قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / «خاورشناسان و حدیث شیعه» برای دومین بار تجدید چاپ شد
«خاورشناسان و حدیث شیعه» برای دومین بار تجدید چاپ شد

به همت بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی؛

«خاورشناسان و حدیث شیعه» برای دومین بار تجدید چاپ شد

کتاب «خاورشناسان و حدیث شیعه»، بر اساس ضرورت گفتمان نقد آثار خاورشناسان در زمینۀ مطالعات حدیثی شیعه، نخست به شناسایی آثار آن‌ها و سپس، به تبیین و تحلیل مسئله‌ها، اندیشه‌ها و مبانی فکری و جریان‌‌ها و رویکردهای خاورشناسان پرداخته است.

به گزارش شبکه اجتهاد، کتاب «خاورشناسان و حدیث شیعه» به همت بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی برای دومین بار تجدید چاپ شد.

این اثر به قلم علی حسن‌نیا نگاشته و در ۵ فصل تهیه و تدوین شده است؛ در فصل نخست مفاهیم پژوهش به همراه مروری کوتاه بر پیشینه مطالعات خاورشناسان در حدیث شیعه تعریف و در فصل دوم این اثر تلاش شده است تا با شمارش دقیق و کامل مجموعه اقدامات پژوهشی خاورشناسان در حدیث شیعه تحلیل درست و منطقی از برآورد آثار آن‌ها صورت گیرد.

فصل سوم نیز به موضوع بازشناسی و تحلیل عرصه‌ها و مساله‌های خاورشناسان در حدیث شیعه اختصاص دارد و در فصل چهارم با توجه به شاخص‌ترین آثار و اندیشه‌های خاورشناسی در حوزه حدیث شیعه و نیز در نظر گرفتن تطور رویکردی و تاریخی و روش‌های پژوهشی آن‌ها، مهم‌ترین و برجسته‌ترین عرصه‌ها و مسائل فکری مطالعاتی خاورشناسان شناسایی شده است.

بررسی و تحلیل آسیب‌ها و امتیازهای فعالیت‌های علمی خاورشناسان در حدیث شیعه نیز از مفاهیمی به حساب می‌آید که در فصل پنجم این کتاب بیان شده است؛ این فصل به دو بخش «آسیب‌ها در مطالعات خاورشناسان در حدیث شیعه» و «نقاط قوت و مزایای خاورشناسان در حدیث شیعه» می‌پردازد.

تعریف مفاهیمی همچون حدیث شیعه، خاورشناس، روش‌شناس و تحلیلی انتقادی، الگوهای طبقه‌بندی پژوهش‌های حدیثی خاورشناسان، ادوار تاریخی پژوهش‌های خاورشناسان در حدیث شیعه از پدیداری تاکنون، روش‌های پژوهشی خاورشناسان در حدیث شیعه، محوریت بخشی به امام در حدیث شیعه و تدوین حدیث در دوره متقدم شیعه برخی از موضوعاتی است که در این اثر به آن اشاره شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics