قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / خطبای حسینی وجدان امت اسلامی را بیدار و برای اصلاح آن تلاش کنند
آیت‌الله سید محمدتقی مدرسی از مراجع و علمای کربلای معلی در آستانه ماه محرم و ایام عزاداری اهل بیت علیهم السلام، طی سخنانی بر ضرورت بهره‌گیری از منابر حسینی در جهت آگاهی دینی تأکید کرده و سهل‌انگاری در استفاده از این فرصت را خیانتی بزرگ به اهداف امت اسلامی برشمرد.

آیت‌الله مدرسی تاکید کرد:

خطبای حسینی وجدان امت اسلامی را بیدار و برای اصلاح آن تلاش کنند

آیت‌الله سید محمدتقی مدرسی از مراجع و علمای کربلای معلی در آستانه ماه محرم و ایام عزاداری اهل بیت علیهم السلام، طی سخنانی بر ضرورت بهره‌گیری از منابر حسینی در جهت آگاهی دینی تأکید کرده و سهل‌انگاری در استفاده از این فرصت را خیانتی بزرگ به اهداف امت اسلامی برشمرد.

به گزارش شبکه اجتهاد، آیت‌الله مدرسی در توصیه ای به خطبای منابر حسینی گفت: اول: «ضرورت افزایش آگاهی نسبت به مصیبت کربلا، چرا که آنچه در کربلا گذشت در تمام تاریخ بی‌مثال است. ائمه علیهم السلام بارها فرموده‌اند: (هیچ روز و سرنوشتی مانند روز و سرنوشت تو نیست یا اباعبدالله)، از این رو خطبای حسینی باید با بیان شیوا و رسا از مصیبت امام حسین علیه السلام سخن بگویند».

آیت‌الله مدرسی همچنین اظهار کرد: «شدیدترین ابتلا برای انسان قساوت قلب است و درمان آن گریه و شیون است، شاید حکمت الهی در بلاهایی که اولیای خود را با آن‌ها گرفتار کرده است همین باشد که با گریه و زاری بر مصایب آنان از قساوت قلب رها شویم. در واقع ذکر مصیبت اهل بیت راهی برای آمادگی قلب‌ها برای پذیرش موعظه و افزایش آگاهی است».

دوم: خطبای حسینی با سخنان خود باید وجدان امت اسلامی را بیدار کنند. امت اسلامی رنج‌ها و مشکلات بسیاری را متحمل شده است. همچنین که آرزوها و آمال بسیاری نیز دارد. خطبا نباید در برابر آنچه در جامعه می‌گذرد سکوت کنند، بلکه باید با مطرح کردن مشکلات راهی برای اصلاح امور و حل معضل‌ها پیدا کنند.

همچنین خطبا باید در اصلاح روابط مردم با یکدیگر بر اساس ارزش‌های اخلاقی و اسلامی بکوشند. پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله امت اسلامی را به رعایت این ارزش‌ها و دوری از کینه‌توزی، حسد و نفرت نسبت به همدیگر در ظاهر و باطن، سفارش کرده است».

آیت‌الله مدرسی در ادامه بر ضرورت درک معنی عبارت (سلم لمن سالمکم و حرب لمن حاربکم) که در زیارت امام حسین (ع) آمده، تأکید کرد و گفت: «بر هر مؤمنی واجب است که دوستی و دشمنی او بر حول محور امام حسین (ع) باشد».

سوم: «ضرورت ترسیم نقشه‌ی راهی برای اصلاح امت، به این صورت که برای اصلاح امور مردم به آن‌ها یک برنامه عملی کامل داده شود و به سخن تنها بسنده نشود. امام حسین (ع) تنها یک اصلاح‌طلب نبود، بلکه خود راهی برای اصلاح امت بود».

ایشان محقق شدن این امر را بیان شیوه و عملکرد امام حسین (ع) در تمامی موقعیت‌های زندگی عنوان کرد تا هر کسی که بخواهد حسینی باشد، بر اساس استطاعت و قدرت خود به ایشان اقتدا کند و در راه اصلاح از امام حسین (ع) الگو بگیرد.

معظم‌له این کار را مستلزم احاطه کامل خطبا به مشکلات مردم و وضع جامعه دانست تا بتوانند یک برنامه عملی برای حل مشکلات و اصلاح امور ارائه کنند و مردم را به طور صحیح راهنمایی کنند.

آیت‌الله مدرسی در خاتمه بیانات خطاب به وعاظ و خطبای منابر حسینی عنوان کرد: «سخنِ تنها، اثرگذار نیست بلکه نیت و عزم پاک و خالصانه شما است که بر جامعه تأثیر می‌گذارد. کلمات تعبیر و بیانی است از این نیت خالصانه در جهت دستیابی به اهداف والای منبر حسینی».

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics