قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / حکومت اسلامی نمی‌تواند بدون نقد باشد
حکومت اسلامی نمی‌تواند بدون نقد باشد

معاون پژوهشی جامعةالمصطفی‌؛

حکومت اسلامی نمی‌تواند بدون نقد باشد

حکومت اسلامی با حضور ولایت فقیه نمی‌تواند بدون نقد باشد چرا که مدیریت‌ها در این حکومت به صورت دوره‌ای در اختیار مدیران میانی قرار می‌گیرد و این افراد می‌توانند در عملکرد خود اشتباه داشته باشند به همین علت نقش نظارتی مردم در ادامه حرکت حکومت به خوبی قابل احساس است.

به گزارش شبکه اجتهاد، حجت‌الاسلام و المسلمین علی عباسی در همایش ملی فقه حکومتی در موسسه امام خمینی(ره) با بیان اینکه مشارکت سیاسی مردم قدرت اجتماعی کشور را به دنبال دارد، اظهاراشت: قدرت اجتماعی به فقه اجازه می‌دهد که بتواند احکام اسلامی را در صحنه اجرایی دنبال کند اما اگر وزن اقتداری مشارکت مردم کم باشد حاکم اسلامی نیز توان کمتری در اجرای احکام اسلامی خواهد داشت.

معاون پژوهشی جامعه المصطفی العالمیه افزود: امروز بسیاری از حکومت‌ها در ظاهر بر اساس آرای مردمی برپا شده‌اند اما حکومت اسلامی با حضور ولایت فقیه نمی‌تواند بدون نقد باشد چرا که مدیریت‌ها در این حکومت به صورت دوره‌ای در اختیار مدیران میانی قرار می‌گیرد و این افراد می‌توانند در عملکرد خود اشتباه داشته باشند به همین علت نقش نظارتی مردم در ادامه حرکت حکومت به خوبی قابل احساس است.

عباسی ادامه داد: نهادهای رسمی بخشی از حاکمیت هستند و فریضه امر به معروف و نهی از منکر در مورد حکومت اسلامی نیز از دوش مردم برداشته نمی‌شود اما در این مسیر باید مراقب باشیم که به زیربناهای اصلی حکومت صدمه‌ای وارد نشود.

وی با تاکید بر اینکه توجه به اراده اجتماعی مردم نباید کنار گذاشته شود، تصریح کرد: مردم فقط در انتخاب نمایندگان خود نقش ندارند بلکه در نظارت بر عملکرد آنها در دوران مسؤولیت نیز نقش‌های مشخصی را بر عهده دارند.

عباسی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه قدرت اجتماعی به فقه اجازه می‌دهد که بتواند احکام اسلامی را در صحنه عمل دنبال کند، اظهارداشت: قدرتی که از منشا خاصی نشات گرفته باشد می‌تواند مشروع شناخته شود و برپایی حکومت اسلامی و تقویت آن را به دنبال داشته باشد.

وی از اراده اجتماعی به عنوان یکی دیگر از منشا‌های قدرت حاکمیت یاد کرد و افزود: حکومت می‌تواند با زور و قدرت همگان را مجبور به تبعیت از خود کند اما این حاکمیت مشروعیت دینی ندارد؛ گاهی حاکمیت با تکیه بر قدرت‌های دیگر ایجاد می‌شود و در شرایط کنونی بخش قابل توجهی از حکومت‌ها به علت اینکه دارای منشا قدرت نیستند به دیگر قدرت‌ها تکیه دارند.

معاون پژوهشی جامعه ‌المصطفی ‌العالمیه خاطرنشان کرد: حکومت‌های وابسته بر مردم خود حاکمیت می‌کنند اما قدرت خود را از عوامل خارجی تامین می‌کنند در حالی که در نظام اسلامی حضور مردم به عنوان یک منشا قدرت بوده که سبب پیشبرد اهداف این نظام شده است.

بنابرگزارش حوزه، وی با تاکید بر اینکه تاثیرگذاری کاذب بر اذهان عمومی سبب تباهی جوامع می‌شود، عنوان کرد: قدرت حاصل از اراده‌های اجتماعی نمی‌تواند در عرصه‌های مختلف مشروع باشد چراکه گاهی می‌توان با تاثیرگذاری در افکار عمومی جامعه را به سمت رفتارها و حکومت‌های مورد نظر حرکت دهیم.

عباسی در پاین خاطرنشان ساخت: تحقق حاکمیت دینی سبب حذف مشارکت‌های مردمی نمی‌شود، این اقتدار حکومت اسلامی محدودیت زمانی و مکانی ندارد به همین علت بازتولید قدرت در عرصه بین‌المللی می‌تواند در ادامه حرکت حکومت دنبال شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics