده است.

به گزارش شبکه اجتهاد، «حجرالأسود»، این سنگ مقدس که قدمتی به قدمت تاریخ بشریت دارد، دارای پیشینه‌ای تاریخی و احکام و مناسک فقهی است که شناخت آن در انجام هرچه بهتر فریضه نورانی و متعالی حج مؤثر است.

گروه فقه و حقوق پژوهشکده حج و زیارت در ادامه بررسی نمادهای مسجدالحرام و نقش فقهی آنها، تصمیم گرفت جایگاه «حجرالأسود» را نیز از نظر فقهی بررسی کند. به همین خاطر انجام این پروژه را به یکی از اعضای هیئت علمی گروه، جناب حجت‌الاسلام والمسلمین «رضا عندلیبی» سپرد. ایشان در این نوشتار به تبیین این موضوع فقهی پرداخته و تحقیقی جامع با عنوان «حجرالأسود و جایگاه آن در فقه» به رشته تحریر در آورده است.

در فصل اول این اثر، به شناخت مفاهیم کاربردی کتاب، همچون «حجرالأسود»، «استلام»، «رکن»، «فقه» و بیان مطالب کلی مربوط به بحث، همچون اهمیت حجرالأسود و تاریخچه آن از منظر روایات پرداخته‌ایم. در فصل دوم به بررسی جایگاه حجرالأسود در طواف پرداخته شده است و پس از آن در فصل سوم، فلسفه و آثار استلام حجر، حکم، کیفیت، محدوده آن و سرایت این احکام به ارکان دیگر کعبه بررسی شده است. در فصل پایانی کتاب نیز مستحبات دیگر حجرالأسود بیان شده است.

بنابر گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، نویسنده تأکید داشته که تمامی این مطالب با تکیه بر دلایل متقن فقهی و روایات معتبر اهل‌ بیت (علیهم السلام) بوده و صرفاً از بُعد فقهی بررسی شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics