قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / خرید وسایل غیر ضروری از مصادیق اسراف و شامل خمس است
خرید وسایل غیر ضروری برای زندگی از مصادیق اسراف است

یک کارشناس مسائل شرعی:

خرید وسایل غیر ضروری از مصادیق اسراف و شامل خمس است

کارشناس مسائل شرعی آستان مقدس حضرت معصومه(س) گفت: خرید وسایل غیر ضروری به این دلیل که مؤونه و هزینه زندگی نیست؛ بر اساس قواعد فقهی اگر چیزی در زندگی هزینه نشود اسراف و شامل خمس است.

به گزارش شبکه اجتهاد، حجت‌الاسلام محمود اکبری در آیین بیان احکام شرعی آستان مقدس حضرت معصومه(س) که در شبستان بزرگ امام خمینی(ره) برگزار شد هدر دادن سرمایه را از منظر شرع مقدس اسلام گناه توصیف کرد و گفت: هدر دادن منابع و سرمایه‌ها از مبانی فردی و اجتماعی است که همواره از سوی شرع مقدس مذمت شده است؛ بر این اساس شرع مقدس اسلام از موضوع هدر دادن سرمایه در همه شئون آن به عنوان گناهی کبیره به نام اسراف یاد کرده است.

کارشناس مسائل شرعی آستان مقدس حضرت معصومه(س) با بیان این‌که اسراف یکی از مبانی فقه حکومتی در حوزه اقتصاد مقاومتی است، اظهار داشت: مبانی فقهی به ویژه آن دسته از مبانی که به امور اجتماعی و فقه حکومتی مرتبط است توجیه رفتارهای اجتماعی از سوی مؤمن مکلف مورد قبول شرع مقدس نیست.

سخنران آستان مقدس حضرت معصومه(س)  ابتلا به اسراف را از مصادیق خمس از منظر شرع مقدس اسلام دانست و گفت: برای مثال اگر انسان چیزی را خریداری کند که در زندگی خود به آن نیاز ندارد از منظر شرع مقدس اسلام باید خمس آن را بپردازد.

اکبری با اشاره به اینکه خرید وسایل غیر ضروری از منظر شرع مقدس از مصادیق هزینه های اساسی زندگی نیست، ابراز داشت: بر اساس قواعد فقهی اگر چیزی در زندگی هزینه نشود اسراف و شامل خمس است؛ بر این اساس مکلف باید توجه داشته باشد در مجالسی که به نام معصومین گرفته می‌شود نباید اسراف شود.

کارشناس مسائل شرعی آستان مقدس حضرت معصومه(س) با اشاره به این سؤال؛ «گفته می‌شود که استفاده از نیروی برق برای روشنایی بیشتر از مقدار نیاز، اسراف محسوب نمی ‌شود، آیا این سخن صحیح است؟» تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب در پاسخ این سؤال فرمودند «شکی نیست که استفاده و مصرف هر چیز حتّی نیروی برق و نور چراغ بیشتر از مقدار نیاز، اسراف محسوب می‌شود. آنچه صحیح است سخن منقول از رسول‌الله(ص) است که می‌فرماید ـ لاسَرَف فی خیرـ در کار خیر، اسراف وجود ندارد».

اکبری با اشاره به اینکه سوزاندن و دور انداختن اوراقی که امکان استفاده از آن در صنعت کارتن‌سازی و مانند آن وجود دارد از مصادیق اسراف است، اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند «سوزاندن و دور انداختن اوراقی که امکان استفاده از آن در صنعت کارتن‌سازی و مانند آن وجود دارد و یا بر یک طرف آن نوشته شده است و طرف دیگر آن قابل استفاده برای نوشتن است، به علت وجود شبهه‌ اسراف خالی از اشکال نیست». رسا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics